הנוסע המתמיד: סיכונים בריאותיים

(0)
לדרג

בטיסות ממושכות עלולים להיווצר קרישי דם, ועולה הסיכון להידבקות במחלות ויראליות. איכות המזון המוגש והארוחות הלא סדירות גורמות להשמנה. כללים להתנהגות בטיסות

מאת: ד"ר יוני ירום

בעידן הגלובלי הרווי עסקים חובקי עולם, אנשים רבים מבלים חלק נכבד מזמנם בין שמים לארץ, ספונים בבטן המטוס, נושמים אוויר מלאכותי וחשופים לתאורה לא טבעית. הטיסה, המצטיירת כחוויה בעיני התייר המזדמן, אינה בריאה ואף מסוכנת לעיתים למרבים לטוס. הישיבה הממושכת וחוסר התנועה והשהות בחלל הסגור של המטוס מייצרים מספר סיכונים בריאותיים וגורמים להשמנה.

טיפים לטס המתמיד
טיפים לטס המתמיד

סיכון לקרישי דם

בגלל הישיבה הממושכת, תנוחות הגפיים הלא נוחות וללא זרימת דם מספקת, קיים סיכון להיווצרות של קרישי דם, סיכון שהשפעתו נמשכת גם שעות לאחר הטיסה. מחקרים עדכניים מראים כי ישיבה ממושכת עלולה גם להחליש את המערכת החיסונית ואף מקזזת מההשפעה החיובית והמועילה של פעילות גופנית. הסיכונים גדולים יותר לחולי לב, לחולי סוכרת, לסובלים מיתר לחץ דם ולבעלי משקל עודף. הדרך הפשוטה והיעילה להפחית את הסיכונים היא לקטוע את הישיבה, לקום, להתנועע, לחלץ עצמות ולהלך בתוך המטוס. בנוסף קיים גם סיכון של הידבקות במחלות, בעיקר זיהומים ויראליים בדרכי הנשימה העליונות, בגלל נוכחות אפשרית של אנשים חולים במטוס.

אכילת יתר והשמנה

נוסעים המרבים לטוס מעלים במשקלם כתוצאה מתזונה לא בריאה, מאכילה שלא בזמנים קבועים ושלא לצורך. הישיבה הלא נוחה גורמת ללעיסה לא מושלמת ועיכול חלקי של המזון. המזון המוגש במטוסים הוא עתיר שומן וסוכרים, מוגש באופן שנועד לעורר את תיאבון הנוסע ולכן נאכל לרוב עד תומו. על זאת יש להוסיף את שעות השהייה הרבות בשדות התעופה והשעמום, המביאים את הנוסעים לאכול גם בזמני ההמתנה. חוסר הפעילות והישיבה הממושכת תורמים גם הם לעלייה במשקל.

המלצות לתזונה נכונה בטיסות:

1. הקפידו לאכול בשעות קבועות.

2. איכלו כמות קצובה שתשביע את תאבונכם - ולא יותר.

3. שתו מים מאחר שהאוויר היבש שבחלל המטוס מגביר את איבוד הנוזלים.

4. הימנעו משתיית משקאות אלכוהוליים, הגורמים להתייבשות ותורמים להשמנה.

5. איכלו לאט. לעסו הרבה.

6. אל תאכלו מתוך שעמום.

7. הפחיתו ברטבים שערכם הקלורי גבוה.

8. הימנעו מלאכול דברי מתיקה משמינים המוגשים לכם.

9. העדיפו מנות צמחוניות.

10. לאחר הארוחה קומו וחלצו עצמות: התנועעו.

11. בצעו תרגילים המפעילים את פלג הגוף התחתון, כגון כריעה לעמידה שפופה, עמידת חסידה כשהרגל השנייה נמתחת לישבן; תרגילים המפעילים את פלג הגוף העליון, כגון הנפת ידיים ומתיחתן; ועוד תרגילים כרצונכם שיש בהם כדי להפעיל את שרירי הגוף במרחב המוגבל במטוס.

12. מומלץ לא לוותר על פעילות גופנית בחדר הכושר של המלון אליו הגעתם.

ד"ר יוני ירום, MD, רופא ספורט, חבר הוועדה המדעית המייעצת העולמית של הרבלייף, מנהל מכון מדיקס לרפואת ספורט.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום רפואת ספורט לבריאים ונכים
פורום ורידים וכלי דם

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום