בעיות קשב וריכוז: עשרת הדיברות

(0)
לדרג

שנת הלימודים התחילה. הורים רבים שואלים כיצד יוכלו לגרום לילדיהם להצליח בלימודים, למרות ההפרעות שמגבילות אותם

מאת: ריקי סימון

ילדים עם הפרעת קשב וריכוז הם בעלי אינטליגנציה גבוהה, כישורים ויתרונות רבים. אלא, שעקב קשיי תפקוד בעיקר בלימודים אנו ההורים נוטים להדגיש את הבעיות והקשיים ולהתעלם מחוזקות ויתרונות שילדינו ניחנים בהם. קשב וריכוז, כמו גם זיכרון, יכולת ארגון, שליטה עצמית, עיבוד מידע ועוד הם מיומנויות קוגניטיביות (תפיסתיות), שהן במסגרת ההכרה והידיעה שלנו.

הפרעות קשב וריכוז
הפרעות קשב וריכוז

עשרת הדברות להצלחה בלימודים ובחיים:

1. האם אתם מכירים את הילד שלכם? כל הורה בטוח שהוא מכיר את ילדו מצוין. אך לעיתים כשהורה מתבקש לתאר את ילדו, התכונות השליליות צפות יותר מאשר התכונות הטובות ואז מתקבל פרופיל של ילד בעייתי וחסר כשרון. לכן, הפעולה הראשונה שאתם נדרשים לעשות היא לכתוב תיאור של הילד שלכם ולפרט רק את הצדדים החיוביים שלו: כישרונות, יכולות, העדפות, אהבות, נושאים שמעניינים אותו וכדומה.

2. מה ילדך חושב על עצמו? שוחחו עם ילדכם ורשמו כל מה שהוא טוען שקשה לו, מה היה רוצה לשפר, אילו דברים הוא שואף לעשות ולא מצליח וכדומה. רשמו בטבלה רק את מה שהילד מסכים לרשום. אל תציינו תכונות אופי חלשות, התנהגויות לא רצויות וכו'.

3. מה מניע את הילד שלך? יש ילדים שהמניע שלהם הוא מתנה, בילוי או דמי כיס. יש ילדים אחרים שמה שמניע אותם זה דווקא הרצון לקבל שבחים או להתבלט בחברה, תחרותיות, הרצון להצטיין יותר מאחרים וכדומה. הוסיפו זאת לרשימה.

4. מהן השאיפות של ילדכם? בררו עם ילדכם מהם החלומות/השאיפות שלו, מה היה רוצה להשיג בתחום האישי והלימודי. ערכו רשימת מטרות. במקביל שוחחו ונסו למצוא אפשרויות ודרכים להשגת המטרה ולבסוף קבעו יעדים להשגת המטרה.

5. מהם כללי הבית? יש להסכים עם הילד ועם כל בני המשפחה על כללי הבית, ולרשום אותם. לדוגמה: שעת קימה, שעת שינה, פעילויות מותרות והזמן המוקדש להן (טלוויזיה, מחשב), תזונה (ארוחת בוקר, סוגי שתייה, הגבלת דברי מתיקה וכו'), זמן קריאה, זמן הכנת שיעורי בית וכדומה.

6. כמה זמן מבלה הילד שלכם מול הטלוויזיה והמחשב? ידעתם שהטכנולוגיה הזו מזיקה למוח? זאת, בגלל ריבוי הגירויים הבו-זמניים. מוח האדם (ובמיוחד מוחם של ילדים המתפתח במהירות), אשר נחשף מדי יום במשך כמה שעות לסף גירויים גבוה, מתרגל לתפקד בסביבה כזו. זו הסיבה שלילדים קל להישאר מרוכזים במשך זמן רב מול מחשב וטלוויזיה. אך מה קורה בלימודים? שם אין סף גירויים גבוה ולכן שם קשה לתפקד (כלומר קשה להישאר בקשב וריכוז). לכן, יש להגביל את כמות הזמן בה אפשר לצפות בטלוויזיה או במחשב. ילדים קטנים מתחת לגיל בית הספר לא יותר מחצי שעה ביום או לוותר לגמרי. ילדים בכיתות א-ו יש להגביל עד שעה ביום. ילדים גדולים יותר לא יותר משעתיים. במקום פעילויות בית כאלה, יש לשלוח ילדים לחוגי ספורט, טבע, פעילויות חברתיות וכדומה.

7. מה המעורבות שלכם עם בית הספר? קיימו קשר רציף עם הצוות החינוכי: כבר בהתחלת השנה קבעו פגישה עם המורה של ילדכם. מטרת השיחה תהיה היכרות, והבהרת ציפיות שלכם מבית הספר ביחס לילד שלכם. חשוב לספר למורה כי הילד שלכם אובחן עם הפרעת קשב וריכוז, ולהוסיף על פי הפרופיל שהכנתם, מהן החוזקות והתכונות הייחודיות של הילד שלכם. בקשו מהמורה להיות אתכם בקשר רציף, וכדאי שכבר תקבעו מועד לפגישה הבאה. אם הילד שלכם לוקח תרופות, עדכנו את בית הספר. לא כדאי לשמור בסוד נתונים: ככל שתהיו פתוחים יותר, תזכו לשיתוף פעולה רב יותר.

8. מה המורים של ילדכם יודעים על הפרעת קשב? הציבו בפני המורים של ילדכם שאלות ברורות: האם הם מבינים מהי הפרעת קשב וריכוז, מה הביטוי שלה ביומיום, מהן דרכי ההתמודדות בכיתה? אל תתביישו לשאול אם המורה עבר הכשרה. מורים שמבינים את תסמונת הפרעת הקשב והריכוז יודעים למה לצפות ואיך להתנהג עם ילדים הסובלים ממנה, מצליחים להוציא מהם יותר ולהביא אותם להישגים לימודיים טובים יותר. אם נראה לכם שלמורה אין ממש ידע בנושא, כדאי לדבר עם יועץ או מנהל בית הספר ולברר מהי מדיניות בית הספר לסיוע במצבים כאלה. זכרו, למערכת החינוך צריכים להיות כלים להתמודדות. זכותכם לדעת מהם.

9. האם אתם ההורים או החברים של ילדכם? אחד הדברים החשובים ביותר בהתפתחותם של ילדים, ועל אחת כמה וכמה ילדים עם בעיות לימודיות ו/או התנהגותיות, הוא "הסמכות ההורית". הילדים שלנו מצפים (במודע או שלא במודע) שאנו ההורים נהיה החלטיים, מגנים, שומרים על גבולות וכללים, אוהבים, תומכים ומעודדים. הילדים שלנו לא רוצים אותנו חלשים, חסרי סבלנות, מפחדים להתמודד עם קשיים, מוותרים בכל ויכוח, מעליבים, אלימים (מילולית או פיסית), עסוקים מדי בקריירה. לכן, עליכם לדעת להיות סמכותיים, בעלי שליטה, תומכים, מעודדים ואוהבים את ילדכם ללא תנאי. אם אינכם יודעים איך להיות כאלה, קבלו הדרכה על ידי איש מקצוע, או הירשמו לקבוצת הדרכה.

10. כיצד תדעו מהי שיטת הטיפול המתאימה? התאימו את השיטה לקשיים של ילדכם. בבעיות רגשיות כדאי לערב מטפל מקצועי מוסמך. במקרים של קשיים בלמידה ובהכנת שיעורים, ערבו איש מקצוע מתחום ההוראה המתקנת. בבעיות שמקורן בהפרעת קשב וריכוז על בסיס נוירולוגי ADD/ADHD מומלץ לטפל בשיטת אימון מוחי הכוללת פעילות נוירוקוגניטיבית. המטרה: ללמוד להפיק קשב וריכוז גבוהים בסביבה זהה לסביבה הלימודית.

ריקי סימון היא מאמנת נוירו-קוגניטיבית לקשב וריכוז.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום קשב, ריכוז ויכולות למידה
פורום קשב וזיכרון בקרב מבוגרים ומתבגרים

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום