חשיפה לשמש: מיתוסים שגויים

(2)
לדרג

בגדים, שמשיות וישיבה בצל מגנים מפני השמש באופן חלקי בלבד. אין סיבה לקנות מסנן קרינה בעל מקדם הגנה של מעל 50. ומה בדבר תרופות הסבתא ומשחת האלוורה?

רופא עור ומין
050-3886668

חשיפה מוגברת לשמש מסוכנת לבריאות, זה לא סוד, אבל יש דברים הקשורים לחשיפה הזאת שאינם ידועים לציבור הרחב. ד"ר מיכאל שוחט, מומחה לרפואת עור, אומר: "רבים טועים לחשוב כי לבישת בגדים ארוכים וישיבה תחת צל מבטיחים הגנה מרבית, אבל זה לא נכון. קרני השמש המזיקות חודרות דרך הבגדים ודרך השמשיות, ורק בדים שעברו מיסוך בפני קרינת UV, דוגמת חליפות בגדי הים של הילדים, מגנים באמת מפני השמש".

ד"ר שוחט מספק אזהרה מפתיעה נוספת: "קרם ההגנה מהשמש אינו מספק הגנה לאורך זמן. כדי שהוא יגן יש למרוח בכל פינה בגוף כמות עצומה של קרם הגנה: כחצי ליטר ביום חשיפה לשמש. יש לחדש שוב ושוב את המריחה ולמעשה לעשות זאת מדי שעתיים. יש להתעלם מהרישומים על הקרם, לפיהם הוא עמיד לאורך שעות ועמיד במים".

לדברי ד"ר שוחט, קניית קרם הגנה עם דרגת הגנה של 50 ומעלה מיותרת בהחלט, מכיוון שאין בו כל יתרון והוא הרבה יותר יקר ולכן חבל על הכסף. לדבריו, קרם הגנה בדרגת 34 מספיק בהחלט.

חשיפה לשמש
חשיפה לשמש

מלפפון, אשל וסטרואידים

החשיפה לשמש גורמת להתייבשות, להזדקנות העור, לכתמים, לקמטים ולסרטן העור. ד"ר שוחט מבהיר כי את הנזק הגדול ביותר גורמות כוויות השמש, מה שבלשון העם מכונה "נשרפתי בשמש". כוויות שמש הן לרוב כוויות מיידיות, להבדיל משיזוף ארוך טווח שמופיע לאחר שבועיים מיום החשיפה לשמש ואף הוא מסוכן לבריאות.

כוויות השמש גורמות נזק בלתי הפיך לעור והשפעתן חמורה ביותר כאשר מדובר בילדים. ד"ר שוחט: "צריך להיזהר מהשמש כמה שיותר. ההגנה העדיפה ביותר היא הימנעות: פשוט לא להיחשף לשמש ובטח לא לחשוף אליה ילדים מתחת לגיל שנתיים. אם כן נחשפים, צריך להימנע לגמרי משיזוף, קל וחומר מכוויות שמש. קרני השמש שמשנות את צבע העור עלולות לגרום גם לשינוי ב-DNA של תאי העור ולחולל בהם התמרה סרטנית והתפתחות מלנומה. ברגע שהעור נהפך לאדום, הנזק כבר התחיל. יש להימנע לחלוטין משינוי צבע העור. כאשר הצבע האדום חזק ומלווה בכאב וצריבה מדובר בכוויית שמש. רוב כוויות השמש הן בדרגה אחת, הן מתבטאות באדמומיות, כאב ולעיתים שלפוחיות. בשלב מתקדם העור מתקלף ונחזה כמחלים, אולם למעשה, הנזק שנעשה הוא בלתי הפיך, כך שאין החלמה מלאה".

כוויות שמש עלולות לשרוף, לצרוב ולכאוב לאורך זמן, באופן שפוגם באיכות החיים. מי שנכווה מתקשה לישון, מתקשה לסבול מגע, מרגיש תחושת חום ובעירה בלתי פוסקת וסובל לא מעט. יש כמה דרכים להקלת הסבל. ראשית, תרופות הסבתא: מריחת אשל ומלפפון, מסביר ד"ר שוחט, כי הן מקררות את אזור הכוויה ומקלות את הכאב לזמן קצר ביותר. אולם, אין בהן כדי לתרום לריפוי. כך גם דינן של משחות האלוורה למיניהן.

לדברי ד"ר שוחט, "ניתן למרוח משחות סטרואידיות, אפילו כאלה עם מינון נמוך ביותר של חומר פעיל, אשר אינן מצריכות מרשם רופא. מריחת הקרם מסייעת לטיפול והקלה מיידיים ואף מקטינה את הנזק לעור לטווח הארוך. ניתן למרוח גם את משחת ה'סילברול', משחה אנטיביוטית המיועדת לטיפול בכוויות. מריחת המשחה מקלה את הכאב, תורמת לשיקום העור, מונעת זיהומים ומזרזת את ההחלמה, אולם אסור בתכלית האיסור למרוח אותה על עור הפנים מכיוון שהיא עלולה לגרום לפיגמנטציה. כאשר הכוויות גורמות לכאבים קשים, ניתן ליטול משככי כאבים ממשפחת נוגדי דלקת לא סטרואידיים או אספירין או אינדומד".

מי שעורו נכווה מהשמש צריך לנקוט משנה זהירות מפני השמש. ד"ר שוחט מסביר כי עם שינוי צבע העור, ובייחוד בעת כוויה או קילוף העור, שכבת ההגנה העליונה, המחסום הראשוני של העור שאמור להגן מפני קרינת השמש, נעלמת לחלוטין. בהיעדר ההגנה האמורה החשיפה לשמש מזיקה ומסוכנת שבעתיים ונזקיה כפולים ומכופלים. לפיכך, מי שעשה טעות ונכווה מהשמש חייב להימנע לגמרי מחשיפה נוספת.

בואו לדבר על זה בפורום סרטן העור ונקודות חן (שומות).

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום