טביעה: שלושים מקרי מוות בשנה

(0)
לדרג

אדם שנתקל באדם אחר טובע חייב למהר ולהזעיק עזרה: מציל או מד"א. חשוב מאוד להיזהר מניסיונות חילוץ שעלולים להביא למותו של המחלץ

מאת: נגוהה שפרלינג, כתבת doctors

הבילוי בבריכה או בים יכול להסתיים באסון. "בישראל מתים מדי שנה כ-30 איש בממוצע מטביעה", אומר ד"ר אשקר ג'לאל, מנהל המרכז לרפואה דחופה במרכז הרפואי הלל יפה. "בשנים 2002-2008 חלה עלייה במספר מקרי המוות מטביעה, כאשר ממוצע הטביעות עלה לסביבות 40 מקרים ואף יותר. בשנים האחרונות קיימת מגמת ירידה: בשנת 2009 היו 31 מקרי מוות מטביעה, ואילו בשנת 2010 היו 23 מקרי מוות מטביעה".

כדי לסיים בשלום את הרחצה בבריכה או בים צריך להקפיד על כללים. חשוב להיות מוגנים מהשמש, חשוב לשתות הרבה ולאכול וחשוב ביותר להקפיד על כללי זהירות: לא לרוץ ולא להשתולל, לשחות בהשגחת מבוגר, להיעזר בגלגל או מצופים, לשחות אך ורק בחופי רחצה מוכרזים, בשעות הרחצה המותרות וכאשר יש דגל המתיר שחייה, וכמובן חשוב ביותר לשחות רק בנוכחות מציל.

ד"ר אשקר מפרט את הפגיעות הנפוצות בקרב מתרחצים בבריכות שחייה: "חבלות ראש בגלל זינוקים מוטעים ולא מותאמים לגובה המים, חבלה בגפיים בגלל החלקה או חבלה במהלך שחייה בקירות של הבריכה, היפגעות ילדים בגלל צפיפות בתוך הבריכה, חתכים למיניהם עקב חבלת ראש או היפגעות מחומרים שונים הנשכחים בבריכה או נופלים אליה (במיוחד בקרקעית), טביעות או כמעט טביעות, תופעות אלרגיות וגירוי עיניים בגלל חומר חיטוי, מחלות בדרכי העיכול, דלקות עור, אוזניים ועיניים בשל מזהמים במים".

החבלות העיקריות בים הן פגיעה מחפצים במים או בחול, נפילות וטביעות. לפי ד"ר אשקר, בישראל טובעים יותר מבוגרים מילדים, אם כי אין נתונים מדויקים לגבי טביעות בבריכה, שם טובעים דווקא יותר ילדים. לדבריו, ככלל, בבריכה יש פחות מקרי טביעה מאשר בים.

ים ובריכה
ים ובריכה

כמעט טביעה

הסכנה המשמעותית ביותר בעת טביעה היא כמובן מוות. אבל אם אדם החל לטבוע והוא זוכה לסיוע בזמן חייו יכולים להינצל. ד"ר אשקר: "מקרי טביעה שאינם מסתיימים במוות מכונים 'כמעט טביעה'. במקרים אלה הנפגע שאף נוזלים לריאותיו ושיחלוף הגזים בריאותיו נפגע, אולם עצם העובדה שהוא לא שהה תקופה ארוכה מתחת למים ושהוגש לו טיפול ראשוני מיידי מצילה את חייו. הטיפול הראשוני במקרי כמעט טביעה הוא טיפול מציל חיים וקריטי ביותר. טובע שנמשה בזמן מהמים, בטרם נגרם נזק בלתי הפיך לריאותיו, יוכל לחזור לתפקוד מלא הודות לסיוע צוותי ההצלה".

צוותי ההצלה עובדים קשה בחופי הרחצה ובבריכות השחייה. כך, בשנת 2008 הוזעק מד"א ל-178 מקרי כמעט טביעה ובשנת 2009 הוזעק ל-121 מקרי כמעט טביעה.

טובע שלא ניצל בזמן ימות. לדברי ד"ר אשקר, "מוות בטביעה נגרם כתוצאה מחנק המוביל לחוסר אספקת חמצן באופן סדיר לגוף. יש טביעה יבשה וטביעה רטובה: בטביעה רטובה יש שאיפת נוזלים לריאות ונוצר מצב של חנק ופגיעה בשיחלוף גזים מקומיים, תהליך הגורם לחוסר חמצן וחוסר באספקתו לאיברים חיוניים כמו המוח, ולאחר מכן איבוד הכרה ורפיון שרירים כללי. בטביעה יבשה הגוף חוסם את קנה הנשימה מפני חדירת נוזלים כמנגנון הגנה. למרבה הצער מנגנון זה מפסיק לתפקד בשלב בו הנפגע מאבד את הכרתו והרפיון השרירי פותח את קנה הנשימה לנוזלים הנשאפים לריאות".

אדם שנתקל באדם אחר שטובע חייב לפעול בדרך הבאה: "בראש ובראשונה חשוב מאוד להזעיק עזרה: מד"א, או מציל", אומר דר אשקר ומזהיר מפני ניסיונות חילוץ שעלולים לגרום למותו של המחלץ. לאחר חילוץ הטובע מהמים יש להגיש לו עזרה ראשונה ולבצע בו החייאה עד להבהלתו לבית חולים קרוב.

בואו לדבר על זה עם ד"ר אשקר בפורום רפואה דחופה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום