קושי בהנקה עלול להוביל לדיכאון

(0)
לדרג

מחקר חדש ומקיף מראה כי בעיות בהנקה משמשות, מפעם לפעם, כסימן אזהרה לדיכאון מג'ורי לאחר הלידה בקרב נשים שילדו לראשונה

מאת: מערכת zap doctors

אימהות הסובלות מקשיים בהנקה מצויות בסיכון מוגבר לדיכאון לאחר לידה. כך עולה ממחקר חדש שפורסם במהדורת אוגוסט של כתב העת Obstetrics & Gynecology.

ממצאי המחקר אינם מוכיחים כי בעיות בהנקה גורמות לדיכאון, אך טוענים כי על אימהות, שילדו לראשונה, ועל רופאים המטפלים בהן, להיות מודעים לאפשרות כי שתי ההפרעות ילכו יד ביד.

הממצאים מבוססים על מחקר שכלל 2,586 נשים, שלקחו חלק במחקר גדול יותר להערכת הרגלי התזונה של יילודים. כל האימהות הניקו והשיבו לשאלונים על ההתנסות שלהן במהלך השבועות הראשונים לאחר הלידה. לאחר מכן, הנשים עברו בדיקות סקר לנוכחות דיכאון, כאשר התינוקות שלהן היו בגיל חודשיים.

החוקרים כותבים כי דיכאון פוגע בכל התחומים, וייתכן כי חלק מהנשים הסובלות מדיכאון במהלך ההריון והדבר מקשה על ההנקה. מצד שני, ייתכן כי גורמים הורמונאליים תורמים הן לבעיות בהנקה והן לדיכאון.

על פי ה-ACOG - American College of Obstetricians and Gynecologists - אין מספיק עדויות בכדי לתמוך בבדיקות סקר שגרתיות של כלל האימהות לנוכחות דיכאון לאחר לידה. מצד שני, לפי ה-ACOG, בדיקות סקר לדיכאון עשויות להועיל לאימהות שילדו לראשונה ולבני משפחתם.

מבין קרוב ל-2,600 אימהות שהניקו אי פעם, קצת פחות מ-8% אובחנו עם דיכאון מג'ורי חודשיים לאחר לידה. הסיכון היה גבוה יותר אצל נשים שדיווחו על כאב חמור בשד או שבאופן כללי "לא אהבו" הנקה במהלך השבוע הראשון לחיי ילדיהן.

בקרב נשים שנמצאו חיוביות בבדיקות סקר לדיכאון, 35% סבלו מכאב שד עז במהלך השבועות הראשונים להנקה, זאת בהשוואה ל-22% מהנשים שלא סבלו מדיכאון.

לאחר תקנון לגורמים שונים, כולל גיל, רמת השכלה ומוצא, זוהה קשר בין כאב עז בשד לבין סיכון כפול לדיכאון לאחר לידה. בדומה לכך, אצל אימהות שדיווחו כי "לא אהבו" הנקה במהלך השבוע הראשון לחיי היילוד, תועדה עליה של 42% בסיכויים לבדיקות סקר חיוביות לדיכאון לאחר לידה.

בעקבות ממצאי המחקר, החוקרים כותבים כי אצל חלק מהנשים, בעיות בהנקה עשויות לשמש כסימן אזהרה לדיכאון לאחר הלידה.

בואו לדבר על זה בפורום דיכאון בהריון ואחרי לידה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום