ספורט: רואים לכם בעיניים

(0)
לדרג

מה מתאים לכם - פעילות אירובית או אנארובית? איך תימנעו מפציעות, דלקות וכאבים? תתפלאו, אבל התשובות לכל השאלות האלה חבויות בקשתית העין

מאת: רומי חוכמה

כאירידיולוגית מגיעים אלי מטופלים רבים, המבקשים לברר מהי הפעילות הגופנית המתאימה להם ומה תהיה התזונה הנכונה עבורם.

"אירידיולוגיה", שפירושה ביוונית הוא "תורת הקשתית", היא שיטת רפואה אלטרנטיבית שבאמצעותה ניתן לאבחן את מצבו הבריאותי של האדם בדרך של התבוננות בתבניות, צבעים ותכונות אחרות של קשתית העין.

מחקרים הראו כי הכושר הגופני מושפע מתכונות גנטיות. זוהו גנים המשפיעים על הסיבולת האירובית: תכונה חיונית לרצים למרחקים ארוכים, רוכבי אופניים ומטפסי הרים. גנים אחרים משפיעים על סיבולת אנארובית: פעילות גופנית שבה השריר עובד לטווח קצר בעוצמה גבוהה, כגון הרמת משקולות, ריצות קצרות וקפיצה לרוחק.

הקשתית משקפת את התכונות הגנטיות של האדם על חולשותיהן וחוזקותיהן. מוטבע בה גם מידע על תכונות האופי והאישיות: אופטימיות או נטייה לדכדוך, חברותיות או סגירות. אפילו על חיי המין אפשר ללמוד מאבחון דרך הקשתית. בנוסף ניתן לאבחן באמצעות הקשתית יכולות מנטליות כגון זיכרון, יכולת דיבור וגם את כושרם של החושים: הראייה, השמיעה, הריח והטעם.

הקשתית מגלה לנו כיצד הגוף מעכל סוגי מזון שונים, כחלבונים, שומנים ופחמימות. ניתן לאבחן דרכה גורמים לאלרגיה, כאבי ראש, מחסור באנזימים והשפעות התזונה על מערכות הגוף. האירידיולוגיה מאפשרת גם גילוי מוקדם של סימני מחלה שאינם מתגלים בבדיקות דם רגילות, ואף לחשוף מחלות עוד בטרם התפרצותן.

ספורט ואירידיולוגיה
ספורט ואירידיולוגיה

האם ניתן לנבא יכולת אתלטית?

כל אדם נושא מטען גנטי העובר לילדיו. צבע שיער, גובה, נטייה לחלות ואף מבנה סיבי השריר הם דוגמאות לתכונות העוברות בתורשה. גם הכושר הגופני מושפע מהתכונות הגנטיות. מאחר שהקשתית משקפת תכונות גנטיות, ניתן לנבא באמצעותה את יכולותיו האתלטיות של המאובחן לעסוק בסוגי ספורט שונים. כדי להבין זאת נדרש לקבל מושג על מבנה השרירים.

בשריר קיימים שני סוגי סיבים: לבנים ואדומים. מידת שכיחותם בגוף מלמדת על הכושר האתלטי.

סיבים לבנים, הנקראים גם מהירים, מפיקים מתח התכווצות גבוה וכך גם מתעייפים מהר יותר. שרירים בעלי סיבים לבנים הם גדולים יחסית, ובעלי מראה רחב ומנופח. שרירים בעלי סיבים לבנים מתאימים במיוחד לתחומי ספורט בהם נדרש כוח רב למשך זמן קצר, כגון הרמת משקולות, הדיפת כדור ברזל וריצות קצרות.

הסיבים האדומים, האיטיים, יכולים לפעול לאורך זמן ממושך, אך מפיקים מתח התכווצות נמוך ולכן מתאפיינים ביכולת ביצוע מאמץ לאורך זמן ללא התעייפות. הסיבים האדומים ארוכים ודקים. הם לא בולטים בגוף וניתן להבחין בהם בעין רק בגופם של אנשים רזים. שרירים בעלי סיבים אדומים מאפיינים רצי מרתון, טריאתלון ורוכבי אופניים למרחקים ארוכים.

פציעות ספורט והמערכת החיסונית

רוב פציעות הספורט נגרמות בשל דלקות הנוצרות בדרך כלל כתוצאה משחיקת יתר של השרירים עקב חומציות עודפת בגוף. בקשתית העין ניתן לאבחן נטייה גנטית לפתח דלקות וכך למנוע אותן על-ידי תזונה נכונה הכוללת מאכלים כמו טחינה, שמן זית, דגים, ירקות, יוגורט וצמחי מרפא נוגדי דלקת, כגון ג'ינג'ר וכורכומין (החומר הפעיל העיקרי בכורכום).

פעילותה התקינה של מערכת החיסון חיונית לספורטאים ולבריאותנו בכלל. קיים קשר הדוק בין תזונה בריאה לבין תפקודה היעיל והתקין של מערכת החיסון. מחקרים הראו כי לאחר עומס אימונים בעוצמה בינונית ומעלה, המערכת החיסונית נחלשת. לפעמים קיים גם סיכון של הלם חיסוני כתוצאה מטראומה בגלל עודף אימונים, העלול לדכא את המערכת החיסונית לגמרי. כתוצאה מכך אנו עלולים להיחשף לזיהומים, כאבים כרוניים, עייפות, מחלת הנשיקה ועוד.

דרך קשתית העין ניתן לאבחן חולשה במערכת החיסונית. אם התגלתה חולשה כזו, ניתן לחזק אותה באמצעות תזונה מתאימה ובחומרים פעילים המצויים בקליפת עץ הטביבויה.

איך תבחין ביכולתך הספורטיבית דרך הקשתית?

מארג הסיבים של הקשתית עשוי מכלי דם שמצויים מתחת לשכבת הפיגמנט, חומר היסוד של הקשתית. צפיפותו של מארג הסיבים בקשתית מלמדת על היכולת הפיזית של המאובחן ועל מידת התאמתו לפעילות אירובית או אנארובית.

צפיפות גבוהה של סיבים מקבילים זה לזה מצביעה על יכולת אנארובית, ואילו צפיפות סיבים נמוכה מלמדת על יכולת אירובית.

רומי חוכמה היא אירידולוגית נטורופטית.

בואו לדבר על זה בפורום אבחון בקשתית העין - אירידולוגיה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום