חום אצל תינוק? זה לא בגלל השיניים

(0)
לדרג

ממצא: בקיעת השיניים מלווה בתופעות קלות כמו אי שקט, ריור, הפרעות בתיאבון או בשינה, נזלת ופריחה. לא נצפו תופעות קשות יותר כגון חום, פרכוסים, שלשול והקאות

מאת: מערכת zap doctors

צמיחת שיניים בפעוטות מלווה לעתים באי שקט ותופעות נוספות, אך רבים עדיין מאמינים כי היא יכולה לגרום לחום, שלשולים ותופעות גופניות נוספות. מספר מחקרים קטנים שפורסמו עד כה הציגו נתונים סותרים, אך סקרים הראו כי רוב ההורים, וכמחצית מרופאי הילדים מאמינים שצמיחת שיניים גורמת לחום. מטרת העבודה הנוכחית, שפורסמה השבוע ב-Pediatrics, היתה לברר מהן התופעות שנגרמות מצמיחת שיניים בפעוטות. מהממצאים עולה כי החום הוא לאו דווקא סממן של בקיעת שיניים, ויש לחפש אחר מקור אחר למחלה.

שיטות

חוקרים מברזיל ביצעו מחקר מעקב פרוספקטיבי במשך 8 חודשים. במהלך תקופת המחקר נבדקו הפעוטות באופן יומיומי על ידי רופא שיניים, נמדד חום גופם בשעה קבועה (בבית שחי ובאוזן). ההורים רואיינו ונשאלו על שינויים ביציאות, שתן, אי שקט וכדומה. יום צמיחת השן נחשב ליום הראשון שבו ציפוי האמייל חדר את רירית החניכיים. המעקב בוצע עד בקיעת כל השיניים החותכות. ילדים שפיספסו בדיקה ביום של צמיחת השן לא המשיכו להשתתף במחקר.

תוצאות

במחקר השתתפו 53 פעוטות, מתוכם 47 סיימו את כל התקופה ונכללו במחקר. לפעוטות אלה צמחו 231 שיניים בתקופת המחקר.

חום גופם של הפעוטות עלה ביום בקיעת שן בממוצע ב-0.12 מעלות צלזיוס (בבדיקה באוזן), וב-0.01 מעלות בבדיקה בבית השחי. רק ההבדל במדידת האוזן היה מובהק. ביום שלפני בקיעת השן וביום שלאחר מכן, ההבדלים היו קטנים אף יותר. לעומת זאת, מספר תסמינים אחרים היו משויכים באופן מובהק לתהליך בקיעת השיניים: אי שקט, הפרעות שינה, ריור יתר, ירידה בתיאבון, נזלת ופריחה.

מסקנה

צמיחת שיניים בפעוטות קשורה בתופעות סיסטמיות קלות - אי שקט, ריור, ירידה בתאבון, הפרעות שינה, נזלת ופריחה. תופעות אלו נרשמו רק ביום הבקיעה עצמו, ולכן לא ניתן לנבא צמיחת שיניים על סמך תופעות אלה. לא נצפו תופעות קשות יותר כגון חום, פרכוסים, שלשול והקאות.

בסיכומו של דבר, על אף הקבוצה הקטנה, המסקנות הדגימו מובהקות סטטיסטית. ככל הנראה, במקרה של תינוק בעל חום גבוה או תופעות סיסטמטיות קשות, על רופאי הילדים לחפש מקור אחר למחלה מעבר לצמיחת השיניים.

לכתבות נוספות והרשמה לאתר univadis ללא תשלום - לחצו כאן.

בואו לדבר על זה בפורום רפואת ילדים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום