נלחמים באיידס באמצעות ברית מילה

(0)
לדרג

פרופ' אבי שטיין הוא האורולוג הראשון מישראל שטס לשבט זולו בדרום אפריקה כדי לבצע ברית מילה במקומיים. שטיין: "הוכח כי ברית המילה מסייעת במאבק באיידס"

מאת: מערכת zap doctors

נלחמים באיידס באמצעות ברית מילה. פרופ' אבי שטיין, אורולוג בכיר במחלקה האורולוגית בבי"ח כרמל, הוא הרופא הראשון שיצא למבצע ברית מילה בשבט הזולו באפריקה, במסגרת "מבצע אברהם" של "ג'רוזלם איידס פרוג'קט". מנהל הפרויקט הארצי הוא ד"ר יינון שנקר, מנהל ה-OAC "מבצע אברהם".

במהלך השהות בשבט זולו ביצע פרופ' שטיין עשרות בריתות בתושבים המקומיים. אבל המטרה העיקרית של פעילותו היתה ללמד את הצוותים הרפואיים במקום כיצד לבצע את הבריתות בעצמם, ובדרך זו להפחית את הסכנה לאיידס. העובדה שהוא גם חובש כיפה ומוהל רפואי סייעה לו בלימודי ברית המילה לצוות המקומי באפריקה ביתר הצלחה. הצוות מישראל הביא למקומיים מזכרות מארץ הקודש, והם זכו להערכה רבה הן מהתושבים והן מהצוות הרפואי.

הבריתות בדרום אפריקה אינן מסיבות דתיות, שהרי לא מדובר ביהודים. אבל ביצוע כריתת העורלה היא זהה לחלוטין לברית המילה היהודית, ומכיוון שמדובר באנשים מבוגרים - ההליך מבוצע בחדר ניתוח ותחת הרדמה.

במחקרים שנעשו בישראל ובעולם נמצא כי אחת הדרכים המוצלחות להילחם באיידס היא ביצוע ברית מילה לגברים. כדי לסייע במיגור והדברת מחלת האיידס, הוציא
ארגון OAC את "מבצע אברהם", מבצע המטיס לאזורים מוכי איידס בעולם רופאים מומחים מישראל כדי לסייע במלחמה באיידס.

את הבריתות הראשונות עשה פרופ' אבי שטיין בתחילת שנות ה-90 עם העלייה הגדולה מרוסיה. מאז ביצע יותר מ-1,300 בריתות במבוגרים, כשאת רובם הוא מלווה גם בטקס דתי עם קידוש.

"באפריקה יש את מספר חולי האיידס הגדול ביותר בעולם", אומר פרופ' שטיין. "רק בדרום אפריקה לבדה יש כיום יותר מ-5.5 מליון חולי איידס והמספרים רק ממשיכים לעלות".

"מצב הבריאות באפריקה מזעזע"

"לשמחתנו, כשנחתנו, ראינו שמתנהל בכל האזור קמפיין גדול המעודד את המקומיים לבצע את ברית המילה", מוסיף פרופ' שטיין. "הקמפיין נשען על מאמרים רפואיים המוכיחים כי ברית המילה מורידה את השכיחות להדבקה באיידס ביותר מ-60%. זה עזר לנו בהחדרת חשיבות ברית המילה".

במהלך השהות באפריקה סייר הצוות מישראל בבתי החולים המקומיים והזדעזע ממצב הבריאות באזור. "בתי החולים היו עמוסים בחולי איידס ושחפת ששכבו בכמעט חוסר אונים", אומר פרופ' שטיין. "מצב התחזוקה והחולים כפי שראינו שם היה בהחלט קשה והבנו שחייבים לסייע ולתת את כל מה שאפשר כדי לעזור להם".

"זו הרגשה נהדרת לדעת שאתה תורם להצלת אלפי אנשים", אומר ד"ר יורם דקל, מנהל המחלקה האורולוגית בבית החולים כרמל. "מצב האיידס בעולם ובעיקר באפריקה נורא, ואם הצלחנו לעזור לתושבים כדי להפחית את מגפת האיידס ולו במעט, אז דיינו".

בואו לדבר על זה בפורום ברית מילה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום