אחיות בית הספר: הפרטה כושלת

(0)
לדרג

ההפרטה של שירותי האחיות במערכת החינוך הביאה לירידה באיכות השירות והפקרת בריאותם של הילדים. משרד הבריאות מתחנן לבטל ההפרטה, אך משרד האוצר מתנגד

מאת: מוריה אשכנזי

עד ה-25 באוגוסט תצטרך המדינה להחליט האם היא מוסיפה להפקיר את בריאות ילדינו, או בוחרת להכיר באחריותה הבסיסית כלפי אזרחיה ולהשיב את שירותי בריאות התלמיד לידי המדינה, ולבטל את הפרטתם.

שירותי בריאות התלמיד ניתנים מתוקף חוק בריאות ממלכתי וכוללים מתן חיסונים, בדיקות גדילה, ראייה, שמיעה, מעקב, ייעוץ למורים ולהורים ושיעורי חינוך לבריאות לתלמידים.

הפיקוח על חוק זה מוטל על משרד הבריאות, ויישומו התקין מחייב אספקה של השירותים הנכללים בו, ישירות על ידי המשרד. כך נהוג בכל המדינות המתקדמות, וכך נהוג היה בישראל, באופן שהיה מוצלח ומוערך לכל הדעות.

השירות במתכונתו הקודמת זכה להוקרה אובייקטיבית של ארגון הבריאות העולמי (WHO), על פעילותו הטובה ועל הישגיו. עד שנת 2003 כל אחת מהאחיות היתה אחראית על כ-1,600 תלמידים, דבר שאיפשר נוכחות של האחות בבתי הספר, היכרות וקשר אישי רציף עם התלמידים והרקע הבריאותי שלהם, וביצוע שיעורי חינוך לבריאות באופן אפקטיבי. האחיות הכירו את הילדים מגיל ינקות בטיפות החלב, ואת משפחותיהם.

כאחות בריאות הציבור, זכורים לי אינספור מקרים של איתור התעללות פיזית, מינית ונפשית, וכן מקרים של הפרעות אכילה ובעיות התפתחות בכל רובדי האוכלוסייה. בשנת 2003 החליטה המדינה על קיצוצים בתקציב ופיטורי אחיות, דבר שפגע בשירות והכשיר את הקרקע לשינוי הפרטה! הסיבה המוצהרת היתה "התייעלות וחיסכון". בפועל, לפי דוח מבקר המדינה משנת 2010 ההפרטה גרמה לבזבוז של 20 מיליון שקל ולפגיעה אנושה בשירותי בריאות התלמיד. ליבת השירות נכחדה לחלוטין.

בתקופת הספק הפרטי הראשון. אחוז הכיסוי החיסוני היה נמוך ותלמידים רבים לא עברו בדיקות חיוניות. תלמידים טופלו בתכשירים שפג תוקפם או שהוחזקו בתנאים לא מתאימים, ואף הוזרקו לכמה מהם מים במקום חומר חיסוני (MMR). הספק הפרטי השני הנוכחי, שנבחר וסיפק את השירות בשנת הלימודים החולפת, גם הוא לא עמד ביעדים; הנתונים מצביעים על עשרות אחוזים מקרב התלמידים שלא חוסנו ולא נבדקו.

נציגים של משרד הבריאות עצמו, שערכו ביקורות בבתי הספר, דיווחו שהאחיות מצויות תחת לחץ רב ועובדות תחת מערכת ניהולית בלתי מקצועית שגורמת לשגיאות. כל אחת מהאחיות אחראית על אלפים רבים של תלמידים, נודדת מבית ספר לבית ספר, מישוב לישוב ומעיר לעיר, ומחסנת בשיטת סרט נע. בריאות התלמידים הפכה לפרוצדורה, שאין בה כל אלמנט של קשר אישי. אין חינוך לבריאות, וודאי שאין כל מעקב אחר התלמידים.

בריאותם של התלמידים מופקרת. ההזדמנות לרפואה מונעת באופן שוויוני לכולם, להקניית הרגלי בריאות, ולזיהוי ליקויים איננה ממומשת. ללא כיסוי חיסוני של 97 אחוז, קיימת סכנה ממשית להתפרצות מחלות מידבקות.

לאורך השנים קוראים גורמים רבים להשבת השירות לידי המדינה, כמו הסתדרות הרופאים, הסתדרות האחיות, אגוד רופאי הילדים, המועצה לשלום הילד, ועדות הכנסת ועוד. עם כישלונו של הספק השני ופרסומם של הנתונים בתקשורת, הודו גם סגן שר הבריאות יעקב ליצמן ומנכ"ל המשרד פרופ' רוני גמזו, כי המעשה האחראי והנכון יהיה להשיב את השירות למתכונתו הישנה. אלא שמשרד האוצר עומד בסירובו להרחיב את מצבת התקנים לאחיות שתאפשר זאת.

לאחרונה דחה בג"ץ בקשה של משרד הבריאות להארכת ההתקשרות עם הספק הנוכחי לשנת לימודים נוספת, וקבע כי ההתקשרות תימשך רק עד חודש ינואר הקרוב. עוד הרבה לפני כן, ב-25 באוגוסט, תצטרך המדינה להודיע לבית המשפט אם בכוונתה לפרסם מכרז חדש לאיתור ספק פרטי שלישי, או להשיב את השירות לידי המדינה. אם לא תמסור כל הודעה, קבע בית המשפט, יתפרסם מכרז חדש כבר בספטמבר, על מנת להשלים את ההליך עד ינואר.

אנו בחטיבת אחיות בריאות הציבור בהסתדרות האחיות, קוראות למשרד הבריאות ולמשרד האוצר לא לנהוג בפאסיביות ולהתעלם, ולהודיע לבית המשפט על המהלך הנדרש והאחראי השבת שירותי בריאות התלמיד לידי המדינה. אנו, כשאר העם, קוראות לצדק חברתי, למען ילדינו הראויים בכל שכבות האוכלוסייה לשירותי בריאות ורפואה מונעת איכותיים.

מוריה אשכנזי, יו"ר חטיבת אחיות בריאות הציבור.

בואו לדבר על זה בפורום חיסונים לילדים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום