סוכרת: יותר שעועית, פחות אורז

(0)
לדרג

אכילת שעועית מובילה לירידה של 35% בסיכון לתסמיני סוכרת, כך עולה ממחקר חדש; ערכי סוכר ושומנים גבוהים יותר בדם נמצאו אצל מי שאכל אורז

מאת: ד"ר עמית עקירוב

שעועית ואורז נחשבים למרכיבים מרכזיים בדיאטה המערבית, אך ממחקר חדש (מקוסטה ריקה) שבדק את גורמי הסיכון לסוכרת עולה כי השעועית עדיפה כנראה על האורז הלבן.

החלפת מנת אורז לבן במנת שעועית הובילה לירידה של 35 אחוז בסיכויים להופעת תסמינים המקדימים סוכרת, כך נמצא במחקר שפורסם לאחרונה בכתב העת American Journal of Clinical Nutrition. החוקרים הסבירו כי שעועית מכילה כמות הרבה יותר גדולה של סיבים וחלבונים בהשוואה לאורז, ולרוב היא בעלת אינדקס גליקמי נמוך.

במחקר שנערך בשנים 1994-2004 השתתפו 1,900 גברים ונשים. בתחילת המחקר אף אחד מהמשתתפים לא סבל מסוכרת. החוקרים מצאו כי לנבדקים שאכלו כמות גדולה יותר של אורז לבן לאורך זמן, היה לחץ דם גבוה יותר, וכמו כן, ערכי הסוכר והטריגליצרידים (שומנים בדם) היו גבוהים יותר, לצד ערכי HDL נמוכים ("הכולסטרול הטוב"). אך באלו שהחליפו מנת שעועית במקום אורז לבן, הסיכון לתסמונת מטבולית ירד ביותר משליש.

לדברי החוקרים, למרות שאורז מהווה חלק גדול יותר מהדיאטה מחוץ לארצות הברית, לממצאים השלכות חשובות, מאחר שהאמריקאים אוכלים כיום כמות גדולה יותר של אורז מאי-פעם בעבר - ומנגד, צריכת השעועית שלהם נמוכה מאוד. לפיכך ממליצים החוקרים לכלול בתזונה כמות גדולה יותר של שעועית, כתחליף לאורז לבן ולחלק מהבשר האדום.

בואו לדבר על בפורום סוכרת ובפורום סוכרת והשמנה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום