האם הורה רשאי למנוע טיפול מילד?

(0)
לדרג

לפי החוק, בית המשפט מכריע בנחיצות הטיפול הרפואי לילד במקרה של התנגדות ההורה. הועדה לזכויות הילד ביקשה ממשרד הבריאות לגבש המלצות בנושא תוך 60 ימים

מאת: מערכת zap doctors

האם נכון להותיר את המצב המשפטי, לפיו עמדת ההורים בנוגע לטיפול רפואי בילד מתקבלת גם כאשר המשמעות היא מניעת טיפול רפואי דחוף (אלא אם פנה בית החולים לבית המשפט וקיבל אישור לטיפול?). סוגיה זו נדונה אתמול (ג') בוועדה לזכויות הילד בראשות ח"כ זבולון אורלב.

בתוך כך, אתמול נכרתה בבי"ח שיבא ידה? של ילדה שחולה בסרטן העצמות, בניגוד לרצון אימה?. בית המשפט אישר בשבוע שעבר לבית החולים לבצע את הניתוח לאחר שהשתכנע כי מדובר בטיפול מציל חיים שבלעדיו סיכויי הילדה לשרוד אפסיים. אימה של הילדה התנגדה לניתוח כל העת וביקשה שהילדה תישאר כפי שאלוהים ברא אותה.

ארגון רבני צהר לחקיקה העלה הצעה לתיקון החוק, לפיה אם קטין נמצא במצב סכנה וברור שיש טיפול רפואי שיצילו, תהיה מוטלת חובה על בית החולים לבצע את הטיפול הקריטי בניגוד לדעת ההורים. במקרה כזה, הורי הילד יהיו רשאים לפנות לבית המשפט כדי למנוע את הטיפול.

פרופ' נועם זוהר, ראש התוכנית ללימודי ביואתיקה באוניברסיטת בר אילן, טען: "הבעיה היא שלממסד הרפואי יש הרבה עוצמה ביחס לפרט. הרופאים יגידו שהניתוח משפר את סיכוייו של הילד להינצל ב-100%, סיכוייו להחלים יהיו במקום אחד ל-20,000, אחד ל-10,000. יש נטייה לרופאים לומר שזה הטיפול הכי טוב, שזה קריטי, גם כשהתועלת שולית. ההורים יגידו - לא שווה לעבור חודשיים כימותרפיה בשביל להגדיל את סיכויי ההחלמה מסיכוי קטן מאוד לסיכוי קצת יותר גדול. אני חושש מהעברת נטל ההוכחה אל ההורים בגלל כוחה וסמכותה של המערכת הרפואית".

"המצב המשפטי היום מותיר מרווח גדול של אי בהירות בשורת סוגיות", אמר ח"כ אורלב, "למשל, מי מבין ההורים צריך לפנות לבית המשפט כשהורה אחד מסכים לטיפול והשני מתנגד? האם המשפטיזציה של הדיון מבטיחה התייחסות נכונה או שעדיף להעביר את ההחלטות לוועדות אתיקה בבתי החולים? יש מספר חוקים שעוסקים בסוגיות אלה, והם אינם מציגים מסכת אחידה. משרד הבריאות חייב להקים ועדה ציבורית שתגבש המלצות מה תהיה ברירת המחדל: האם בית החולים אמור לפנות לבית המשפט או ההורה המסרב? מה המסגרת המתאימה לדיון - בית משפט או ועדת אתיקה בבית החולים?".

הוועדה ביקשה ממשרד הבריאות להודיע תוך 60 ימים האם בדעתו להקים צוותים ציבוריים שידונו ויגבשו המלצות. "תפקיד הרשות המבצעת למצוא פתרונות", אמר ח"כ אורלב. "אם משרד הבריאות לא יקבל את המלצתנו, הוועדה לזכויות הילד תקים ועדה ציבורית לליבון והסדרת הנושא. לא צריך לחכות לוועדת חקירה פרלמנטארית בכל נושא".

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום