דם טבורי: זה יכול להציל חיים

(0)
לדרג

באמצעות מנות דם טבורי מטופלות כיום מחלות כגון שיתוק מוחין, לוקמיה, ומחלות נוספות. שתי מדעניות בכירות קובעות: השימוש בדם טבורי מתרחב

מאת: ד"ר אבי טרבס

שימור הדם הטבורי נמצא בחזית המדע והטכנולוגיה. דם טבורי הוא דם עשיר בתאי גזע צעירים, נקיים ובעלי תכונות ייחודיות, ולפיכך יכול לשמש לריפוי מחלות שונות: תורשתיות, סרטניות ואוטואימוניות, בהן הגוף תוקף את עצמו.

לאחר הלידה מנתקים את היילוד מחבל הטבור. מחטאים את חבל הטבור ואוספים את הדם הטבורי לשקית איסוף דם. שקית זו מועברת לבנק הדם הטבורי, שם מפרידים את תאי הגזע מתוך הפלסמה וכדוריות הדם האדומות. את המנה המכילה תאי גזע מקררים באופן מבוקר ואיטי ושומרים בטמפרטורה נמוכה מאד, כך שהם משמשים כביטוח ביולוגי ליילוד ובני משפחתו.

דם טבורי
דם טבורי

טיפול במחלות חשוכות מרפא

שני מאמרים מדעיים חשובים שפרסמו באחרונה מדעניות בעלות שם עולמי מדגישים את הפוטנציאל האדיר של שימור דם טבורי עצמי או משפחתי. באמצעות מנות מבנקים פרטיים מטופלות כיום מחלות כגון שיתוק מוחין, מחלות עצביות נרכשות, לוקמיה, מחלות המטולוגיות, אימונולוגיות ועוד.

ד"ר ג'ואן קורצברג מאוניברסיטת דיוק בארה"ב מתארת 184 מקרים של ילדים שחלו במחלות עצביות נרכשות ועברו השתלה של דם טבורי שנשמר בלידתם. הדם הטבורי של תינוקות אלו נשמר עבורם על ידי הוריהם בבנקי דם טבורי משפחתיים (פרטיים) בארה"ב וברחבי העולם. המאמר מדגיש את החשיבות של שמירת האיכות המרבית של הדם הטבורי שנשמר בבנקים המשפחתיים והצורך להביאו לרמה המקבילה לזו של המנות הנשמרות בבנקים הציבוריים.

ד"ר קורצברג בודקת את הפוטנציאל הטיפולי של דם טבורי עצמי במחלות עצביות קשות ביילודים ותינוקות כגון Cerebral Palsy (שיתוק מוחין). אינדיקציות קליניות אלו מתייחסות לשימוש נוסף בתאי גזע מדם טבורי שאינו קשור ישירות לשימוש הנפוץ יותר של השתלות מח עצם, במחלות ממאירות של מערכת הדם.

במאמר אחר, מצביעה ד"ר אליאן גלוקמן מצרפת, חלוצת השימוש בתאי גזע לצורך השתלות, על חשיבות השמירה של דם טבורי משפחתי, במסלול שנקרא "תרומה ייעודית" (Direct donation). מסלול זה מוגדר למקרים בהם במשפחתה של יולדת יש חולה אשר עשוי להזדקק למנת הדם הטבורי של היילוד. המאמר מתאר 500 חולים שקיבלו השתלות תאי גזע ממקור דם טבורי מבן משפחה (Related cord blood unit) לטיפול במחלות כמו לוקמיה, מחלות המטולוגיות, אימונולוגיות ומטבוליות תורשתיות. גם ד"ר גלוקמן מייחסת חשיבות לצורך ש"המנה הייעודית" תהיה באיכות גבוהה. חשוב להדגיש, כי מסלול "התרומה הייעודית" שונה מאיסוף ושימור דם טבורי במאגר משפחתי רק בכך שלמנה זו יש כבר משתמש פוטנציאלי מוגדר. מעבר לכך אין, בעצם, כל הבדל בין המנות ולשתיהן פוטנציאל לשימוש קליני בטיפול בבני המשפחה. לכן חשוב לשמור על איכות מנה גבוהה בשימור בבנק המשפחתי.

התוצאות הקליניות של השתלת דם טבורי עצמי ומשפחתי מתוארות במאמרים אלו ואחרים. חלק ניכר מהדיווחים בשני המאמרים מתייחסים לקטגוריה של "ניסויים קליניים", אך השימוש ההולך ומתרחב בדם טבורי לטיפול במגוון הולך ועולה של מחלות מדגיש את החשיבות של מקור תאים זה. כבר היום וברור, כי השימוש בתאי גזע ילך ויגבר הן כתחליף אפשרי לטיפולים קיימים היום והן למחלות כגון שיתוק מוחין, אשר לגביהן אין כל טיפול תרופתי אחר כיום.

ד"ר אבי טרבס הוא סגן מנהל המרכז לחקר הסרטן, המרכז הרפואי "שיבא" תל-השומר.

בואו לדבר על זה בפורום דם טבורי.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום