הכשות ועקיצות: למהר לבית החולים

(1)
לדרג

לאחר הכשת נחש או עקיצת עקרב אסור למצוץ את הרעל, לשים חוסם עורקים או חוסם ורידים, לחבוש את המקום או לשתות אלכוהול

מאת: נגוהה שפרלינג, כתבת doctors

לא רק בני האדם מציפים את הגנים, הפארקים, החופים והמרחבים. חלק מבעלי החיים השורצים סביבנו בקיץ עלולים לסכן את בריאותנו. הבולטים והנפוצים ביניהם הם הנחש והעקרב, שמפגש עימם עלול להיות מסכן חיים.

בישראל מדווחים כ-200 מקרים של הכשת נחשים בשנה, שרובם מתרחשים בחודשים אפריל עד ספטמבר", אומר פרופ' ידידיה בנטור, מנהל המכון הארצי למידע בהרעלות, המרכז הרפואי רמב"ם. "חשוב להדגיש כי זהו מספר המקרים המדווחים לנו, וידוע לנו שיש מקרים נוספים המסתיימים בשלום ואינם מדווחים לנו".

כאשר מדברים על הכשות נחש מתייחסים הן להכשת נחש ארסי והן להכשת נחש לא ארסי. הכשת נחש ארסי כמובן מסוכנת הרבה יותר, אומר ד"ר אשקר ג'לאל, מנהל המרכז לרפואה דחופה במרכז הרפואי הלל יפה. "מספר מקרי המוות בעולם כתוצאה מהכשת נחש יכול להגיע ל-100 אלף בשנה; בהודו בלבד מתים קרוב ל-300 בני אדם בשנה מהכשת נחש קוברה. מיעוט מקרי התמותה בישראל נובע משימוש נרחב בנסיוב נגד ארס הנחש ומהעלאת המודעות בקהילה לאופן בו יש להימנע ממצב של הכשות נחש, וכן מהדרכת הציבור כיצד לנהוג לאחר הכשה".

פרופ' בנטור מסביר כי מידת הפגיעה מהכשת נחש משתנה ממקרה למקרה ותלויה בפרמטרים כמו גיל הנפגע, מקום ההכשה ומצבו הרפואי הבסיסי של הנפגע ומהירות הגשת טיפול רפואי. יש נפגעים שהארס גורם אצלם לתגובה קשה מיידית ואילו אצל אחרים השפעות ההכשה מתפתחות וניכרות באופן הדרגתי בלבד. ככלל, ניתן לומר שילדים חשופים לסכנה גדולה יותר מהכשת נחש, משום שכמות הארס המוזרקת לגוף בעת ההכשה מתפזרת בגוף קטן של ילד, ואז השפעת הארס חמורה יותר.

הכשות ועקיצות
הכשות ועקיצות

מניעה וקיבוע

כיצד, אם כן, יש להימנע מהכשה וכיצד לנהוג אם היא התרחשה? פרופ' בנטור ממליץ על נעילת נעליים גבוהות, הימנעות משליחת ידיים לתוך שיחים, הימנעות מהרמת אבנים, עבודה בגינה עם כפפות וערנות מוגברת. במקרה של הכשה, אשקר ובנטור ממליצים להשכיב את הנפגע במנוחה מוחלטת ולהרגיעו, לקבע את האיבר הנפגע ולפנות את הנפגע במהירות מרבית לבית החולים.

לדברי ד"ר אשקר, "חשוב ביותר לפנות את הנפגע באמבולנס, שם הוא מקבל סיוע רפואי ראשוני חיוני ביותר, הכולל, על פי רוב, החדרת עירוי לגפה הלא פגועה, הזלפת נוזלים ומעקב אחר סימנים חיוניים; כמו כן, ייתכן שיתעורר צורך בהחייאה מלאה".

עוד מזהיר ד"ר אשקר: לאחר הכשה אסור בתכלית האיסור לחתוך את אזור ההכשה, למצוץ את הרעל, לבצע קירור מקומי, לשים חסם עורקים או ורידים, לחבוש את המקום, לשתות אלכוהול ".

בנוסף לכל האיסורים הנ"ל מתריע פרופ' בנטור מפני ניסיון ללכוד את הנחש: "ניסיון כזה עלול להיות קטלני עבור מי שמנסה ללוכדו ואף עבור הנפגע המקורי שפינויו מתעכב בשל ניסיון הלכידה. יש לא מעט אנשים שהוכשו שעה שניסו ללכוד נחש ולהביאו לבית חולים. אכן ישנה חשיבות לזהות הנחש, אך אין צורך לסכן את החיים בשל כך. גם אם הצוות הרפואי לא ידע במדויק איזה נחש הכיש את הנפגע הוא יוכל לסייע לו ולכן אין לבזבז זמן או להסתכן לשם לכידתו. אני ממליץ להביא את הנחש רק אם הוא מת; אם איננו מת אז עדיף לצלם את הנחש בטלפון הנייד, או לשים לב לצורתו ע"מ שניתן יהיה לתארו בפני המטפלים בהמשך. ככלל, ניתן לומר שלנחש ארסי ראש משולש, אולם יש יוצאי דופן. כך, למשל, לשרף עין גדי אין ראש משולש, למרות שהוא מאוד ארסי. רוב ההכשות בישראל הן הכשות של נחש הצפע הארצישראלי הנפוץ מאוד בצפון הארץ עד איזור ירושלים ובאר שבע. הצפע הוא נחש עבה יחסית באורך של מטר ויותר ועל גבו מעויינים כהים המחוברים בקודקודיהם והנוטים ליצור פס עקלתון רציף או להפרד פה ושם למעויינים נפרדים. באזור הדרום נפוץ בעיקר נחש האפעה".

זהירות עקרב

גם עקיצת עקרב מסכנת חיים. פרופ' בנטור מספר שבארץ מדווחים למרכז הארצי למידע בהרעלות שבמרכז רפואי רמב"ם כ-250 מקרי עקיצת עקרב בשנה. לא כל העקרבים נחשבים קטלניים, אלא רק עקרב צהוב ושני סוגים של עקרב שחור אשר עקיצתם עלולה, כך מסביר פרופ' בנטור, לפגוע בפעילות הלב. העקרבים מצויים בכל רחבי הארץ, ולפי ד"ר אשקר, בעוד שהנחשים מתקרבים לבתים בשל הבינוי המוגבר וניצול השטחים הנרחבים ברחבי הארץ, עקרבים נמצאים באזורים הרריים ואזורים חקלאיים ואינם מושפעים מכך.

פרופ' בנטור מסביר כיצד לפעול לאחר עקיצת עקרב: "יש להשכיב את הנפגע. עקיצת העקרב יכולה לגרום להידרדרות מהירה ופתאומית בפעילות הלב ולכן יש צורך לפנותו במהירות האפשרית לבית חולים ומומלץ לעשות זאת באמבולנס. אין לנסות ללכוד את העקרב בגלל הסכנה הכרוכה בכך ובגלל העיכוב בפינוי שעלוול להיגרם".

בבית החולים, הן במקרה של הכשות נחשים (צפע הארצישראלי ואפעה מגוון) והן במקרה של עקיצת עקרב, מקבל הנפגע טיפול תומך במערכות גוף חיוניות ולפי הצורך ניתן טיפול בנסיוב (אנטיסרום) ספציפי. בארץ קיימים נסיובים נגד ארס הצפע הארצישראלי, האפעה המגוון, עכן החרטומים והעקרב הצהוב המצוי.

במקרה הצורך ניתן להתקשר למספר החירום של המרכז הארצי להרעלות במרכז רפואי רמב"ם הפעיל 24 שעות ביממה: 04-8541900

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום רפואה דחופה
פורום טראומה ורפואה דחופה
פורום רפואה דחופה (מיון)

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום