שלפוחית רגיזה: תפסיקו להתבייש

(0)
לדרג

מדובר בבעיה חמורה שיש לה פתרון רפואי מצוין, אך למרות זאת רבים ממשיכים לסבול ממנה מפני שהם מתביישים לגשת לרופא. לא חבל?

מאת: מערכת zap doctors

שלפוחית רגיזה היא אחת המחלות הקשות ביותר להתמודדות יומיומית. לשלל תסמיני המחלה, הכוללים אי יכולת להתאפק (דחיפות), קימה חוזרת ונשנית לשירותים בכל שעות היום (תכיפות), דליפת שתן, אי נעימות ובושה, מיתוספים היבטים רבים נוספים הפוגעים באיכות החיים.

תסמונת השלפוחית הרגיזה היא מצב של התדרדרות בתפקוד כיס השתן. חולים רבים הסובלים ממנה נמנעים מלגשת לרופא בגלל מבוכה, ולכן רוב הסובלים מן הבעיה אינם מקבלים טיפול וסובלים בשקט. חולים אלה סובלים מהיבטים רבים:

השפעה פיזית: הגבלה או הפסקה של פעילויות פיזיות. הסובלים משלפוחית רגיזה מתמודדים עם בעיות המקשות עליהם את ההתמודדות היומיומית: נפילות נשנות הגורמות לשברים המובילים לתחלואה ותמותה, מחלות עור ועוד. פעילויות שהיו בעבר פשוטות, כמו ללכת לקניות, לרוץ או ללכת לחדר כושר, נהפכות לבלתי אפשריות. מדובר בתסמונת בעלת השפעה משמעותית על אורח חייהם של הסובלים ממנה, כך שהיא מכתיבה להם אילו פעילויות ניתן לעשות ואילו לא.

השפעה חברתית: בגלל החשש להיתקל בהשלכות השלפוחית הרגיזה באירועים חברתיים, מקטינים מי שסובלים מהתופעה את הימצאותם בחברה. הדבר גורם לירידה באינטראקציות חברתיות, הימנעות מהשתתפות באירועים כדוגמת חתונות, ימי הולדת ופיקניקים, הגבלות בתכנון ובנסיעות בגלל הצורך בקרבה לשירותים והימנעות מיציאה לחיק הטבע. מעבר לכך, אנשים הסובלים משלפוחית רגיזה מספרים כי הם נאלצים ללבוש ביגוד שחור עליו פחות ניכרת דליפת השתן, לשבת בקולנוע תמיד ליד המעבר כדי לא להקים אנשים בדרך לשירותים, להימנע מפעילויות באזורים בהם אין שירותים, ללבוש חיתולים למבוגרים ולצאת מהבית עם בגדים להחלפה.

השפעה פסיכולוגית: לעיתים קרובות הסובלים משלפוחית רגיזה בטוחים שכל מי שרואה אותם מזהה את הבעיה שלהם וכמו מסמן אותם "באות קין". תסמונת השלפוחית הרגיזה יכולה לגרום לפגיעה בדימוי העצמי, לאשמה, דיכאון, הלקאה עצמית, לתחושה כי אנשים מתרחקים ממך בגלל ריח של שתן ופחד להפוך למטרד על הסביבה. בשל השפעות פסיכולוגיות אלה, הסובלים משלפוחית רגיזה מסתגרים לא אחת בביתם ומבדלים עצמם מהחברה.

השפעה תעסוקתית: היעדרות מהעבודה וירידה בכושר הייצור והפרודוקטיביות היא בעיה נפוצה בקרב הסובלים משלפוחית רגיזה. החשש התמידי מגילוי התופעה על ידי החברים לעבודה, כמו גם החשש מפני תקלות וסיטואציות מביכות, מביאים לירידה בריכוז ובמוטיבציה.

השפעה על מיניות: האינטימיות נפגעת בקרב הסובלים משלפוחית רגיזה, בעקבות הימנעות ממגע מיני. החשש מבריחת שתן במהלך אקט מיני מרתיע רבים מהסובלים משלפוחית רגיזה, כמו גם את בני זוגם, מלקיים יחסי מין.

לדברי ד"ר קובי סתיו, מומחה בכירורגיה אורולוגית ואורולוגיית נשים במחלקת אורולוגיה במרכז הרפואי אסף הרופא, "התסמונת שכיחה מאוד בקרב הציבור ושכיחותה דומה בקרב גברים ונשים: 20% מכלל האוכלוסייה מעל גיל 40 סובלים מהמחלה. מתחת לגיל 40 השכיחות נמוכה בשיעור של 5% עד 7%. חשוב להבין, כי למרות שהסברה הרווחת היא שמדובר בתסמונת 'נשית', גברים ונשים סובלים ממנה כאחד".

ד"ר סתיו מוסיף כי "כיום, כאשר קיימות אפשרויות ודרכים לטיפול בתסמונת, אין סיבה שהסובלים ממנה לא ייגשו לרופא ויקבלו טיפול מתאים. מרבית החולים הסובלים מהבעיה שניגשים לקבל עזרה רפואית מטופלים בתרופות המסייעות להתמודד עם התסמונת. בין התרופות ניתן למנות את טוביאז. מעבר לטיפול התרופתי, ניתן להתמודד עם הבעיה גם באמצעות ניתוחים או באמצעות פיזיותרפיה, בהתאם למצב המטופל וחומרת התסמינים".

בואו לדבר על זה בפורום שלפוחית רגיזה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום