שיקום ילדים: משחק וירטואלי

(0)
לדרג

פיתוח ישראלי של סביבת משחק וירטואלית המותאמת לשיקום ילדים וטיפול התפתחותי מאפשר קידום יכולות מוטוריות וקוגניטיביות. צרכנות רפואית

מאת: מערכת zap doctors

במהלך העבודה עם ילדים אנו למדים כי האתגר המרכזי הוא הגברת המוטיבציה אצל הילד, מוטיבציה המאפשרת קידום ושיקום יכולות תפקודיות של ילדים עם לקויות מוטוריות, קוגניטיביות, רגשיות ותקשורתיות. טיפול ושיקום בעקבות פגיעות שונות, מגבלות פיזיות או איחור התפתחותי מאופיינים לרוב בתהליכי טיפול ארוכים ומורכבים. מסיבה זו, מטפלים נדרשים לפתח ולאמץ כלים טיפוליים אפקטיביים, שיהיה בהם כדי להגביר מוטיבציה לטיפול ובכך להיטיב את התהליך הטיפולי ואת תפקודו של המטופל.

קליניקות רבות ברחבי העולם מנסות לנצל את יתרונותיהן של קונסולות המשחק הוירטואליות (כגון ה- Eye-Toy של סוני או ה-Wii של נינטנדו) לצורכי טיפול התפתחותי ושיקום כחלק אינטגראלי מתוכנית הטיפולים. אבל למרבה הצער, הטכנולוגיות הקיימות אינן מותאמות לצרכים טיפוליים ותוכנות המשחק הבידוריות הקיימות בשוק פונות לקהל הרחב, ללא חשיבה התפתחותית או שיקומית מאחוריהן.

קונסולות המשחק הבידוריות עלולות להיות מתסכלות מאוד עבור ילד בעל מגבלה או עיכוב התפתחותי ובכך לגרום לו תחושה של כישלון שתוריד את המוטיבציה להתנסות ולמידה. ילדים אלה זקוקים לסביבת משחק המספקת אתגר מותאם עם יכולת לדרג את הפעילות, לשלוט בכמות המסיחים ולספק תחושת הצלחה ומסוגלות, לצד אתגר מוטורי המאפשר למידה ושיפור מיומנויות.

בעיות התפתחות
בעיות התפתחות

חווית משחק מהנה בבית

צורך זה הוביל את חברת TIMOCCO לפתח את סביבת המשחק הוירטואלית "לגדול עם טימוקו". סביבה זו מותאמת לטיפול בילדים ומטרתה קידום יכולות מוטוריות וקוגניטיביות תוך חוויית משחק מהנה ומעצימה.

העולם הוירטואלי של טימוקו נשלט על ידי הילד באמצעות כפפות כדוריות המולבשות על כפות ידיו. המשחק פועל על גבי מחשב ועוקב אחר תנועת הידיים של הילד באמצעות מצלמת מחשב פשוטה. בזכות הפשטות מאפשרת סביבת המשחק עבודה עם הילד גם מחוץ לפגישה השבועית עם המטפל והמשך עבודה בבית.

המערכת מיועדת לילדים בין הגילאים 3-8 הסובלים ממגוון עיכובים התפתחותיים וליקויים מוטוריים, כגון: שיתוק מוחין (CP), הפרעות קשב וריכוז (ADHD), הפרעה התפתחותית בקואורדינציה (DCD) והפרעות בתקשורת (ASD).

במקור פותח המוצר עבור ילדים הסובלים מהפרעה התפתחותית בקואורדינציה וסרבול מוטורי. תוך כדי משחק עובד הילד על מיומנויות כגון תיאום דו צידי, הפרדת תנועה, מהירות תגובה, חציית קו אמצע וחיזוק חגורת כתפיים, הבחנה חזותית, הכרת הספרות, תפיסת כמות וקטגוריזציה.

במחקר פיילוט שנערך במסגרת המכון להתפתחות הילד של שירותי בריאות כללית, עלה כי ילדים הסובלים משיתוק מוחין הפגינו מוטיבציה גבוהה להפעלת הגפה הפגועה. סביבת המשחק של טימוקו אפשרה עבודה על הגדלת טווחי תנועה, חיזוק חגורת כתפיים והעלאת ביטחון בשימוש ביד הפגועה, כמו גם שיפור ביציבה ושמירה על מנח פתוח של כף היד.

ד"ר נתנאל צלניק, מנהל המכון לנוירולוגיה והתפתחות הילד, שירותי בריאות כללית בחיפה, סיפר בראיון ל"מעריב" על השימוש בטימוקו: "המשחק הווירטואלי יעיל בטיפול במגוון רחב של בעיות התפתחות: שיתוק מוחין, סרבול מוטורי, חולשה בחגורת הכתפיים, בעיות יציבה, חציית קו אמצע, קשיים חברתיים ועוד. לדבריו, יעילות הטיפול באה לידי ביטוי בעיקר בהפעלת הילדים במשימות שבהן הם מתקשים לשתף פעולה בתרגול פיזיותרפי או טיפולי אחר. למשל, במקרה של ילד הסובל מיד חלשה בשל פגיעה נוירולוגית, הפתרון עד כה היה קשירת היד החזקה כדי לאלץ את הילד לתרגל ולחזק את היד החלשה. זהו פתרון יעיל, אך גורם לעתים לתחושת אי נוחות ותסכול אצל הילד. בעזרת הטכנולוגיה המוצעת עתה, הילד יפעיל את היד החלשה מרצונו, תוך כדי משחק ובלי להיות מודע לכך שהוא נאלץ להפעילה".

בואו לדבר על זה בפורום הפרעות קשב וריכוז בקרב ילדים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום