מפגעי הקיץ - טיפים למניעה וטיפול

(0)
לדרג

מה עושים אחרי עקיצת מדוזה, כיצד מטפלים בכוויות שמש, ואיך מצמצמים את ההזעה הבלתי נמנעת - כל מה שצריך לדעת כדי לצלוח את העונה החמה בשלום

מאת: יפעת נחמני, כתבת doctors

הקיץ הישראלי טומן בחובו לא מעט אתגרים לגופנו. העור, השיער, השפתיים כולם חשופים למפגעים ייחודיים לעונה, שכדאי לדעת איך לצמצם את החשיפה אליהם ואיך להתמודד עימם במקרה של פגיעה. מיכל לזרוביץ, M.A N.D, אחות מוסמכת ונטורופתית, מציגה כמה מהבעיות הבולטות שמביאה עימה העונה החמה, ונותנת טיפים להתמודדות עימן:

מפגעי קיץ
מפגעי קיץ

עקיצת מדוזה

רחצה בים היא אחת הדרכים היותר נעימות ואפקטיביות להתמודד עם החום, אולם חופי ישראל מלאים במדוזות, שעקיצתן פוגעת בעור ומכאיבה מאוד. "במקרה של עקיצת מדוזה", אומרת לזרוביץ, "כדאי לנקות את האזור שנעקץ באמצעות שטיפה בחומץ תפוחים. אחת מתכונותיו של החומץ היא נטרול חלבון הארס של המדוזה, ובכך הוא מקל על הכאב. אם אין בנמצא חומץ תפוחים, מומלץ לשפשף את המקום במי ים מעורבבים בחול.

"בשום אופן לא לשטוף את העקיצה במי ברז מתוקים - אם תעשו זאת תסתכנו בפיצוץ תאי הארס של המדוזה ובפיזורם על העור. הדבר נכון גם לגבי מצב של פגיעה בעיניים - מומלץ לשטוף במים מלוחים ורק אחר כך ניתן לעדן את הצריבה במים מתוקים באמצעות קומפרסים.

"ילדים, אנשים הסובלים ממחלה כרונית כלשהי כמו סוכרת ומדוכאי חיסון חייבים לפנות לקבלת טיפול מיידי , כיוון שבמקרים של מערכת חיסון חלשה יחסית יש יותר סיכון לפתח סיבוכים".

הרפס השפתיים

חשיפה לשמש עלולה לגרום להרפס השפתיים להתפרץ. מהשמש לא ניתן להימנע לחלוטין, אבל מה שאפשר לעשות זה להפחית את החשיפה אליה למינימום ההכרחי ולהשתדל להימנע ממתח נפשי קיצוני. "מתח נפשי, בין אם הוא קשור לעבודה או ליחסים בינאישיים, מחליש את מערכת החיסון וכך יש חשש להתפרצות ההרפס", מסבירה לזרוביץ.

"במידה שההרפס כבר התפרץ, הטיפול הטוב ביותר הוא לא לגעת בשלפוחיות אלא לייבש אותן, כיוון שבמצב של לחות השלפוחיות עלולות לקבל זיהום משני.

את השלפוחיות מייבשים בעזרת קומפרסים של חליטות תה מנטה או מליסה, שמונחים עליהן בעדינות. "הקומפרסים ירגיעו את המקום, יפחיתו את הנפיחות ויזרזו את פתיחת השלפוחיות וכך יביאו להתייבשותן", היא אומרת.

עוד דבר שחשוב לעשות הוא להשתדל למנוע הדבקה של הסובבים. "חשוב להבין כי כל זמן שהפצעים פעילים ההדבקה בשיאה", אומרת לזרוביץ. "הימנעו מנשיקות וגם משימוש באותם כלי אוכל או מוצרי קוסמטיקה, משום שהרפס השפתיים מידבק עד מאוד".

לזרוביץ מציינת כי במקרה של התפרצויות תכופות מומלץ לגשת לאבחון ולטיפול נטורופתי, כדי לקבל המלצות על תמיכה תזונתית ועל צמחי מרפא אנטי-ויראליים.

הזעות

הלחות של הקיץ הישראלי גורמת לכולנו להרגיש דביקים וכמובן להזיע. "מדובר בתהליך פיזיולוגי שבו הגוף, למעשה, מצנן את עצמו ומוציא מתוכו עודף חום, ובכך הוא שומר על טמפרטורה אופטימלית של איברי הגוף השונים", מסבירה לזרוביץ. "כדי למנוע את התופעה עד כמה שאפשר מומלץ להימנע ממזונות חמים, חריפים ובכלל זה גם סחוג, שום, חילבה ועירית, שכן הם גורמים להגברת הפרשת הזיעה ולריח נלווה. אם כבר חטאתם באחד מהמזונות הללו, ניתן לנטרל את הריח על ידי לעיסת עלי פטרוזיליה שסופגים חלק מהארומה שלהם. בנוסף, מומלץ להימנע ממאכלים מטוגנים וכן ממזונות המכילים קפאין כגון קפה, תה,קקאו ואפילו שוקולד, משום שאלה יוצרים אפקט של חימום והזעה".

אילו מזונות כן מומלצים בקיץ? מלפפון, אבטיח, אפרסמון, מלון, מנגו, שסק, פטרוזיליה, שמיר, סלרי, עגבניה, גמבה, ברוקולי, פטריות שמפניון, שמיר ואצות.

"לכל אלה יש אפקט של קירור הגוף", מסבירה לזרוביץ. "לצידם כדאי להרבות בשתיית חליטות צמחים מצננות. החליטה המומלצת מורכבת מ-2 חלקים של עלי מנטה, 2 חלקים של פרחי היביסקוס, חלק אחד של פרח הסמבוק וחלק אחד של מליסה. לשילוב הזה אנרגיה קרירה שתעזור לצנן את הגוף".

כווית שמש מדרגה ראשונה

הימנעות מחשיפת העור לשמש ושימוש במסנן קרינה הם כמובן הכלל הראשון כששוהים בחוץ. אולם לעיתים למרות כל הזהירות מופיעות כוויות שמש. "כוויה מדרגה ראשונה היא הכוויה השטחית ביותר", אומרת לזרוביץ. "התחושה היא של צריבה בעור, שבעקבותיה מופיעה אדמומיות, העור נעשה רגיש ומעקצץ ולאחר כמה ימים הוא מתקלף. הטיפול הראשוני הוא שטיפה של הכוויה במים זורמים פושרים למשך כמה דקות כדי לקרר את המקום. יש להימנע משטיפה במים קרים מדי שכן אלה עלולים לגרום להתפתחות כוויות קור.

"לאחר השטיפה במים זורמים כדאי למרוח קרם לחות. המומלץ הוא קרם המכיל פרופוליס, משום שהכוויות מייבשות את העור וחשוב מאד לשמור על סביבה לחה כדי לשקם את הרקמה שנפגעה. הפרופוליס הוא מתוצרי הדבורה, והוא מסייע בהתחדשות מהירה של רקמת העור ובאיחוי מהיר ואסתטי של איזור הפצע, תוך חיטוי ומניעת תהליך דלקתי".

טיפול מומלץ נוסף הוא באמצעות צמח האלוורה. לזרוביץ: "ניתן להשתמש בג'ל אלוורה ביתי - לוקחים עלה אלוורה קעור, מקלפים אותו מצידו הפנימי ומצמידים לגוף עם הצד של הג'לי. לחלופין ניתן לרכוש ג'ל אלוורה מוכן. האלוורה מקרר, מחדיר לחות, משכך כאב ומזרז החלמה בזכות הוויטמינים שבו: ויטמין C, ויטמין E ואבץ, המחישים את ריפוי רקמת החיבור של העור.

"אפשר לנסות גם טיפול בהידרוטרפיה, מדובר במניפולציה של חום וקור האורכת כחמש דקות. שמים קומפרס קריר ליד הכוויה ולאחר מכן מניחים לידה קומפרס חמים. ניתן למצוא כריות מיוחדת לחימום במיקרוגל. טיפול זה מרחיב ומצר את כלי הדם לסירוגין ולמעשה יוצר אפקט של שיפור זרימת הדם לאיזור".

אם כבר נכוויתם, מדגישה לזרוביץ, חשוב מאוד שלא לחשוף שוב את המקום לשמש עד שתעבור הכוויה - וזה נכון לגבי כל סוג של כוויה. ואזהרה אחרונה: אם מתפתחות שלפוחיות יש להימנע ממריחת תכשירים ביתיים טבעיים משום שהמקום עלול להזדהם.

בואו לדבר על זה בפורום רפואת עור טבעית וקוסמטיקה טבעית.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום