עודף משקל בילדים: שתו מים

(0)
לדרג

מחקר ישראלי חדש מוכיח כי שתיית מים מגבירה את חילוף החומרים בקרב ילדים הסובלים ממשקל עודף, ויכולה לחסוך עלייה של 1.2 ק"ג בשנה

מאת: ד"ר גל דובנוב-רז

כדי לשמור על אורח חיים בריא ולמנוע השמנה, מומלץ לצמצם ככל האפשר את צריכת המשקאות ממותקים בסוכר עד כדי הימנעות מוחלטת. סקר שערך ארגון הבריאות העולמי מצא כי הנוער הישראלי מדורג גבוה מאוד מבין מדינות המערב בצריכת משקאות ממותקים: למעלה מ-40% מבני הנוער מדווחים כי הם שותים משקאות ממותקים לפחות אחת ליום.

בארה"ב נמצא כי שתיית משקאות ממותקים תורמת לילדים ממוצע של 224 קילו קלוריות ביממה: 10% מצריכת האנרגיה היומית. עוד נמצא כי ילדים ששתו פחות מ-8 כוסות מים ליום, היו בסיכון מוגבר להשמנה בהמשך.

השמנת ילדים
השמנת ילדים

לא משקאות דיאט

מחקרים במבוגרים מצאו כי מטופלים אשר שתו יותר מים במהלך תכניות ירידה במשקל, ירדו יותר מאשר המשתתפים שלא שתו: גם ללא הבדל נראה לעין בצריכת המזון. מעניין כי הדבר נכון אך ורק לגבי שתיית מים ולא משקאות אחרים, כולל משקאות דיאט.

בניסוי התערבותי לעידוד שתיית מים בגרמניה, שכלל התקנת ברזיות ופעילות הסברתית בבתי הספר, נצפתה הפחתה בצריכת השתייה מתוקה, יחד עם ירידה של 31% בשיעור הילדים בעלי עודף משקל.

המנגנון הברור לכך הוא הירידה בהכנסה הקלורית, שכן מים אינם מכילים אנרגיה. אך בנוסף, מסתבר כעת כי שתיית מים גם מגבירה את ההוצאה האנרגטית: בשני מחקרים שבוצעו בקרב מבוגרים לפני כמה שנים, נמצא כי שתיית חצי ליטר מים הגבירה את הקצב המטבולי בשיעור משמעותי, והשפעה זו נמשכה עד שעה וחצי.

הקצב המטבולי הבסיסי של הגוף מהווה כ-70% מההוצאה האנרגטית על פני היממה, ולכן כל שינוי קטן בו צפוי לגרום שינוי משמעותי בהוצאת האנרגיה היומית. עד כה לא נבדק אם שתיית מים מגבירה את ההוצאה האנרגטית בקרב ילדים.

לאחרונה פורסם מחקר בנושא זה בחוברת המובילה בתחום ההשמנה,International Journal of Obesity. צוות החוקרים בראשותו של ד"ר גל דובנוב-רז ממרפאת ספורט, תזונה ואורח חיים בריא, בי"ח אדמונד ולילי ספרא לילדים בתל השומר, כלל גם את הגב' הדס יריב, כיום מנהלת תחום בריאות בתכנית "צ'ויסס ישראל", ד"ר נעמה קונסטנטיני ומר שחר נייס מהמרכז לרפואת ספורט "הדסה אופטימל" בירושלים, וד"ר ניבה שפירא מהמרכז לחקר התזונה במרכז הרפואי רבין. במחקר זה התבקשו 21 ילדים בעלי עודף משקל לשתות 10 סמ"ק לק"ג משקל גוף של מים מינרליים קרים. הקצב המטבולי נמדד לפני שתיית המים ואחריה, למשך שעה. הילדים גויסו מבין משתתפי תכנית לטיפול בילדים בעלי עודף משקל, אשר פעלה במרכז לרפואת ספורט "הדסה אופטימל" בירושלים.

כצפוי מהידוע במבוגרים, בתוך כמה דקות לאחר שתיית המים נצפתה עלייה משמעותית בקצב חילוף החומרים של הגוף, אשר הגיע לשיאו כעבור כשעה, והיה מוגבר ב-25% מערך הבסיס. החוקרים חישבו כי שתיית כמות המים המומלצת על ידי ילדים בעלי עודף משקל באופן יומיומי, יכולה לחסוך עלייה ממוצעת של 1.2 ק"ג במשקל על פני שנה. זאת כמובן בנוסף לכל הדרכים האחרות המוכרות לשם בקרת משקל הגוף. ממחקר זה עולה כי שתיית מים היא כלי פשוט ויעיל לשם סיוע בבקרת המשקל.

המסקנה היא ששתיית מים מומלצת לילדים ולמבוגרים כאחד. כעת מתברר כי היתרונות שבשתיית מים פועלים בשני כיווני מאזן האנרגיה: גם חיסכון בצריכת אותן "קלוריות ריקות" הנמצאות במשקאות הממותקים בסוכר, ולכן פחות אנרגיה נכנסת לגוף; וגם הגברה בקצב המטבולי, כך שיותר אנרגיה יוצאת מהגוף.

ד"ר גל דובנוב-רז, מומחה ברפואת ילדים, רופא ספורט, מ?רפ??את ספורט, תזונה ואורח חיים בריא, בית החולים אדמונד ולילי ספרא לילדים, תל השומר.

בואו לדבר על זה בפורום תזונת תינוקות וילדים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום