מילון העיניים המקיף

(0)
לדרג

מהי לקות הראייה הנפוצה בישראל, כיצד מטפלים בעין עצלה ומהן השיטות המתקדמות להסרת משקפיים בלייזר - כל מה שחשוב לדעת

מאת: ד"ר שמואל לוינגר

פגיעה בעיניים או בחוש הראייה עלולה לגרום לפגיעה משמעותית באיכות החיים, גם אם מדובר בבעיה קלה יחסית. לעתים די בטיפול קצר לתיקון הראייה, מנגד דלקת קטנה ולא מטופלת יכולה להתפתח לבעיה רפואית חמורה. זו הסיבה לכך שחשוב לדעת כמה שיותר ולשמור על העיניים מגיל צעיר. לפניכם המילון המורחב, שבו תמצאו כל מה שרציתם לדעת על עיניים.

א

אינטראלאסיק - זוהי השיטה המתקדמת ביותר כיום בתחום הסרת משקפיים בלייזר, המבוצעת באמצעות מכשיר ה"אינטרלייז". ההליך מתבצע בעזרת קרן הלייזר ולכן מדויק יותר, בטוח יותר ואינו כרוך בכאב. הסיכון לתופעות לוואי נמוך בשיטה זו הרבה יותר, והחזרה לשגרת החיים מיידית. השיטה מציעה פתרון לאנשים שלא יכלו לעבור את הניתוח בעבר, כמו בעלי אישונים רחבים במיוחד, בעלי קרניות דקות, הסובלים מקוצר ראייה ואסטיגמטיזם גבוהים, ובעלי עיניים שקועות.

אינטראלייז - מכשיר לייזר מתקדם המאפשר יצירת מתלה קרנית (חלון טיפול) בצורה מדויקת ובטוחה באמצעות לייזר מסוג Femtosecond. המערכת מאושרת על ידי ה- FDA ומשרד הבריאות הישראלי.

אובאיטיס - דלקת עיניים הפוגעת בקשתית העין, גוף העטרה, הדמית. הדלקת יכולה להתפתח כאירוע חד פעמי חולף בעין אחת או בשתי העיניים ולעתים חוזרת ונשנת. הטיפול כולל בדרך כלל מתן סטרואידים.

אישון - פתח בקשתית העין המשמש כצמצם, דרכו נכנס האור לעין. קוטר האישון משתנה על פי כמות האור המגיעה אליו. ככל שכמות האור קטנה יותר, האישון מתרחב ומתאפשרת חדירה רבה יותר של אור. בזכות כך ניתן לראות גם בשעות הלילה.

אמבליופיה - ראה עין עצלה.

אסטיגמציה - ליקוי ראייה המכונה גם כ"צילינידר", על שם העדשה הגלילית המתקנת אותו. זהו מצב שבו המערכת האופטית אינה ממרכזת את קרני האור על אותו מישור, אלא קרני האור נופלות במספר מוקדים. הליקוי נגרם כתוצאה מעיוות בקרנית ומתבטא בראייה מטושטשת.

ב

בלפריטיס - דלקת עפעפיים, המתבטאת בהצטברות החומר השומני המצוי בדמעות בפתחי הבלוטות בצמוד לשורות הריסים. ההרכב הכימי של ההפרשות משתנה ומופיעה צמיחת חיידקים ותגובה דלקתית בשולי העפעף.
המחלה נפוצה יותר בקרב אנשים בעלי עור שמן ונטייה לפצעונים ואקנה, בקרב הסובלים מ"קשקשים" בשיער וחולים במחלות עור כגון פסוריאזיס או סבוריאה.

ברקית - ראה גלאוקומה.

מילון עיניים
מילון עיניים

ג

גלאוקומה - מחלה הפוגעת בראש עצב הראייה ובהמשך מובילה לפגיעה בשדה הראייה ועלולה להוביל אף לעיוורון. המחלה מתבטאת בלחץ גבוה של הנוזל בתוך העין שגורם עם הזמן לנזק בלתי הפיך לעצב הראייה. ככל שהמחלה מתקדמת, קטן שדה הראייה והחולים רואים דרך "צינור ההולך וצר". הדבר לא כואב ולכן הגילוי בדרך כלל מאוחר מדי, על כן חשוב להיבדק לעיתים קרובות אצל רופאי עיניים בדיקה כוללת לחץ תוך עיני.

גלאוקומה נפוצה יותר באנשים מעל גיל 40. מחלה זו שכיחה יותר אצל הסובלים מיתר לחץ דם, סוכרת, קוצר ראייה ובחולים שעברו ניתוחים תוך עיניים.

ד

דמעות - דמעות הן הנוזל המופרש על-ידי בלוטות הדמעות, כדי לשמור על ניקיון קדמת גלגל העין ולהעניק לחות. הדמעות מכילות אנזימים הקוטלים את החיידקים ומחדשים את רקמת העין.

דיופטר - דיופטר זוהי יחידת המדידה של כוח תשבורת העדשה, המוכרת לנו כ"מספר" העדשה המותאמת על ידי האופטומטריסט. ככל שהעדשה חזקה יותר, כלומר בעלת מספר דיופטר גבוה יותר, היא מביאה קרני אור למוקד בנקודה קרובה יותר.

ה

היפרדות רשתית - מחלה שנוצרת כאשר חורים ברשתית מאפשרים לנוזל הזגוגי של גלגל העין או לדימום להצטבר בין הרשתית לדופן האחורי של העין. בתחילת התהליך חש החולה הבזקי אור בשדה הראייה ולאחר מכן ערפול הולך וגובר ובהמשך חלה ירידה ניכרת בחדות הראייה. מחלות כגון יתר לחץ דם, סוכרת, כליות ומחלות כלי דם כגון טרשת עורקים עלולות לגרום לפגיעה ברשתית. גם קוצר ראייה גבוה (מעל 6-) עלול לגרום להופעת קרעים והיפרדות הרשתית. המחלה מטופלת באמצעות ניתוח לאיחוי הקרעים ברשתית או באמצעות לייזר שנועד להדביק את הרשתית למקומה.

ו

וייב-פרונט (Wave-front) - שיטה להסרת משקפיים המספקת פתרון למטופלים שבעבר נמצאו לא מתאימים לניתוח. בשיטת וייב-פרונט מועברים נתוני הקרנית מועברים למחשב המפעיל את קרן הלייזר בעזרת שבב אלקטרוני מיוחד. מדובר למעשה בשדרוג של השלב השני של ניתוח הלאסיק.

ז

זגוגית - נוזל שקוף דמוי ג'ל הממלא את גלגל העין. נוזל הזגוגית מורכב ממים ברובו ומסיבי קולגן המקשרים בין הזגוגית לרשתית, סביב עצב הראייה ובהיקף הרשתית.
אצל חלק מהאוכלוסייה הבוגרת ובמיוחד בקרב קצרי הרואי מתרחשים שינויים במבנה הזגוגית, הגורמים להיפרדותה. הדבר גורם לסימפטום של הופעת גופים המרחפים בחלל הזגוגית שגורם ל"ראיית זבובים". התופעה מחייבת פנייה לרופא עיניים.

ח

חוש הראייה - מכל חמשת החושים מגיעים אל המוח 5 מיליון סיבי עצב, מחציתם מהעיניים. העין מסוגלת לקלוט כמות עצומה של מידע והמבנה שלה מורכב ביותר.

ט

טרכומה - עכירות בקרנית הנגרמת כתוצאה מזיהום בלחמית שמקורו בחיידק כלמידיה טרכומטיס, שנפוץ באזורים טרופיים. ללא טיפול אנטיביוטי, הלחמית מצטלקת וגורמת לעפעפיים לפנות פנימה, כך שהריסים מגרדים את הקרנית.

י

ירוד - ראה ערך קטרקט.

כ

כלזיון - תופעה המכונה "שעורה" בלשון העם, נובעת מסתימה של בלוטת החלב בעפעף ולכליאת הפרשות הבלוטה יחד עם החיידקים עד ליצירת מוגלה. תסמינים של שעורה הם: נפיחות, אודם, כאב בעפעף והופעה של בליטה רגישה למגע.

הטיפול המקובל הוא חימום האזור, ניקוי העפעפיים וטיפול אנטיביוטי.

ל

לחמית - לחמית היא הקרום הרירי העדין שמצפה את החלק הקדמי של העין ואת החלק הפנימי של העפעפיים. הלחמית שמכסה את גלגל העין שקופה היות שהיא מכילה כלי דם מועטים.

לאסיק - שיטה להסרת משקפיים באמצעות הלייזר. ניתוח לאסיק (LASIK) נחשב למדויק ומאפשר עיצוב מחדש של הקרנית. הפעולה מתבצעת באמצעות אקסיימר לייזר מדויק, שמפיק ושולט בקרן לייזר יציבה מאוד, המעצבת בעדינות את פני הקרנית מבלי להפיק חום ומבלי לפגוע ברקמה סביב. הקרן אינה יכולה לחדור לעומק העין ומכאן בטיחותה הגבוהה.

לאסק - שיטה נוספת להסרת משקפיים באמצעות הלייזר, הנותנת מענה למטופלים בעלי קרניות דקות יחסית. בניתוח בשיטת הלאסק (LASEK) מבוצע ליטוש של הקרנית ללא חיתוכה, בדומה לניתוח מסוג PRK .

מ

מיופיה - ראה קוצר ראייה.

מונוויז'ן - שיטת עבודה שניתנת ליישום בניתוחי לייזר ובניתוחי קטרקט, ומאפשרת ראייה טובה למרחק ולקריאה לבני 40 ומעלה.

נ

ניסטגמוס - תנודה בלתי רצונית של העיניים מצד לצד, למעלה ולמטה או בתנועה סיבובית, שנגרמת עקב ירידה קשה בראייה בגיל מאד צעיר, אז אמור להתפתח הקשר עין-מוח. התנודות יכולות להיות מולדות או קשורות להפרעה באזור במוח שאחראי לתיאום תנועות העיניים. לעיתים ניתן לטפל במחלה באמצעות ניתוח העתקת שרירים, אך גם אז יישאר ניסטגמוס מינימאלי.

ניוון רשתית - הסיבה השכיחה ביותר בעולם המערבי לאיבוד ראייה בגיל מבוגר. המחלה מתרחשת במקולה והסימפטומים הוא ירידה בכושר הראייה. אבחון המחלה מבוסס על בדיקת קרקעית העין ועל אמצעי הדמיה שונים כגון OCT וצילום עם חומר ניגוד. הטיפול המקובל כיום כולל הזרקת תרופות שונות לחלל הזגוגית. תרופות אלו מטפלות בכלי הדם החולים ובבצקת שנוצרה ברשתית.

ניורוויז'ן - שיטת ניורוויז'ן היא טיפול ללא ניתוח לבעיית העין עצלה. העיקרון המרכזי שלה הוא שיפור הראייה באמצעות גירוי חזותי והפעלה של מערכת עיבוד התמונה במוח. ייחודה של השיטה מתבטא ביכולתה להציע פתרון לבעיית העין העצלה גם למבוגרים.

ס

סיוגרן - תסמונת העין היבשה. זהו מצב של יובש קשה של לחמית וקרנית העין. לעתים התסמונת משולבת עם מחלות אוטואימוניות כגון מחלת מפרקים שגרונית וזאבת (לופוס), שבהן תאי המערכת החיסונית תוקפים את בלוטות הדמע והרוק וכתוצאה מכך גורמים למיעוט הפרשה של דמעות ורוק.

ע

עדשה - ממוקמת אחרי האישון ותפקידה לרכז את קרני האור המגיעות מהקרנית אל הרשתית. קוטרה 8 מ"מ ועובייה 2.7 מ"מ, היא גמישה ומסוגלת לשנות את קמירותה על מנת להשיג מיקוד למרחקים שונים.

עיוורון צבעים - מתבטא בעצם בליקוי בהבחנה בין צבעים ואינו נדיר כל כך. העין רגישה ל-3 צבעים ראשוניים: אדום, כחול וירוק עקב המצאות 3 סוגי קנים שכל אחד מהם רגיש לאחד מהצבעים. כאשר אדם אינו יכול לראות אחד מצבעים בסיסיים אלה, הוא לא יוכל לראות את הצבעים הנוצרים מהרכב של אותו הצבע עם שני הצבעים הבסיסיים האחרים. התוצאה: בלבול בגוונים הנראים לעין.

עין עצלה - מצב שבו עין בריאה ותקינה אינה מצליחה להגיע לחדות ראייה מספקת. הסיבות לכל הן איכות ראייה ירודה באחת מהעיניים או בשתיהן, כתוצאה מסיבות שונות כגון: פזילה, קטרקט מולד, צניחת עפעף מולדת, צלקת בקרנית או כל גורם אחר החוסם את ציר הראייה. הטיפול בעין עצלה אפקטיבי ביותר עד גיל 6, ומתבצע באמצעות כיסוי העין הטובה באמצעות רטייה למשך מספר שבועות ותרגול העין העצלה. לילדים בוגרים יותר ולמבוגרים ניתן לסייע באמצעות תרגילים מונחים.

עצב הראייה - צרור סיבי עצב של תאי הגנגליון ברשתית, המוליכים את המידע המגיע מהרשתית אל המוח, שבו מתבצע העיבוד הסופי של התמונה המתקבלת מהעין. עצב הראייה כולל כ-1.2 מיליון סיבים עצביים, שמעבירים את המידע שנקלט ועובד מכ-130 מיליון תאים קולטי אור.

פ

פאקו-אמולסיפיקציה - נחשבת לשיטה הניתוחית המתקדמת ביותר לטיפול בקטרקט. יתרונה של שיטה זו הוא בכך שהיא כרוכה בחתך זעיר של כ-2 מ"מ בקרנית, שמתאחה ברוב המקרים מעצמו ללא תפרים. אחרי החיתוך, מבוצעת שאיבה של עדשת העין העכורה באמצעות מכשיר אולטרה-סאונד מתקדם מבוצעת שאיבה של עדשת העין העכורה.

פזילה - ליקוי ראייה שבו שתי העיניים אינן מתמקדות על אותו עצם, העין "הטובה" ממוקדת על העצם בו אנו מתעניינים באותו הרגע בעוד שהעין השנייה מתמקדת בכיוון אחר וברוב המקרים נוטה פנימה לכיוון האף. הפזילה השכיחה ביותר היא מולדת ומופיעה במחצית השנה הראשונה לחיי התינוק.

התופעה נחשבת לשכיחה בקרב ילדים ופעוטות. כ-5% מהאוכלוסייה לוקים בפזילה וניתן לתקן פזילה בכל גיל באמצעות ניתוח או באמצעים כמו התאמת משקפיים.

פרסביופיה - ליקוי ראייה המופיע בדרך כלל מעל גיל 40. התופעה קשורה להחלשות בגמישותה של עדשת העין הטבעית. במקרה זה נוצר קושי בקריאה המצריך משקפי קריאה. ניתוח הסרת משקפיים בשיטת פרסבילאסיק (PresbyLASIK) מאפשר לתקן ליקוי ראייה זה ולהיפטר מהמשקפיים. חלק מהמנותחים מתאים יותר לשיטה הקרויה מונוויז'ן (Monovision) היוצרת מצב בו עין אחת מתמקדת בעיקר למרחק והשנייה לקרוב.

פטריגיום - נגע שנוצר כתוצאה מעיבוי של לחמית העין, שהיא הקרום הרירי המצפה את לובן העין. רקמה זו צומחת לאיטה ויכולה לטפס על פני הקרנית. הסיבות לגדילת הפטריגיום אינן ידועות, אולם הוא שכיח יותר בקרב אנשים שחשופים ברוב שעות לקרני השמש. אם הפטריגיום גורם להפרעה, ניתן להסירו בניתוח.

צ

צילינדר - ראה ערך אסטיגמציה .

ק

קוצר ראייה (מיופיה) - ליקוי ראייה נפוץ שבו התמונה המתקבלת נוצרת לפני הרשתית, בגלל מערכת אופטית חלשה מדי. קוצר ראייה גורם לכך שרואים היטב לקרוב ומטושטש לרחוק. בישראל, כ-85% ממרכיבי המשקפיים הם קצרי רואי וליקוי זה מטופל באמצעות עדשה מפזרת. ניתן לתקן קוצר ראייה באמצעות משקפיים, עדשות מגע, ניתוח לייזר או ניתוח קטרקט בגיל מבוגר.

קטרקט - עם השנים מאבדת העדשה שמאפשרת שינוי במיקוד הראייה את שקיפותה והופכת עכורה. עכירות זו הידועה בשם קטרקט גורמת לטשטוש הדרגתי בראייה. הסוג השכיח ביותר של קטרקט הוא זה שקשור לגיל, אולם קיים גם קטרקט מולד וסוגי קטרקט נוספים. הטיפול המומלץ הוא ניתוח שכיח להוצאת העדשה העכורה והשתלת עדשה שקופה מלאכותית במקומה.

קרוס-לינקינג (Cross Linking) - פרוצדורה טיפולית המשמשת בעיקר למניעת התקדמות של קרטוקונוס וקרטאקטזיה, באמצעות הקשחת הקרנית.

קרטוקונוס - מחלה, לעתים תורשתית, הגורמת לשינויים הדרגתיים במבנה הקרנית. הקרנית הופכת להיות דקה יותר בעיקר במרכזה, בחלקה התחתון. העיוות הנוצר גורם לקוצר ראייה ואסטיגמציה גבוהים. התמונה אינה אחידה וככל שהמחלה מתקדמת, לא ניתן לתקנה בצורה מושלמת באמצעות משקפיים. במצב מתקדם של נדרשת השתלת קרנית.

קרנית - זהו המשטח האופטי השקוף הקדמי של העין. תפקידה של הקרנית לרכז את קרני האור המגיעות לעין והן נשברות מהקרנית דרך העדשה לכיוון הרשתית. הדמעות שומרות על הקרנית לחה ונקייה מזיהומים. הקרנית אינה מכילה כלי דם ורגישה מאד לכאב התנאי העיקרי להשגת תמונה חדה הוא המבנה הסימטרי של הקרנית ושקיפותה. כל בעיה שפוגעת בשקיפות של מרכז הקרנית או במבנה הסימטרי שלה, תגרום להפרעה במיקוד ובחדות הראייה.

קשתית - רקמה המקנה לעין את צבעה. היא מכילה פתח עגול (אישון) המשמש כצמצם השולט בכמות האור הנכנסת לעין.

ר

רוחק ראייה - מצב שבו העין חסרה כוח מיקוד וכך התמונה הנצפית מגיעה לאזור מאחורי הרשתית. ניתן לטפל ברוחק ראייה באמצעות משקפיים, עדשות, ניתוח לייזר, השתלת עדשות תוך עיניות או החלפת עדשות בניתוח קטרקט.

רשתית - היחידה המורכבת ביותר בעין. הרשתית בנויה ממיליוני תאי עצב המצפים את הדופן הפנימית של העין. תאי העצב הללו רגישים לגירוי האור ואחראים לראיית הצבעים. תאי הרשתית מכילים קולטנים הקולטים את אנרגיית האור המתורגמת לאות חשמלי שמועבר אל המוח לצורך עיבוד התמונה.

רטינופטיה סוכרתית - מחלת עיניים המתבטאת בפגיעה בדפנות כלי הדם הקטנים ברשתית העין בעקבות החמרה במחלת הסוכרת. המחלה מתפתחת ככל שרמות הסוכר בדם גבוהות יותר ואינן מאוזנות. ניתן לטפל בפגיעה באמצעות לייזר במטרה לספוג את הבצקת.

ש

שעורה - ראה כלזיון.

ת

תבלול - ראה פטריגיום.

תשבורת - "המספר במשקפיים" - תשבורת הראייה, או בשמה הרפואי רפרקציה, היא המספר שנקבע לרוחק או לקוצר ראייה. בבדיקת תשבורת על ידי אופטומטריסט מוסמך או רופא עיניים נמדד ליקוי הראייה ועוצמתו ונקבע מהם המספרים הנדרשים לתיקון הראייה.

ד"ר לוינגר הוא מומחה בניתוחי עיניים ובהסרת משקפיים, מייסד רשת מרפאות "עיניים"

בואו לדבר על זה בפורומים:

פורום בריאות העין
פורום רפואת עיניים לילדים ופזילה

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום