ויטמין D: קשור למחלות המערביות

(0)
לדרג

אפילו בישראל שטופת השמש נמצא כי רוב האוכלוסייה הבוגרת סובלת ממחסור בוויטמין D, שגורם למגוון עצום של מחלות קשות. ומה אתכם?

מאת: יפעת נחמני כתבת doctors

ויטמין D הוא למעשה הורמון מסיס בשומן. הוא מצוי באופן טבעי במזונות מועטים ונוצר בגוף האדם בתהליך שתחילתו חשיפה לשמש וסופו המרה לצורה פעילה בכבד ובכליות.

"בעבר יוחסה החשיבות בצריכה נאותה של ויטמין D למניעת רככת בילדים ובמבוגרים (אוסטאומלציה), המתבטאת בכאבים באגן, בגב ובגפיים, המופיעים בעמידה ובהליכה ולעיתים מתבטאים בשברים", מסבירה ד"ר רלי אבל, מנהלת היחידה לתזונה ודיאטה, שירותי בריאות כללית - מחוז מרכז. "השפעתו של הוויטמין בתחומים אחרים קיבלה תשומת לב מעטה. אולם, מספר רב של מחקרים הוכיחו כי לוויטמין D השפעה על פתוגנזה (התהליך בו מחלה מתחילה להתפתח) ומניעה של ספקטרום רחב של מחלות נוספות".

"לוויטמין D תפקידים רבים בגופנו", מסבירה ד"ר אבל. "הוא חיוני וידוע בעיקר בתרומתו לספיגת הסידן במעיים ולהחדרתו לעצמות. סידן, כידוע, חיוני גם לחוזק העצמות והשיניים, אך גם לתפקוד תקין של מערכת העצבים והשרירים בגוף. בנוסף, יש לוויטמין D תפקיד במערכת החיסון כמגביר התמיינות תאים (התפתחות תאים לכדי יצירת רקמות ואיברים בעלי מבנה ייחודי המיועדים לתפקודים מוגדרים), ומונע את התרבותם הבלתי מבוקרת. וכן כנוגד דלקת".

לוויטמין D מעורבות בפעילות רוב רקמות הגוף. רוב תאי הגוף מכילים את הקולטן לוויטמין D ולחלקם יש מנגנון מיוחד הגורם להפעלתו. ויטמין D אחראי על בקרתם של יותר מ-200 גנים המשתתפים בתהליכים שונים בגוף, ומכאן תרומתו הרבה לבריאות תקינה.

"בפעולותיו הנ"ל", מסכמת ד"ר אבל, "תורם ויטמין D למניעת מחלות עצם, סרטן, דלקות בכל הגוף, מחלות אוטואימוניות, וכן לחיזוק מערכת החיסון, לאיזון לחץ הדם ועוד".

מקור לוויטמין D
מקור לוויטמין D

מה בין ויטמין D וסוכרת?

ד"ר אבל מסבירה כי יש קשר מובהק בין סוכרת לחוסר בוויטמין D: "ויטמין D משחק תפקיד חשוב במצב בו יש צורך מוגבר באינסולין. מכאן שמחסור בו משפיע על הפרשת האינסולין ומהווה גורם סיכון לסוכרת סוג 2. מחקרים בנושא מצאו כי צריכת 1,200 מ"ג סידן ו-800 יחידות ויטמין D ליום (כחלק מדיאטה) מפחיתה את הסיכון לסוכרת סוג 2. עוד נמצא כי ילדים המקבלים ויטמין D בילדות, חשופים בכ-30% פחות לסוכרת סוג 1. כמו כן, הוויטמין קשור להפחתת הסיכון לפתח סוכרת הריונית לכדי חצי, ולהפחתת הסיכון ללקות בלחצי דם גבוהים הקשורים להריון, או פרהאקלמפסיה (רעלת הריון). בנוסף, נשים בעלי רמות ויטמין D תקינות היו מועדות פחות ללידה מוקדמת".

הקשר בין ויטמין D ונפילות

"ככל שרמות ויטמין D בדם גבוהות יותר, כך גדולות יותר צפיפות העצם וחוזקה. למעשה, ויטמין D מפחית את הסיכון לנפילות בשיעור של 26%", אומרת ד"ר אבל.

"מתן ויטמין D הוביל לשיפור הכוח, התפקוד ושיווי המשקל באוכלוסייה המבוגרת. יתרה מזאת, מחקרים מצאו כי צריכה תקינה של ויטמין D קשורה להפחתת התמותה מכל המחלות ב-7%. ואם לא די בכך, הרי שוויטמין D משפיע גם על משק הסידן בשריר הלב".

אולם ויטמין D אחראי על הרבה יותר מזה. לדברי ד"ר אבל, "ככל שרמות הוויטמין D בדם גבוהות יותר, היכולת הנוירומוסקולארית (שריר-עצב) טובה יותר, הסיכון להופעות ארטריטיס (ניוון מפרקים) בקרב נשים מבוגרות מופחת, כמו גם הסיכון לתמותה בקרב חולות סרטן השד, והפחתת הסיכון לסרטן הקולורקטאלי (סרטן מעי גס וחלחולת) בקרוב ל-50%. לוויטמין D גם השפעה מגנה על מערכת העצבים דרך מנגנונים נוגדי-חמצון, בקרה עצבית על משק הסידן, השפעה על פעילות מערכת החיסון והגברת הולכת עצב ומנגנוני דה-טוקסיפיקציה (תהליך של נטרול וסילוק רעלנים מהגוף)".

ויטמין D וגברים

על אף שנדמה לעתים כי ויטמין D הוא ויטמין לנשים, הרי שגם אצל גברים יש חשיבות בשמירה על רמתו התקינה בגוף. "מחקר שעקב אחרי מתן ויטמין D לתינוקות ממין זכר בשנתם הראשונה גילה הפחתת הסיכוי לסכיזופרניה ב-77%, בעוד שאצל גברים מבוגרים כמות תקינה של הוויטמין פועלת בצורה של חשיבה מהירה יותר. בנוסף התגלה חוסר בוויטמין D אצל מטופלים שלקו בפרקינסון בגיל מוקדם".

כך תזהו חוסר בוויטמין D

מחקר שערך צוות באוניברסיטת תל אביב, ביה"ח שיבא, אוניברסיטת בן גוריון והמוסד למחקר בנוה זוהר - ים המלח הראה שמרבית אוכלוסיית ישראל הבוגרת סובלת ממחסור בוויטמין D. לדברי ד"ר אבל, "חוסר זה נובע מצריכה תזונתית לא מספקת, ספיגה לקויה, הפרעה מטבולית, אובדן בשתן, הריון וגיל מתקדם".

ניתן לזהות חוסר בוויטמין זה באמצעות בדיקות דם ושתן, כאשר מתגלה בבדיקות אלה הפרשה נמוכה של סידן בשתן, עלייה ברמת ההורמון PTH, רמה נמוכה של סידן וזרחן בדם ועוד. אבל גם לפני הבדיקות ניתן לזהות חוסר בוויטמין: "אם אתם סובלים משברים, נפילות, כאבים במערכת השריר-עצב, עייפות קשה, אלרגיה או דלקת שאינן חולפות עם טיפול, כדאי שתגשו לבדיקה", אומרת ד"ר אבל.

כיצד קולטים ויטמין D

המקור המרכזי לוויטמין D הוא השמש, המהווה 90% מקליטתו, ועוד 10% מגיעים ממזון. חשיפה לשמש מביאה ליצירת הוויטמין כתוצאה מכמה ריאקציות המביאות למולקולה בעלת פעילות ביולוגית, ששמה המוכר הוא קלציטריול.

לדברי ד"ר אבל, "שיעור הייצור מהשמש תלוי בגורמים כעונת השנה, זווית קרני השמש, ערפיח או זיהום אוויר, עננות, פיגמנטציה או צלקות בעור. בגיל המבוגר יש ירידה של 25% בייצור ויטמין D. מקורות מהמזון יכולים להיות שמן דגים בעיקר סלמון, מקרל, טונה; חלב, יוגורט או מרגרינה מועשרים בוויטמין וכן חלמון ביצה, דגני בוקר מועשרים וגבינה. מי שאינו קולט את הוויטמין מהמקורות הללו, כדאי שישתמש בטיפות ובטבליות, בזריקות או במזון מועשר באופן מלאכותי".

ריכוז נמוך של ויטמין D בדם קשור לכל המחלות התורמות לתמותה בעולם המערבי, ועל כן מומלץ לבדוק ולאתר מחסור בוויטמין D באוכלוסיות החשודות על מנת להשיג את רמתו התקינה בגוף.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום תרופות ללא מרשם, ויטמינים ומינרלים ודרמוקוסמטיקה
פורום כולסטרול ותוספי תזונה
פורום תרופות ורוקחות

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום