כאבי ברכיים: שמרו על משקל תקין

(0)
לדרג

ארבעה מתוך חמישה אנשים מעל גיל 45 מתלוננים על כאבי ברכיים. אז איך בכל זאת ניתן לעשות טראקים ארוכים ולשמור על ברכיים בריאות?

מאת: ד"ר אלכסיי קלגנוב

כאבי ברכיים הם בין התלונות האורתופדיות הנפוצות ביותר בקרב צעירים ומבוגרים. כ-80% מהאנשים בגיל 45 פלוס סובלים מהתופעה, אבל זה עדיין לא מונע מהם להסתובב עם תרמיל ענק על גבם ולעשות טרקים בנפאל או הודו.

תרמילאות בני החמישים פלוס הולכת ומתרחבת בשנים האחרונות. לפי הערכות, אחד מכל עשרים תרמילאים ישראלים חצה את גיל ה-50. קשה לאמוד את ממדי התופעה, אך נראה שמדובר בתרמילאות הרפתקנית יותר, נועזת יותר ועמוקה יותר. אז איך בכל זאת ניתן להמשיך לטייל ולשמור על ברכיים בריאות?

היכולת לנוע ללא מגבלה נחשבה בכל הזמנים כתנאי הכרחי לאורח חיים בריא. מחלות הפוגעות במוטוריקה של האדם חוסמות בפניו את האפשרות לבצע פעולות יומיומיות פשוטות, לעסוק בפעילות גופנית ואף לעבוד. הגורם העיקרי להגבלה בתנועות הגוף קשור למחלות ניווניות של הפרקים ובעיקר מפרק הברך והירך. תופעה זו מוכרת בשם שחיקת סחוס. תפקידו של הסחוס הוא לספק מעין ריפוד בין עצמות המפרק ולאפשר הפעלה חלקה של הברך ללא כאב ומאמץ. שחיקת הסחוס כרוכה בכאבים ובקושי בהפעלת מפרק הברך.

פעילות גופנית מבוקרת

עם התפתחות הרפואה המודרנית נוכחנו לדעת כי עיקרו של אורח חיים בריא טמון בהתמדה בפעילות גופנית. עם זאת עלינו להבין כי פעילות גופנית מאומצת ולא מבוקרת עלולה לפגוע במפרק הברך. כדי להשיג זאת, מומלץ לקיים את ההמלצות הבאות:

1. שמרו על משקל גוף תקין - אל תעמיסו על גופכם משקלים כבדים כמו תיקים, מזוודות, רהיטים וכד' . עומס משקל מביא לעומס על המפרקים.

2. שמרו על תזונה מאוזנת - אכלו מזון המכיל נוגדי חמצון כמו הוויטמינים E, C ו- Q10 השומרים על רקמות הגוף.

3. פעילות ספורטיבית מומלצת - כל מי שעוסק בפעילות גופנית סדירה, חייב להביא בחשבון בראש ובראשונה את המבנה הפיזיולגי של גופו, ולבחור בתחום ספורט בהתאם. כך למשל לאנשים עם עודף משקל עדיף לעסוק בשחייה, או התעמלות במים ולא בספינינג או ריצה. לאנשים בגיל 50 פלוס מומלץ לעבור לפעילות גופנית מתונה יותר, ללא נשיאת משקל רב, כמו מכשיר בסקי בחדר כושר, אופניים בישיבה גבוהה וכו'.

4. הקפידו על נעליים אורטופדיות - אם יש צורך, מומלץ גם להשתמש במדרסים אורטופדיים המותאמים למבנה כף הרגל ובכך להפחית את העומס המופעל על הברך.

5. תרגילים לחיזוק שרירי הברך - שיפור היציבה וחיזוק השרירים של הגפיים התחתונות שומרים על בריאותה של הברך. במקרה של שינויים ניווניים, מומלץ לעסוק בפעילות גופנית המחזקת את שרירי הגוף. אולם, לפני שניגשים לפעילות גופנית שעובדת על הברכיים, מומלץ להתייעץ עם רופא.

6. קבלו הדרכה ממומחה, שיבנה עבורכם תכנית אימונים מותאמת אישית - פעילות גופנית שאינה מבוצעת נכון דורשת מהגוף מאמץ ניכר ועלולה לגרום לשחיקה בקצב מוגבר של המפרקים.

7. אל תתעלמו, היו ערניים - מומלץ להיות ערניים ולשים לב לסימנים של מחלת מפרקים, כגון: כאב קל וחולף במפרק לאחר מאמץ וכאב בזמן קימה מהמיטה או מהכיסא. אם סימפטומים אלו מתחילים להופיע, מומלץ להיוועץ ברופא.

8. מומלץ ליטול תוספי תזונה - המכילים גלוקוזאמין וכונדראוטין, המגנים על הסחוס הנמצא בין המפרקים, וחומצת שומן אומגה 3 המסייעת בהפחתת תהליכים דלקתיים בגוף.

ד"ר אלכסיי קלגנוב הוא מומחה לבעיות ברכיים ורופא בכיר במחלקה האורטופדית של בית החולים הלל יפה.

בואו לדבר על זה בפורום כאבי ברכיים, ירך ושחיקת סחוסים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום