קשיי פוריות: הפן הנפשי

(1)
לדרג

בעיות פוריות עלולות לפגוע בזוגיות. איך בכל זאת מתמודדים עם הטיפולים, עם השאלות של בני המשפחה ועם הקנאה בזוג אחר המטייל עם תינוק בעגלה

מאת: יפעת נחמני, כתבת doctors

כניסה להריון ולידה הם מהדברים המופלאים והטבעיים ביותר, אולם לא כל הזוגות זוכים לכך בקלות, וחלקם נאלצים לעבור טיפולים פולשניים אשר עלולים לחבל בקשר האהבה שבעקבותיו הם רוצים ליצור חיים חדשים.

משבר בעקבות אי פוריות

"בשל מורכבות הטיפולים והשלכותיהם, לעיתים קרובות בני זוג חווים מתח רב. הם מתקשים להתמודד עם הטלטלה האישית והזוגית, ועלולים להיסחף למערבולות זוגיות שליליות", אומרת קרן קורניק, פסיכולוגית, בעלת MA בפסיכולוגיה קלינית ורפואית, מטפלת בקליניקה פרטית באזור המרכז ומנהלת פורום פוריות, ייעוץ רגשי ותמיכה ב-doctors. לדבריה, "בעיות אלה עשויות לנוע בין מריבות והאשמות הדדיות לבין הימנעות מיצירת דיאלוג על הנושא, התכנסות וחוסר שיתוף.

"נשים וגברים רבים מדווחים על רגשות אשם ותחושה של נטילת אחריות לקושי של בן/ת הזוג. אחרים מתארים רצון שלא לקלקל או להעיק על בן הזוג. אף כי בבסיסם של המצבים שתוארו עומדים רגשות טבעיים ולגיטימיים, שני בני הזוג נשארים לבד עם הקשיים והכאב שהם חווים, ללא פתרון או התמודדות יעילה. תגובות מסוג זה עלולות להרחיק, ובסופו של דבר לגרום לתוצאה ההפוכה: התחזקות תחושת הבדידות והקושי.

"חשוב לזכור כי ללא קשר למקור הקושי להרות, אי פוריות היא בעיה זוגית, המעלה רגשות מורכבים בקרב שני בני הזוג ומצריכה התמודדות משותפת, שיתוף בקשיים, בתחושות ובמחשבות כמו גם מתן מקום והקשבה לרגשות של הצד השני. כל אלה חשובים ביותר להתמודדות".

בעיות פוריות
בעיות פוריות

כך תצילו את הזוגיות שלכם

לדברי קורניק, "חשוב להמשיך בטיפוח וחיזוק הזוגיות. למשל, על-ידי הקפדה על פעילויות כגון חופשות ובילויים זוגיים. כמו-כן, חשוב לזכור שלכל אחד מבני הזוג נטיות שונות, העדפות שונות וכנראה גם סגנון התמודדות שונה. כך, בעוד שהאחד רוצה תוצאות מהירות ובכל מחיר, בן הזוג האחר עלול לחוות חששות רבים ואף חרדות, ולצפות מסביבתו לעמדה רגישה יותר לצרכיו.

"בתהליך הפוריות לכל אחד מבני הזוג שאיפה שהדרך בה בחר תכובד על-ידי האחר, גם אם אינו מסכים איתה. כמובן, כל עוד דרך זו אינה פוגעת בבן הזוג השני. לפעמים מדובר בקו דק ועדין".

קריירה וטיפולי פוריות

לפי קורניק, "אחד התחומים שלעיתים מתנגשים עם טיפולי פוריות הוא בניית הקריירה, ובפרט שמירה על מקום העבודה. הטיפולים כרוכים לרוב בהחסרת ימים ובאיחורים לעבודה בשל מעקבים ובדיקות, ועל כן שיתוף המעביד בטיפולים הוא לרוב בלתי נמנע. שיתוף מסוג זה, הכרוך מחד באי נעימות מעצם החשיפה האישית, יכול מאידך לעורר גם תחושת הקלה ולהגביר את ההבנה מצד מקום העבודה ובכלל זה גם מצד המעסיק. בנוסף לכך, קיימים כיום חוקים ותקנות המגנים על נשים במהלך טיפולי פוריות, כגון חוק עבודת נשים וחוק שוויון הזדמנויות בעבודה. מומלץ לסובלים מבעיות פוריות לברר את המצב המשפטי, ולעמוד על זכויותיהם המגיעות להם על-פי חוק".

החיים לא נפסקים כאשר מתחילים הליך של טיפולי פוריות. קורניק מסבירה כי "ההישאבות המוחלטת לטיפולים וההסתכלות על החיים דרך משקפיים צרים של הצלחה או כישלון, עלולה להסיט את החיים מהמסלול באופן קיצוני ולדחוק הצידה מטרות חשובות אחרות, כמו קשרים חברתיים, התקדמות מקצועית, משפחתיות וזוגיות.

"ההתמקדות במטרה היא ברורה וטבעית, אבל חשובה גם הדרך לשם. מה גם שמיקוד כל תשומת הלב והעניין באופן בלעדי בטיפולים הופך את ההתמודדות עמם, ובפרט עם אי הצלחה בהם, לקשה יותר. מכאן שחשוב שלא לוותר על תחביבים, תחומי עניין או בילויים, וכן להקפיד על שגרת יום רגילה, ככל הניתן".

הסביבה לוחצת

"קשה לענות על השאלה איך מתמודדים עם הסביבה", מודה קורניק. "כל מקרה לגופו ויש שוני רב בין זוג לזוג, שכן לכל זוג סגנון התמודדות משלו. בעוד חלק מהזוגות יבחרו בשיתוף הסביבה, גם לצורך קבלת תמיכה, אחרים יבחרו שלא לחלוק את הקושי עם אחרים ולהתמודד עם הקושי בגבולות הזוגיות בלבד. נטייה זו יכולה מחד להעצים את הלכידות הזוגית, ומנגד גם להפוך את רשת התמיכה של הזוג למצומצמת יותר. מצב מורכב יותר יכול להיווצר כאשר ישנם פערים בין בני הזוג באשר לשיתוף הסביבה, הבדל נובע לעיתים גם מהבדלים באופי בין גברים ונשים.

"כל גישה היא לגיטימית, ואין מניעה לתגובות שונות ואף סותרות, כל עוד יתאפשר דיאלוג סביב הפערים ויהיה ניסיון לקבל את השוני".

מזל טוב, הוזמנתם לברית

"אירועים חברתיים ומשפחתיים שונים, כגון ארוחות משפחתיות, ערבי חג ובריתות מפגישים את בני הזוג עם תחושות קשות של קנאה, אשמה על הקושי לשמוח בשמחתם של אחרים, ורצון להימנע משאלות פולשניות ומבטים תמהים מצד אחרים", אומרת קורניק. "מדובר ברגשות לא נעימים אך יחד עם זאת אנושיים ובלתי נמנעים. בניגוד לתפישה שלפעמים רווחת, טבעי ולגיטימי שבני הזוג יבחרו לעצמם אירועים בהם אינם מעוניינים להשתתף. מול מעגלים רחוקים יותר, ניתן להסביר את אי ההגעה בסיבות שאינן כרוכות בחשיפה אישית ורגשית. לעומת זאת, למעגל הקרוב יותר ניתן להסביר שכרגע ההגעה קשה, חרף הרצון להיות שותפים במאורע".

טיפול זוגי

"הצורך והנכונות לפנות לטיפול משתנים בין זוג לזוג", מסבירה קורניק. "ככל שתחושת התמיכה בתוך הזוגיות ומחוץ לה נמוכה יותר, כך עלולה להתעצם חוויה של בדידות ומצוקה. חשוב לשקול פנייה לטיפול כאשר תחושות שליליות כדוגמת חרדה או דיכאון מורגשות כמציפות, משתלטות ומתמשכות, תוך פגיעה משמעותית בשגרת החיים, בתחושת הערך העצמי ובזוגיות.

"חשוב לציין כי כיום הולכת ומתחזקת התפישה כי טיפולי פוריות צריכים להיות מלווים בייעוץ, ליווי ותמיכה רגשית. ליווי מסוג זה יכול להתמקד בתחום הרגשי והבין-אישי, כמו גם במחירים שהטיפולים גובים ובמציאת הדרכים לשכך, עד כמה שאפשר, את השחיקה שאלה יוצרים. כמו-כן, ליווי ותמיכה רגשית מצד גורם מקצועי יכולים להעשיר ולשכלל את תהליך קבלת ההחלטות שמטופלים אמורים לקבל ביחס לטיפולים וניהולם".

בואו לדבר על זה עם קרן קורניק בפורום פוריות - ייעוץ רגשי ותמיכה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום