הפקולטה לרפואה בנגב בסכנה

(0)
לדרג

לימודיהם של כ-1,000 סטודנטים לרפואה ומקצועות הבריאות באוניברסיטת בן-גוריון עלולים להיפסק. זאת בשל הודעת הכללית וסורוקה על הפסקת השת"פ בין הצדדים

מאת: מערכת zap doctors

הבעיות במערכת הבריאות הולכות ומתגברות. על רקע מכתבי הפיטורים של המתמחים וחוסר שביעות הרצון מההסכם הקיבוצי שנחתם, עולות כעת גם בעיות בהכשרת רופאים בנגב. סכסוך כספי בין אוניברסיטת בן-גוריון לבין הנהלת בית החולים "סורוקה" וקופת חולים כללית מעמיד בסכנה את פתיחת שנת הלימודים בפקולטה לרפואה באוניברסיטה.

אוניברסיטת בן גוריון הודיעה היום (ג') לשר הבריאות, שר החינוך וליו"ר הות"ת על האפשרות שבית הספר לרפואה באוניברסיטה לא ייפתח בשנת הלימודים הקרובה. הודעה זו באה על רקע מכתב שקיבלה האוניברסיטה מהנהלת שירותי בריאות כללית, בו היא מבשרת על הפסקה חד צדדית של לימודי הרפואה בבית החולים "סורוקה" הנמצא בבעלותה. המשמעות של ההחלטה היא הפסקת לימודיהם של כ-500 סטודנטים לרפואה מאוניברסיטת בן-גוריון (כ-20% מכלל הסטודנטים לרפואה בארץ) ושל סטודנטים נוספים במסלולי הסיעוד והפיזיותרפיה.

"דרישות כספיות מופרזות"

לטענת אוניברסיטת בן גוריון, החלטת שירותי בריאות כללית באה על רקע דרישות כספיות מופרזות שמעלה הקופה כלפי האוניברסיטה. זאת, למרות שבין הצדדים התנהל הליך גישור ולמרות שהמועצה להשכלה גבוהה הקימה ועדה, שמטרתה להסדיר את ההתקשרויות בין כלל בתי החולים בישראל לבין בתי הספר לרפואה. ועדה זו כבר הגישה את המלצותיה לצדדים. המלצות אלה אמורות לחול על כלל האוניברסיטאות ובתי החולים בארץ.

פרופ' רבקה כרמי, נשיאת אוניברסיטת בן-גוריון בנגב: "הצעד הקיצוני של שירותי בריאות כללית עלול להביא לקריסת בית הספר לרפואה באוניברסיטה, בית החולים "סורוקה" ומערכת הבריאות בנגב. אנו מצפים מהממשלה להתערב ולהפסיק לאלתר את המהלך. מדובר בהתעלמות מוחלטת ממאות סטודנטים בפרט ומתושבי הפריפריה בכלל, שכל מטרתה ניסיון לסחוט את אוניברסיטת בן-גוריון בגישה מונופוליסטית מתמשכת".

פרופ' כרמי הודיעה כי היא מצפה "מממשלת ישראל להורות לכללית כגוף מתוקצב למשוך לאלתר את האיום ולהמתין למסקנות הוועדה שדנה בנושא".

לטענת פרופ' כרמי, "אוניברסיטת בן-גוריון משלמת לקופת חולים הכללית מזה שנים עבור שירותי הוראה סכומים גבוהים בעליל מאלה המשולמים לכללית בגין הוראה בבתי חולים אחרים שלה במרכז ובצפון. הדרישות הנוספות של הכללית, המופנות עתה כלפי האוניברסיטה, אינן מופנות כלפי אף אוניברסיטה אחרת בארץ, ובאופן זה שרותי בריאות כללית מנצלת באופן ציני את היותה מונופול בהתייחס לאוניברסיטת בן-גוריון בנגב".

החלטה חד צדדית

הסכם שיתוף הפעולה בין שני הגופים נחתם בשנת 1974, במסגרתו רופאי סורוקה לוקחים חלק חיוני בחינוך תלמידי הפקולטה, וזאת תמורת תקציבי מחקר מהאוניברסיטה, דרגות והטבות אקדמיות.

בשנים האחרונות החלה הנהלת שירותי בריאות כללית להעלות נגד האוניברסיטה טענות ודרישות תקציביות הולכות וגדלות. על רקע זה נכנסו הצדדים להליך של גישור, כאשר במקביל הוקם ע"י המועצה להשכלה גבוהה צוות שבוחן את ההיבטים התקציביים של ההתקשרות בין כלל בתי החולים וכלל בתי ספר לרפואה בישראל. המלצות הוועדה אמורות להינתן בחודשים הקרובים. אוניברסיטת בן-גוריון כבר הודיעה כי תפעל לפי המלצות אלה.

טרם קבלת ההמלצות החליטה הכללית להפסיק את ההוראה בביה"ח סורוקה החל משנת הלימודים הבאה.

תגובת קופת חולים כללית טרם התקבלה עד לפרסום ידיעה זו.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום