אקנה: אחת המחלות הנפוצות בעולם

(0)
לדרג

רוב האנשים יסבלו מאקנה בשלב כלשהו בחייהם. התופעה אופיינית בגיל ההתבגרות, שבו המראה החיצוני חשוב במיוחד. לעתים נחוצים תכשירים חזקים במיוחד למגר אותה

מאת: נגוהה שפרלינג, כתבת doctors

"60% מכלל האוכלוסייה חולים באקנה בדרגות חומרה משתנות בשלב כלשהו של החיים", אומר זיו בנימיני, מנהל ובעלים של בית המרקחת פרמקסי שור-טבצ'ניק בחולון. "מחלת האקנה נפוצה בעיקר בקרב בני נוער ושכיחותה גבוהה במיוחד בין גילאי 14 ל-18. ניתן לראות אקנה גם בקרב מבוגרים עד גיל חמישים, אולם זה פחות נפוץ".

בגיל ההתבגרות, שנחשב ממילא לגיל מאתגר ורצוף קשיים ושינויים קיצוניים באישיות ובמראה, תופעת האקנה מקשה מאד על התחושות של המתבגרים וגורמת להם לא פעם למשברים. מראה פצעוני האקנה המכסים את הפנים, הצוואר והזרועות פוגם בביטחון העצמי של החולים והם חשים לא מצודדים. הפגיעה בדימוי העצמי מעוררת צורך לחפש פתרון ולהעלים את התופעה.

אקנה
אקנה

תחזוקה שוטפת

הטיפול תלוי בדרגת החומרה של האקנה. מי שסובל מאקנה בדרגה קלה עד בינונית יכול להיעזר בטיפול בתכשירים שונים שנמכרים ללא מרשם רופא. ככלל, שימוש בתכשירים כאלה ותחזוקה שוטפת של עור הפנים, הכוללת ניקוי וטיפוח, יכולים בהחלט לסייע להפחתת הופעת הפצעונים ובמקרים מסוימים גם להעלמתם ומניעת הופעתם בשנית. מי שסובל מאקנה חמורה מאוד נעזר אף הוא בתכשירים הללו, אך לעיתים נחוץ גם שימוש בתכשירים חזקים שמחייבים מרשם רופא לשם רכישתם וכן מעקב רופא לבחינת השפעתם. בהשוואה לכך, הטיפול באקנה קלה עד בינונית פשוט וזמין יותר.

בנימיני: "על מנת לטפל כהלכה באקנה בדרגה קלה עד בינונית, מומלץ לנקות את הפנים עם תכשיר ניקוי המיועד לאקנה לפחות פעמיים ביום. יש תכשירים שונים שמתאימים לפעולה זו, בהם 'צטאפיל', סבון ללא-סבון (אל סבון) עדין המתאים לעור רגיש, כמו עור הסובל מאקנה, בעל חומציות בטווח חומציות העור.

או לחלופין מי פנים וחלב פנים המיועדים לעור שומני העוטה פצעים. כמו כן, מומלץ לחטא את הפנים עם מגבונים לחים המכילים חומצה סליצילית, אחרי כל פעילות ספורטיבית המלווה בהזעה. בנוסף לכך מומלץ שימוש בתכשירים המבוססים על בנזואיל פר אוקסיד דוגמת התכשיר 'בנזק' שמגיע בדרגות שונות של חומר פעיל המתאימים לדרגות שונות של אקנה. תכשירים אלה מכילים חומר הגורם לקילוף עדין של העור העליון ומקיימים פעולת חיטוי חזקה מאוד באמצעות קטילת בקטריות וחיידקים התוססים בתוך החלב שמופרש מהפצעים. פעולת הקילוף שגורם השימוש בתכשירים הללו גורמת להפחתת כמות החלב המופרש, לקילופם של חלק מהפצעים ולהקטנת המצע המאפשר את שגשוגם של הבקטריות והחיידקים. שימשו שוטף בתכשירים הללו מפחית את האקנה, לעיתים מעלים אותה ומונע הישנותה".

תזונה

לצד הניקיון והשימוש בתכשירים השונים ממליץ בנימיני לשמור על תזונה מאוזנת שתתרום לטיפול באקנה, מאחר שהתזונה משפיעה על שגשוג האקנה. כך, ממליץ בנימיני להימנע לגמרי מאכילת מוצרים מטוגנים, לרבות ציפס, במבה, ביסלי, שניצל וכדומה; גבינות צהובות; שוקולדים; גרעינים ומוצרים מתובלים מאוד.

במקביל מומלץ גם למנוע מגע של חומרים שומניים בעור הפנים. בנימיני: "חשוב לשים לב ולהימנע משימוש בג'ל לשיער, במסכות שיער שומניות ובתחליבי לחות לשיער. יש להימנע ממריחת קרמים על הפנים ולהקפיד על טיפוח העור רק באמצעות תכשירים ייעודיים לטיפול באקנה ובקרמי לחות נטולי שומן".

מטופלים שאינם מסתייעים בטיפול הנ"ל צריכים לשלב תכשירים המבוססים על נגזרות ויטמין A ו?ויטמין B ממקור טבעי, שרובם מיועדים לבליעה. למטופלים שלא מסתייעים אף בתכשירים אלה ממליץ בנימיני לפנות לטיפול רפואי ולהיעזר בתכשירים המצריכים פיקוח ומעקב רפואיים.

בואו לדבר על זה בפורום אקנה, פצעי בגרות.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום