ללב זיכרון חזק יותר מלמוח

(0)
לדרג

ממצא: אירוע לב בשני ההורים מגדיל פי 6 את הסיכון להתקף לב בילדים. לעומת זאת, לא נמצא קשר תורשתי בהיארעות אירועי מוח במשפחה

מאת: ד"ר עמית עקירוב

לתורשה תפקיד משמעותי יותר בהיארעות של התקפי לב מאשר היארעות של אירועים מוחיים. כך עולה ממחקר חדש אשר פורסם בגיליון יולי של כתב העת Circulation: Cardiovascular Genetics.

במחקר זה נבדק סיפור משפחתי של מטופלים עם אירועי לב וכלי דם חדים ללא קשר לגיל. החוקרים חיפשו סיפור משפחתי של התקפי לב, אירוע מוחי וכן גורמי סיכון קשורים בקרובי משפחה מדרגה ראשונה. כמו כן, בדקו החוקרים היארעות של אירועי לב וכלי דם בקרב אחים של המטופלים, שהוריהם סבלו גם הם מאירועי לב.

מדגם המחקר כלל כ-900 חולים עם תסמונת כלילית חדה (Acute Coronary Syndrome), בגיל ממוצע של 70 שנים, וכ-1,000 משתתפים עם אירוע מוחי, בגיל ממוצע של 73 שנים.

בקרב מטופלים עם תסמונת כלילית חדה, זוהה קשר בין היסטוריה של התקף לב לבין התקף לב של אחד האחים, או יותר: במקרים של רקע קודם של התקף לב אצל הורה אחד נרשמה עלייה של פי 1.5 בסיכון להתקף לב באחד האחראים, כאשר סיכון זה עלה פי 6 עם רקע של התקף לב בשני ההורים.

בקרב מטופלים עם אירוע מוחי, לא נמצא קשר בין היסטוריה של אירוע מוחי בהורים לבין עלייה בסיכון לאירוע מוחי בילדים.

השיעור הכולל של שני אחים או יותר עם אותה אבחנה היה גבוה יותר בקרב מטופלים עם תסמונת כלילית חדה, בהשוואה למטופלים עם אירוע מוחי. זאת, למרות שיעור כללי דומה של תסמונת כלילית חדה ואירועים מוחיים בקרב המשתתפים במחקר.

כ-15% מכלל אירועי תסמונת כלילית חדה אירעו במשפחות עם שני קרובי משפחה מדרגה ראשונה, או יותר, עם היסטוריה של תסמונת כלילית חדה, זאת בהשוואה ל-5% מכלל האירועים המוחיים.

החוקרים מסכמים כי התורשתיות של אירועים כליליים נמצאה גבוהה מזו של אירועים מוחיים. על כן, נראה כי קיים סיכוי גבוה יותר למקרים של התקפי לב במשפחות, מאשר של אירועים מוחיים.

בואו לדבר על זה בפורום קרדיולוגיה וצנתורים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום