חוסר שגשוג: כשהתינוק אוכל אבל לא גדל

(14)
לדרג

אם התינוק שלכם אינו עולה במשקל כנדרש ושובר את עקומות הגדילה בטיפת חלב, ייתכן שהוא סובל מחוסר שגשוג. הכל על התופעה, האבחון ודרכי הטיפול

מאת: ענת בלזברג

כל הורה טרי שביקר בטיפת חלב מכיר בוודאי את עקומות הגדילה שעל פיהן קובעות האחיות באיזה אחוזון נמצא התינוק מבחינת המשקל והגובה והאם הוא גדל כהלכה. מיקום התינוק על העקומות חשוב במיוחד לצורך איתור מקרים של חוסר שגשוג, תופעה הפוגעת בחלק מהתינוקות מסיבות שונות ומגוונות.

מהו חוסר שגשוג?

תינוק קטן, שנמצא באחוזון נמוך אולם מוסיף משקל בצורה עקבית, לא יאובחן כסובל מחוסר שגשוג. אחות טיפת חלב תחשוד שיש בעיה של חוסר שגשוג במקרים שבהם התינוק "שובר" לפתע שתי עקומות גדילה (למשל - יורד מאחוזון 75% לאחוזון 25%). "המעקב בטיפת חלב או אצל רופא המשפחה חשוב ביותר", אומר ד"ר דניאל שינהר, מומחה בכירורגיית ילדים והומאופתיה מודרנית, "ובעיקר בחודשי החיים הראשונים. יש לבדוק בצורה סדירה משקל וגובה ולוודא שלא קיימות בעיות שעלולות לפגוע בהתפתחות התינוק בעתיד".

איך מאבחנים חוסר שגשוג?

"הגורם הראשון שאמור להצביע על אפשרות של חוסר שגשוג הוא אחות טיפת חלב שמבצעת את מעקב הגדילה של התינוק", אומר ד"ר שינהר. "אם האחות רואה שהעלייה במשקל לא סדירה, או שיש שבירה של עקומות הגדילה, היא תפנה את האם לרופא הילדים. ברוב המקרים יכול הרופא להבין מה מקור הבעיה באמצעות שיחה עם הורי הילד וקבלת מידע על הסימפטומים ועל ההיסטוריה הרפואית שלו. במקרים אחדים תידרש הפניה להמשך בדיקות".

מהם הגורמים לחוסר שגשוג?

תזונה לקויה: הסיבה השכיחה ביותר לחוסר שגשוג היא תזונה לקויה של התינוק ואי קבלת כמות מספקת של מזון או קלוריות. הדבר יכול להיגרם, למשל, עקב הנקה, אם חלב האם אינו עשיר מספיק בשומנים ובקלוריות.

בעיות ספיגה: חלק מהילדים כן מקבלים את כמות הקלוריות הדרושה להם, אולם סובלים מבעיה כלשהי בספיגת המזון. כלומר הכמות המספיקה מגיעה, אולם היא אינה נספגת כראוי. לעיתים יש פינוי מהיר מדי של המזון - בעיה כלשהי במעיים גורמת לכך שהאוכל יעבור במהירות במעיים ולא ייספג כהלכה.

פליטות והקאות: חוסר שגשוג נגרם לעיתים עקב פליטות או הקאות מרובות. גם כאן מדובר בילד שאוכל ואינו סובל מבעיות כלשהן הקשורות לאכילה, אולם הוא פולט הרבה או מקיא את מזונו וכתוצאה מכך למעשה לא מקבל את כמות המזון המספקת והדבר גורם לאי עלייה במשקל.

תחלואה תכופה: תינוקות רבים, בעיקר אלה שנמצאים במסגרות שבהן קבוצות גדולות, נדבקים השכם והערב בווירוסים שונים, שלא פעם גורמים להם לחוסר תיאבון וכתוצאה מכך לירידה במשקל.

תסמונות ומחלות רקע: ישנם מקרים של חוסר שגשוג עקב תסמונות, מחלות ובעיות נוירולוגיות שונות ומסובכות, שגורמות לחוסר עלייה במשקל. במקרים אלה גם הטיפול בבעיה משתנה, כפועל יוצא של הטיפול במחלה.

כיצד מטפלים בחוסר שגשוג?

"הפתרונות והטיפולים בבעיה של תינוק שלא עולה במשקל הן כמובן נגזרת של האבחנה הראשונית של הבעיה", מסביר ד"ר שינהר. "לכל בעיה יש טיפול ספציפי. אם, למשל, מדובר בילד שמרבה לחלות בתקופת החורף בעת שהותו בגן, ניתן לחזק את המערכת החיסונית שלו על ידי מתן ויטמינים ותוספי תזונה, בשילוב עם טיפולים שונים לחיזוק הגוף מתחום הרפואה המשלימה. אם מדובר בחלב אם שאינו מספיק מזין, ימליצו האחיות בטיפת חלב להעשירו על ידי תזונה נכונה או לחלופין על ידי מתן תוספים שונים.

"כאשר מדובר בילדים שלא מסוגלים להכניס לגופם כמות גדולה מספיק של מזון, ניתן להעביר אותם לפורמולות מיוחדות, מרוכזות ועשירות יותר בקלוריות, או להוסיף לפורמולה שלהם סוכרים מסוימים במטרה להעשיר אותה ולהפוך אותה למזינה יותר. גם כאשר מדובר בהקאות או בפליטות מרובות, הדרכה מתאימה להורים (למשל לגבי תנוחות טובות לתינוק) יכולה לסייע בפתרון הבעיה.

"אם חוסר השגשוג נובע מסיבות אחרות - בעיית ספיגה במעיים, לדוגמה - לעיתים יהיה צורך בעירוי דרך הווריד על מנת לעקוף את המעיים. במקרה של בעיית בליעה ניתן להחדיר צינור הזנה ישירות לקיבה. אך אלה כמובן מצבים קשים ומסובכים שמחייבים התערבות רפואית צמודה".

בואו לדבר על זה בפורום רפואת ילדים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום