לא נעים לסבול מחור בשן בשיעור חשבון

(0)
לדרג

הטיפול היעיל ביותר למניעת עששת הוא הסברה והדרכה שצריכה להתחיל מגיל הינקות

לא נעים לסבול מחור בשן במהלך שיעור חשבון, זה כואב ומטריד. לכן מומלץ לבדוק את מצב השיניים אחת לשנה ובמיוחד לפני החזרה לבית הספר.

ד"ר עקיבא אלעד, רופא שיניים, יועץ קופ"ח לאומית לרפואת שיניים ומתמחה בטיפולי שיניים בלייזר, מסביר כי, "חורים בשיניים נוצרים מריקבון או מעששת, מחלה הנגרמת על ידי חיידקים. הטיפול היעיל ביותר למניעת עששת הוא הסברה והדרכה שצריכה להתחיל מגיל הינקות:

תוספת פלואוריד

השימוש המבוקר בפלואוריד החל מגיל שנה - שנה וחצי הוכח שהוא מוריד בצורה משמעותית את שכיחות העששת. פלואוריד ניתן להוסיף לשתייה או למזון באמצעות טבליות, אבל לפני שאתם רצים לבית המרקחת, יש להתייעץ עם רופא השיניים לגבי המינון המומלץ. באזורים רבים בארץ יש תוספת של פלואוריד במי השתייה, לכן המינון תלוי באזור המגורים.

ביישובים שבהם המים מופלרים, אין צורך בתוספת. במקומות שבהם ההפלרה אינה מספקת או שאינה קיימת, יש לתת פלואוריד. יש להיזהר ממינון יתר, שכן החומר בכמויות גדולות עלול לגרום להרעלה ולנזקים לשיניים.

"סינדרום הבקבוק": מקרים קשים של 'עששת דוהרת' בילדים (עששת שמתקדמת במהירות ותוקפת שיניים רבות) מקורה תמיד ברשלנות ההורים. הורים רבים מתפתים להשקיט ולהרגיע את ילדם באמצעות בקבוק עם שתייה מתוקה במשך כל שעות היום והלילה. שתייה מתוקה, אפילו חלב (שהוא מתוק), באמצע הלילה הם אחד הגורמים התורמים להרס השיניים.

לא מעט ילדים בני שלוש מגיעים למרפאה כשכל שיני החלב שלהם הרוסות. תופעה הנקראת 'סינדרום הבקבוק'. לכן אם הילד צמא באמצע הלילה, להימנע ממיץ פטל ולתת לו מים במקום, כי במהלך השינה הרוק לא שוטף את שרידי המזון ומאפשר לחיידקים 'לחגוג'.

ממתקים

"כל הילדים אוהבים דברי מתיקה ואין סיבה למנוע מהם, אולם יש להקפיד על צריכה מבוקרת וכמות מדודה, ורצוי בפרקי זמן מוגדרים ולא לאורך כל היום. עדיף, איפוא, לאכול שוקולד פעם אחת ביום ולא למצוץ סוכריה על מקל לאורך כל שעות היום. היום ניתן להשיג ממתקים במגוון טעמים ,שאינם מכילים סוכר ואינם מזיקים לשיניים או מסטיקים ללא סוכר, שעצם לעיתסם מגבירה את אפקט ניקוי השיניים.

בדיקות תקופתיות

מומלץ לקיים ביקורת תקופתית אחת לשנה החל מגיל ארבע בילד ממוצע, ובגיל מוקדם יותר אצל ילדים עם נטייה משפחתית או בעלי רגישות גבוהה לעששת. רפוא השיניים יכול לאתר ריקבון שיניים בשלבים מוקדמים על ידי בדיקה קלינית ורנטגנית, ולבצע טיפולים מונעים.

איך להתמודד עם טיפול שיניים בילדים?

לעיתים קורה שלמרות כל אמצעי הזהירות והמנע, מתפתחת עששת. הבעיה הקשה שאיתה מתמודדים רופאי השיניים היא הפחד מהטיפול. לכן ילדים צריכים להיות מטופלים אצל רופאי שיניים שהתמחו בטיפול בילדים, והם מיומנים בשיטות טיפול מיוחדות המאפשרות לילד לעבור את אותו שלב הכרחי בצורה נעימה, תוך חינוך הילד ו'בנייתו' כמתרפא רגוע ונוח בעתיד.

גישה נכונה, תרופות הרגעה וטשטוש, כמו גז הצחוק, הם חלק מהאמצעים המודרניים המקובלים, שמפחיתים במידה משמעותית את החרדה מהטיפול, אולם בתקופה האחרונה התחוללה מהפיכה בתחום רפואת השיניים. כניסתם של מערכות לייזר, המשולבות במערכות אופטיות מתוחכמות מאפשרות להגשים את חלומו של כל רופא ומתרפא, שכן הטיפול מתבצע ללא כאבים, ללא זריקות הרדמה וללא הרעש המרגיז של הקידוח.

באדיבות "בריאות לכל", המגזין לבריאות ואיכות חיים של קופ"ח לאומית

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום