קרום הבתולין - שומר הסף

(5)
לדרג

בחברות שמרניות הוא משמש הוכחה לתומתה של הכלה, אולם למעשה אין לו שום תפקיד פיזיולוגי בגופה של האישה. הכול על קרום הבתולין

מאת: ענת בלזברג, כתבת doctors

המונחים "נערה בתולה" ו"קרום בתולין" הם ביטויים שגורים בשפתנו. אולם מהו בעצם קרום הבתולין? האם יש לו תפקיד פיזיולוגי בגוף האישה? ומה עושים כשחייבים לספק הוכחה לקיומו? ד"ר שרגא וקסלר, מומחה לגינקולוגיה, מיילדות וניתוחים פלסטיים גינקולוגיים, עונה על כל השאלות:

מהו קרום הבתולין?

קרום הבתולין הינו קרום דק מצופה ברירית הממוקם כסנטימטר מפתח הנרתיק של האישה. הקרום, שאין לו כל תפקיד אנטומי, מקיף את פתח הכניסה לנרתיק ובמרכזו ישנו חריץ צר דרכו מופרש דם הווסת. קרום הבתולין נוצר אצל הנקבות כבר בשלב העוברי - לרוב במהלך החודש החמישי להריון עם השלמת התפתחות אזור איברי המין.

איך נראה קרום הבתולין?

המבנה האופייני של קרום הבתולין הוא מבנה דמוי סהר רחב, שרוחבו רב יותר בחלק התחתון של הנרתיק. גודלו של החריץ בקרום הבתולין משתנה וגדל בכמילימטר אחד מדי שנה, עד שהוא הופך לאלסטי יותר בתקופת גיל ההתבגרות. אצל חלק מהנשים קרום הבתולין שלם וחוסם את פתח הנרתיק, אצל אחרות הוא מחורר.

האם לכולן יש קרום בתולין?

לא. לרוב הנשים יש קרום, אולם חלק קטן נולדות ללא קרום כלל.

איחוי קרום בתולין
איחוי קרום בתולין

האם הקרום תמיד נקרע במהלך יחסי מין בפעם הראשונה?

גם כאן התשובה היא לא. קרום הבתולין נחשב במרבית המקרים כקרום גמיש, ואצל חלק מהנשים הוא יכול להישאר שלם גם לאחר חדירה וקיום יחסי מין. למעשה, רק בקרב כ- 43% מהנשים הבתולות ישנה הופעת דימום, לרוב קל עד בינוני, בזמן קיום יחסי המין בפעם הראשונה, וזאת מכיוון שהנרתיק והקרום הינם בעלי מבנה גמיש שיכול להכיל את איבר המין הזכרי. חשוב לציין כי בגלל הצורות השונות של קרום הבתולין וההבדלים בין אישה לאישה קשה לעיתים לדעת האם קרום הבתולין נקרע בזמן קיום יחסי מין או שזוהי צורתו הטבעית.

האם הקרום יכול להיקרע גם בדרכים אחרות?

כן. ישנם מקרים רבים נוספים בהם אנו עדים לקריעת קרום הבתולין, למשל עקב פעילות ספורטיבית, נפילה, רכיבה על אופניים, החדרת טמפונים ועוד.

מתי צריך התערבות רפואית כדי לפתוח את הקרום?

אצל חלק מהנערות קרום הבתולין סוגר את פתח הנרתיק ודם הווסת אינו יוכל לצאת החוצה. בעיה זו מתגלה במרבית הפעמים כאשר הנערה מתפתחת בצורה תקינה, מתלוננת על כאבי מחזור אולם הדימום אינו מופיע. את הבעיה הזאת פותרים באמצעות פתיחה כירורגית בהרדמה מקומית של הקרום וניקוז הדם הקרוש. מצב נוסף המצריך התערבות רפואית הינו קרום בתולין נוקשה, שאינו נקרע בזמן קיום יחסי מין, וגם כאן יש צורך בהתערבות כירורגית לפתיחתו. גם קרום בתולין עם פתח קטן מאוד עשוי להוות בעיה שאותה ניתן לפתור באמצעות פעולה כירורגית פשוטה.

מהו ניתוח לשחזור קרום הבתולין?

ניתוחים לשחזור קרום הבתולין הינם ניתוחים הנפוצים מאד בקרב חברות וזרמים מסוימים, המייחסים חשיבות חברתית לקיומו של הקרום כהוכחה לתומתה של האישה. כיום אנו עדים למקרים לא מעטים שבהם נשים מבקשות לערוך ניתוחים ופעולות כירורגיות אחרות על מנת לשחזר את קרום הבתולין.

קיימות שתי שיטות שבאמצעותן ניתן לאחות את הקרום. הראשונה היא שיטה זמנית שמחזיקה מעמד רק כעשרה ימים עד שבועיים, ומתאימה בעיקר לנשים שעומדות להינשא בטווח ימים קצר זה. שיטה זו מבוצעת באמצעות הרדמה מקומית על ידי ספריי מאלחש וללא כל צורך בזריקות. בשיטה זו מבצע המנתח תפר קטן החוצה את הנרתיק לרוחבו. תפר זה נקרע במהלך קיום יחסי המין ולעיתים אנו אף עדים להופעתו של דמם עקב קריעת התפר. השיטה השנייה נעשית בהרדמה מלאה ואורכת כשעה, ומדובר למעשה בניתוח פלסטי לשחזור הקרום על ידי חיבור של שאריות הקרום המקורי. את הניתוח הזה מומלץ לבצע כשלושה-ארבעה חודשים לפני החתונה. גם במקרה זה ייתכן דימום וכאב בזמן החדירה.

בואו לדבר על זה בפורום קרום הבתולין.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום