צרידות: התשמע קולי?

(21)
לדרג

צרידות נגרמת בגלל נזק מתמשך למיתרי הקול. כתוצאה מכך עלולים להתפתח נגעים. שיטות חדישות מאפשרות אבחון וריפוי שאינם פולשניים

מאת: נגוהה שפרלינג, כתבת doctors

צרידות היא תוצאה של הפרעה בתפקוד מיתרי הקול, הבאה לידי ביטוי בקול נמוך ומחוספס או באובדן זמני של יכולת הדיבור. מבחינים בין שתי קטגוריות של צרידות: נרכשת ומולדת.

ד"ר יונתן להב, רופא ומנתח בכיר במרכז הרפואי "קפלן", מנהל השירות לאבחון וטיפול במחלות הגרון ומיתרי הקול, מסביר: צרידות לרוב היא מחלה נרכשת, הנגרמת בגלל נזק מתמשך למיתרי הקול, כתוצאה מדיבור ממושך ומאומץ, הרמת קול, עישון כבד וכו'. צרידות מולדת היא תופעה נדירה יחסית, ונגרמת עקב שיתוק במיתרי הקול או בגלל מומי לידה, כגון הידבקות מיתרי הקול, היצרות של הגרון, גידולים נדירים ועוד".

צרידות
צרידות

הגורמים לצרידות

קולו של ילד מצטרד אחרי ששר והרים את קולו בטיול השנתי; קולה של מורה נצרד אחרי טקס הסיום במהלכו הרבתה בדיבורים; אדם שהצטנן מאבד את קולו; זמר שהצטווה על-ידי רופאיו לתת מנוחה למיתרי הקול; כל אלה הן תופעות של צרידות נרכשת המוכרות מחיי היום-יום.

ד"ר להב מפרט את הגורמים הנפוצים לצרידות: שימוש רב מדי, מוגבר ומוגזם בקול עלול לפגוע במיתרי הקול, לגרום לצרידות ולהתפתחות נגעים כיבלות, פוליפים או צלקות. גם ללחצים ומתחים חיצוניים או תודעתיים נודעת השפעה על הקול. מיתרי הקול הם איבר מורכב ורגיש, הבנוי משרירים, גידים, ציפוי רירית וסיכוך ביניהם.

ניתן להשוות את מיתרי הקול לשרירי אתלט. לדוגמה, רץ שאימץ את שריריו יתר על המידה עלול לגרום לעצמו דימומים, הצטלקות וקרעים בשרירים ובגידים, עד כדי פגיעה בכושרו וביכולתו לרוץ; כך גם לגבי מיתרי הקול.

לצד שימוש לא נכון בקול יש סיבות נוספות העלולות לגרום לצרידות: מחלות ויראליות המלוות בחום גורמות לאודם ונפיחות במיתרים; עישון מתמשך עלול לגרום להתפתחות נגעים טרום סרטניים וסרטניים".

טיפול בצרידות

צרידות היא מצב רפואי בו הקול נשמע רפה ומחוספס, מלווה ברעד ובטונים נמוכים ולעיתים אף נאלם לגמרי. הצרידות הנרכשת לרוב חולפת מעצמה, אך לעיתים נדרש טיפול כדי לרפאה. צרידות שמקורה במחלת חום ויראלית תחלוף בתוך מספר ימים עם ההחלמה.

כדי לרפא צרידות הנגרמת כתוצאה ממאמץ קולי מוגבר נדרשים מספר ימי מנוחה מהפעלת מיתרי הקול. אולם, כאשר מדובר בהפרעה מכאנית הנגרמת בשל פוליפ, יבלת או גידול, הצרידות עלולה להימשך לאורך זמן ואף יתכן שתידרש התערבות ניתוחית להסרת הנגע.

אדם הסובל מצרידות זמנית ורוצה להשיב את קולו לתפקוד ולמנוע החמרה במצבו, צריך לפעול בהתאם למספר כללים, אותם מפרט ד"ר להב: הימנעות מדיבור ממושך, מאומץ ובקול רם; הימנעות מצעקות ומהרמות קול פתאומיות; הימנעות מדיבור ממושך בטלפון הסלולרי, שהוא לרוב מאומץ וקולני, במיוחד בסביבה רועשת. כמו כן, יש להקפיד על כללי תזונה נכונים: להרבות בשתיית מים ולהימנע ממזון חריף, חמוץ, מתובל ומטוגן. כן יש להפחית בצריכת משקאות מוגזים, להמעיט בצריכת קפאין ואלכוהול ולהתנזר מעישון, העלול לגרום לנגעים שפירים וממאירים במיתרי הקול".

בנוסף ממליץ ד"ר להב לזמרים להקפיד על מנוחה קולית בשעות שלפני ואחרי ההופעה. לבצע תרגילי חימום למיתרים בהדרכת המורה לפיתוח קול. לאנשים שעיסוקם המקצועי כרוך בקול, כמו מורים וגננות, שלקו בצרידות, ממליץ ד"ר להב להפחית במספר שעות העבודה ולקחת הפסקות מנוחה בין השיעורים, כדי לאפשר למיתרים לנוח ולהתאושש מהמאמץ.

במקרים של צרידות מתמשכת, הנגרמת מנגע או גידול במיתרי הקול, ייתכן שתידרש, לאחר אבחון, התערבות כירורגית. ד"ר להב אומר כי ניתן לנתח כיום באמצעות טכניקות מיקרו-כירורגיות, ללא חתך חיצוני, להגיע אל מיתרי הקול ולבצע בהם תיקונים עדינים להסרת גורם הצרידות.

במקרים קיצוניים ונדירים הצרידות אינה ניתנת לטיפול עקב הצטלקות מיתרי הקול כתוצאה מטראומה מתמשכת.

במקרים של צרידות המתמשכת מעל שלושה שבועות נדרשת בדיקה לאבחון הגורמים לה . ד"ר להב: "הבדיקה נקראת סטרובוסקופיה. זו שיטה של צפייה במיתרי הקול, בה ניתן לראות באמצעות צילומי וידיאו את מיתרי הקול בפעולה, באופן המאפשר זיהוי מדויק של גורם הצרידות. אבחון מוקדם של מחלות מיתרי הקול יכול להביא לריפוי והשבת איכות החיים.

בואו לדבר על זה עם ד"ר להב בפורום צרידות.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום