"מנהלי מחלקות עלולים להתפטר"

(0)
לדרג

איום הפיטורים נשמע בכנס מנהלי מחלקות שהכריזו על הקמת גוף חדש לרופאי ביה"ח. בין דרישותיהם: הסכם חדש ל-4 שנים, ביטול השעון, העלאת שכר והתפטרות ד"ר אידלמן

מאת: מערכת zap doctors

למעלה מ-100 מנהלי מחלקות שהתכנסו אמש (ג') בבית החולים איכילוב היו תמימי דעים לגבי ההסכם שנחתם עם האוצר. לטענתם, ההסכם רע לרופאים ולמערכת הבריאות הציבורית. במהלך הפגישה הסכימו הרופאים כי בכל הסכם צריכה להיות עדיפות לפריפריה, אך לא על חשבון שאר בתי החולים בארץ.

דרישות נוספות שהועלו על ידי פורום הרופאים: שכר שעה הולם לכל רופא (50 ש"ח לרופא מתחיל), ויתור על שעון נוכחות, פטור מתורנויות לרופאים מומחים, תוקף ההסכם - לא יותר מארבע שנים.

פרט למכתבי הפיטורים של המתמחים נשמע איום ברור מצד מומחים ומנהלי מחלקות כי במידת הצורך הם עלולים להתפטר. בפורום נאמר כי מנהלי המחלקות מחזקים את המתמחים שהחליטו עצמאית לעזוב את המערכת, אולם, כל מנהל מחלקה, שכתוצאה מצעד זה יראה שאיננו יכול להיות אחראי לשלום החולים שבאחריותו, יצטרך להסיק את מסקנותיו האישיות.

התחושה הקשה הרווחת בקרב הרופאים בפורום היתה שהנהגת הר"י בגדה ברופאים ובעקרונות שלשמם הם יצאו למאבק. לכן נשמעה קריאה ברורה כי יו"ר הר"י, ד"ר ליאוניד אידלמן, וסגניו חייבים להסיק מסקנות אישיות כתוצאה מכשלונם ולהתפטר.

בנוסף הוחלט בכנס על הקמת גוף שיאגד את רופאי בתי החולים, ארב"ה, אשר ידאג לצרכי חבריו. על מקומו בתוך או מחוץ להר"י יוחלט אחרי צירוף מסה קריטית של חברים.

פרופ' יהודה אולמן, מנהל מחלקת כירורגיה פלסטית בבית חולים רמב"ם, אומר הבוקר ל-doctors: "אני מופתע מההיענות הרבה של הרופאים להצטרף לארגון. עצם ארגון מפגש של מנהלי מחלקות תוך יומיים מעיד כי הנושא בוער בעצמותיהם של הרופאים. לא לחינם כל הסקרים שנערכו בקרב הרופאים לגבי שביעות רצונם מההסכם מראים שכ-90% מהם לא תומכים בהסכם. יש קונצנזוס שההסכם רע לרופאים. כולנו חשים מבוזים וחבל שזה מה שמלכד אותנו. הוליכו אותנו שולל".

הרופאים בפריפריה לא שותפים לתחושה זו - הם זכו להישגים בהסכם ומביעים שביעות רצון

לדברי פרופ' אולמן, מכתבי התמיכה בה"רי הם מכתבים מוזמנים. "שיטת סחיטת המחאות ידועה לנו. האמת שונה לגמרי: רופאים בבתי החולים בפריפריה אומרים לנו בשיחות אישיות כמה שהם מאוכזבים מההסכם. היה גם מנהל מחלקה מבי"ח עפולה, אשר דיבר בגנות ההסכם פומבית".

פרופ' אולמן מוסיף כי ההסכם אינו טוב גם לרופאים בפריפריה: "ניסו לקנות אותם בהבטחות מפליגות לכת. אולם בפועל הם יזכו לתוספת של כמה מאוד בודדות לאחר 9 שנים".

"יש לזכור", הוא מציין, "כי גם בפריפריה הרופאים יהיו מבוזים באמצעות שעון נוכחות ועליהם אי אפשר להגיד שהם רצים לקליניקות הפרטיות".

סעיף שעון הנוכחות, כאמור, הוא כמו סדין אדום מול עיניהם של הרופאים. רבים מהם מתרעמים על הבעת אי האמון בהם לאחר שנים רבות שבהן הקדישו שעות רבות לחולים, מעבר למחויבות שלהם בהסכמי העבודה. פרופ' אולמן: "רופא בבי"ח פוריה אמר לי שאידיאולוגית - שעון נוכחות זה סוף הרפואה. למעשה, הפכו את הרופא לפקיד. יש לזכור כי גם אם הרופא לא נמצא פיזית בעבודה, הוא עובד כל הזמן, מאחר שהעבודה מלווה אותו כל הזמן במחשבותיו ובלבטיו. לא ניתן לכמת את זה בשעות".

האם באמת לא ידעתם על מהות ההסכם טרם חתימתו? האם לא הייתם שותפים מלאים במו"מ?

"ידענו מרסיסי דברים שדלפו שההסכם המתרקם לא טוב וניסינו בכל דרך למנוע חתימתו. ביקשנו מהר"י, כתבנו מכתבים, פרסמנו מודעות עליהן חתמו עשרות רופאים, אולם ללא הועיל. גם מזכירות הר"י הוטעתה. הציגו לה גרפים יפים, מבלי לקרוא בעיון את החוזה. ביום החתימה חברי המזכירות הוזמנו בבהילות למשרדי הר"י ונתבקשו לקרוא את החוזה בחיפזון, ולאחר מכן להצביע על אישור לחתום עליו. זאת, בזמן שנציגי האוצר עמדו על 36 שעות לקריאה מדוקדקת של כל סעיף ופסיק בחוזה".

כעת ההסכם הוא עובדה מוגמרת, מה תעשו?

"לא ניתן להחיות משהו מת, אבל אפשר להיות יצירתיים. יש דרכים רבות לסנדל את ההסכם. הליך חתימת ההסכם לא תקין מהסיבות שציינתי - הר"י ייצגו את הרופאים ייצוג בלתי הולם. תמיד אפשר להוסיף נספחים לקצר את משך ההסכם מ-9 שנים ל-4 שנים, לדחות את מועד הפעלת שעון הנוכחות לזמן לא ידוע ועוד. על כתפי הנהגת הר"י מוטלת האחריות לכאוס שעתיד לפקוד את מערכת הבריאות בעוד כחודש ימים".

תומכי ההסכם לאידלמן: ההסכם - צדק חברתי אמיתי

בתוך כך, פרופ' מנחם פיינרו ועמיתיו מהאגודה לזכויות החולה בישראל, שלחו הבוקר (ד') מכתב לד"ר אידלמן בו הם מביעים תמיכה בהסכם שנחתם: "ההסכם שהובלת מקרב צדק חברתי אמיתי - כזה שמתייחס לבעיות מערכת הבריאות והרפואה הציבורית.

[...] ברצוננו לברך אותך על כך שההסכם מעודד רפואה טובה יותר לפריפריה באמצעות תנאי שכר ומענקים מיוחדים וגבוהים לרופאים שיעברו לפריפריה. אין לנו ספק כי בזכות זאת יחול שיפור משמעותי בפריפריה, והחולים ייהנו מכוח אדם איכותי ורפואה טובה יותר וזמינה יותר".

בנוסף, הם חיזקו את ידיו של ד"ר אידלמן: "אנו בטוחים כי ימים לא קלים עוברים על הר"י ועליך כיו"ר. יש צורך באומץ לב כדי לקבל החלטות נכונות בניגוד לעמדת ועדים חזקים במרכז הארץ, ואנו מעריכים את פועלך בנדון".

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום