נוגד דיכאון: גורם סיכון לאוטיזם

(0)
לדרג

מחקר חדש: נטילת נוגדי דיכאון מצד נשים הרות מגדילה פי 2.2 את הסיכון לאוטיזם בצאצאים. זאת, לעומת נשים שלא נטלו את התרופה

מאת: ד"ר עמית עקירוב

נטילת תרופות נוגדות דיכאון ממשפחת SSRI במהלך הריון, בעיקר במהלך הטרימסטר הראשון, עלולה להביא לעלייה בסיכון להפרעות מהספקטרום האוטיסטי בצאצאים. כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Archives of General Psychiatry.

מדגם המחקר כלל למעלה מ-1,800 ילדים. במסגרתו, החוקרים בחנו את הרשומות הרפואיות של קרוב ל-300 ילדים עם הפרעות מהספקטרום האוטיסטי וכ-1,500 ביקורות בריאות, כולם נולדו בין ינואר 1995 ליוני 1999. התשובות סווגו לשלוש קבוצות: SSRI, נוגדי דיכאון בעלי פעילות כפולה ונוגדי דיכאון טריציקליים.

מהתוצאות עולה כי 6.7% מהילדים עם הפרעות מהספקטרום האוטיסטי (20 חולים) ו-3.3% מביקורות הבריאות (50 חולים) נחשפו לפני הלידה לנוגד דיכאון אחד, לכל הפחות. הסיכון להפרעות מהספקטרום האוטיסטי היה גבוה יותר משמעותית בילדים עם חשיפה ל-SSRI במהלך השנה שלפני הלידה (פי 2.2) והיה אף גבוה יותר כאשר החשיפה היתה במהלך הטרימסטר הראשון (פי 3.8). לא תועד סיכון מוגבר בילדים לאימהות עם מחלות נפש שלא נטלו SSRI במהלך ההריון.

אוטיזם: פי 25 מקרים ב-45 שנים

על-פי הממצאים, חלה עליה בשיעור מקרי אוטיזם מ-4-5 ל-10,000 בשנת 1966 לקרוב ל-100 ל-10,000 כיום.

נוגדי דיכאון ממשפחת SSRI - Selective Serotonin Reuptake Inhibitor מצויות בשימוש נרחב להקלה על תסמיני דיכאון וחרדה. רופאי משפחה ופסיכיאטרים רבים מספקים מרשמים לטיפול בתרופות אלה למטופלים בקהילה, עם תוצאות טובות לאורך זמן.

החוקרים מעט הופתעו מהעדר הקשר בין היסטוריה של מחלות הנפש של האם לבין אוטיזם. עם זאת, ייתכן כי הקשר שתועד בין נטילת SSRI לבין אוטיזם נובע למעשה מגורם הרקע בגינו נטלו הנשים את הטיפול התרופתי.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום הפרעות דיכאון וחרדה
פורום דיכאון בהריון ואחרי לידה

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום