מהי צריכת תוספי הסוכר המומלצת?

(0)
לדרג

מחקר סותר את הנחיית אגף הבריאות האמריקאי שממליץ לצרוך עד רבע מצריכת הקלוריות היומית כתוספי סוכר. לפי המחקר, הנחיה זו עלולה להוביל להפרעת שומנים בדם

מאת: ד"ר עמית עקירוב

במבוגרים אשר 25% מצריכת הקלוריות היומית שלהם מבוססת על תוספי סוכר, נמצאה הפרעה בשומנים בדם (עלייה ברמות הכולסטרול והטריגליצרידים בדם). כך עולה ממחקר חדש שצפוי להתפרסם בגיליון אוקטובר של כתב העת Journal of Clinical Endocrinology and Metabolism.

יש לציין כי אחוז זה מהווה חלק מההנחיות הלאומיות בארצות הברית כיום.

המחקר בוצע על מנת לעזור ליישב מחלוקת בין הנחיות התזונה של אגף הבריאות של ארצות הברית, אשר ממליצות על צריכה של מקסימום 25% מהצריכה הקלורית ביום כתוספי סוכר, לבין הנחיות איגוד הלב האמריקאי (American Heart Association - AHA) הממליץ על סף עליון של 5% לתוספי הסוכר.

שינויים ברמות השומנים - בעיקר בערב

במחקר השתתפו 48 משתתפים במשקל תקין ועם עודף משקל (טווח גילאים 18-40, טווח BMI בין 18-35 ק"ג\מ"ר). במשך שבועיים צרכו המשתתפים משקאות המכילים פרוקטוז, סירופ תירס עשיר בפרוקטוז, או גלוקוז בכמות כוללת המשקפת 25% מהצריכה הקלורית היומית.

במשך 3.5 הימים הראשונים נשארו המשתתפים במסגרת אשפוז על מנת לבצע בדיקות. בזמן זה צרכו המשתתפים תזונה מאוזנת הכוללת 55% פחמימות מורכבות. במשך 12 הימים הבאים שהו המשתתפים בביתם עם תזונה כרצונם, עם תוספת של 3 משקאות עשירים בגלוקוז, פרוקטוז, או סירופ תירס עשיר בפרוקטוז ביום (16 משתתפים בכל סוג של משקה ממותק), אשר היוו 25% מצריכת הקלוריות היומית.

במשך 3.5 הימים האחרונים שהו המשתתפים שוב במסגרת אשפוז על מנת לבצע בדיקות סיום, תוך צריכת תזונה מאוזנת עם 25% מצריכת הקלוריות בצורה של משקאות ממותקים, ו-30% בצורה של פחמימות מורכבות.

בסיום המחקר מצאו החוקרים כי משתתפים שצרכו משקאות ממותקים על ידי פרוקטוז או סירופ תירס עשיר בפרוקטוז הראו עלייה בכולסטרול מסוג LDL, בטריגליצרידים, ובאפוליפופרוטאין B בדם.

מנגד, משתתפים שצרכו משקאות ממותקים על ידי גלוקוז לא הראו שינויים אלה. החוקרים מציינים כי, בדומה לתוצאות מחקרים קודמים, השינויים המתרחשים ברמת השומנים בדם מודגשים במיוחד בשעות הערב המאוחרות, בערך 4-6 שעות לאחר ארוחת הערב.

החוקרים מסכמים כי לפי נתוני סקר, 13% מאוכלוסיית ארצות הברית צורכים 25% מצריכת הקלוריות היומית שלהם ואף יותר בצורה של תוספי סוכר. תוצאות המחקר הנוכחי מראות כי צריכת כמות זו של סוכר באנשים צעירים ובריאים, הן עם עודף משקל, והן במשקל תקין, תורמת להפרעת שומנים בדם לאחר צריכה של שבועיים בלבד. על כן ממליצים החוקרים לממשלת ארצות הברית לערוך ולעדכן את הנחיות התזונה לציבור.

בואו לדבר על זה בפורום יתר כולסטרול וטריגליצרידים בדם - מניעה וטיפול.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום