אומגה 3: ומה עם ה-DHA?

(0)
לדרג

ה-DHA היא חומצת השומן החשובה ביותר מבין חומצות השומן של אומגה 3. אולם בדיקת מוצרי המדף מראה כי ברוב תוספי המזון אין כמות מספקת של DHA

מאת: מערכת zap doctors

בניגוד להרבה תוספי תזונה אחרים, עד היום היה קיים קונצנזוס סביב חשיבותה של חומצת השומן אומגה 3 לגופנו. אלא שמחקרים מוכיחים, כי החומר הרלוונטי ביותר באומגה 3 הינו ה-DHA, וכי מוצרי אומגה 3 הנמכרים בארץ אינם מכילים כמות מספקת של DHA. רובם מכילים גם שומנים שאינם אומגה 3, וגם ה-DHA שכבר קיים בקפסולה אינו בכמות מרבית ואינו בהכרח נספג היטב במערכת העיכול.

ה-DHA היא חומצת השומן המיטיבה והארוכה ביותר מבין חומצות השומן אומגה 3, ובעלת השפעה חשובה על פעילותם התקינה של רקמות ואיברים חשובים בגוף האדם.

פרופ' ניסים גרתי, פרופסור לכימיה יישומית וראש הקתדרה לכימיה ע"ש רטנר באוניברסיטה העברית, מציין שורה מרשימה של פונקציות תפקודיות הנמצאות באחריות ה-DHA:

מוח - הרשות האירופית לבטיחות המזון אישרה את תרומת ה-DHA לפעילות התקינה של המוח. אספקה שוטפת של DHA היא בעלת השפעה מיטבית על הפרעות קשב וריכוז בכל גיל, ומונעת אובדן זיכרון, דימנציה ואלצהיימר ואף משפיעה על מצב הרוח ומצבי דיכאון.

התפתחות העובר והתינוק - ה-DHA מהווה רכיב חיוני בהתפתחות מערכות המוח, הראייה ומערכת העצבים. נטילת DHA בתקופת ההנקה תשפיע לטובה גם על כישוריים קוגניטיביים בגיל מבוגר יותר.

פריון הגבר - ה-DHA מצוי בריכוזים גבוהים בפרקציה השומנית בזרע הגבר, ולפיכך נטילתו מעשירה את איכות הזרע באופן משמעותי ובכך תורמת לשיפור הפריון.

השפעה על פרופיל הליפידים בדם - ל-DHA השפעה מיטבית על הורדת רמות טריגליצרידים בדם והעלאת HDL. זהו המרכיב המזוני היחיד המעלה ערכי HDL (כולסטרול טוב).

ל-DHA פעילות אנטי דלקתית רבת עוצמה, ובין השאר נרשם כפטנט למניעה וטיפול עקיף בסוגי סרטן שונים ונמצא בשימוש בטיפול ניסיוני בילדים חולי סרטן.

"מחקרים שנעשו בשנים האחרונות הצליחו לבודד את המרכיבים השונים הנמצאים בקפסולות שמן הדגים ולבודד את יעילותו וחשיבותו של כל מרכיב לגוף האדם", אומר פרופ' גרתי. "היום אנו יודעים בבירור ש-DHA הוא המרכיב החשוב מבין כולם. הטכנולוגיה החדשה והמתקדמת בה אנו החוקרים משתמשים מאפשרת להפריד את ה-DHA מהמרכיבים האחרים ולרכזו לקפסולה נפרדת המכילה את הריכוז האופטימלי שלו לספיגה מרבית בגוף".

אומגה 3
אומגה 3

אז על מה כדאי להסתכל כשבוחרים DHA?

שיהיה מרוכז עד כמה שאפשר כשה- DHA מרוכז הקפסולה קטנה מאוד

שימו לב שה-DHA שאתם קונים מיוצר בתהליך טיבעי ללא שימוש בחום או כימיקלים.

שימו לב שהקפסולה נקיה עד כמה שאפשר מ- EPA (חומצת שומן באומגה 3)

יחס DHA/ EPA המועדף והמומלץ הינו 1:8 בדרך כלל אפשר למצוא איזכור לכך בחזית האריזה. מומלץ על יחס זה בכדי שחומצת EPA לא תתחרה עם חומצת DHA החיונית יותר, על שיעור הספיגה בגוף.

בואו לדבר על זה בפורום תזונה קלינית.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום