נשים מעשנות חיות יותר שנים

(0)
לדרג

ממצא: לעישון יש גם השלכות חיוביות. נשים עניות שלא עישנו מעולם סובלות מעודף משקל וסיכון לתמותה ממחלות לב. זאת בהשוואה לנשים מעשנות

מאת: ד"ר עמית עקירוב

נשים שלא עישנו מעולם סובלות יותר מעודף משקל, בהשוואה לנשים מעשנות. כך עולה ממחקר חדש שפורסם ב-British Medical Journal. הדבר היה בולט בעיקר בקרב נשים עניות, שעל-כן הוגדרו בסיכון מוגבר לתמותה מוקדמת עקב מחלות לב וכלי דם ומחלות אחרות על-רקע השמנה.

לעישון השפעות המדכאות את התיאבון ונראה כי הירידה, שחלה בשיעורי עישון בעשורים האחרונים תרמה ככל הנראה לעליה בעודף-משקל והשמנת-יתר. במחקר הנוכחי ביקשו החוקרים לבחון את הקשר בין הגורמים לתמותה, מצב חברתי והשמנה בקבוצה שכללה למעלה מ-3,500 נשים שלא עישנו מעולם. הנשים גויסו למחקר בין השנים 1972-1976, כאשר היו בגילאי 45-64 שנים והיו במעקב עד 28 שנים. מדגם המחקר המלא כלל למעלה מ-15,000 נשים וגברים.

המשתתפים דיווחו על תעסוקה נוכחית או קודמת; במקרים בהם הנשים לא עבדו, דווח על התעסוקה של בני זוגן. המשתתפות סווגו לקבוצות לפי התעסוקה ולפי מדד מסת הגוף (משקל תקין, עודף משקל, השמנה מתונה, השמנה חמורה).

עוני גורם לתמותה

מהשוואת מדדי מסת הגוף של אלו שלא עישנו מעולם עם אלו של נשים מעשנות בהווה עלה כי עודף משקל והשמנת-יתר היו נפוצים יותר בקרב נשים שלא עישנו מעולם, בהשוואה לנשים שעישנו בהווה.

כ-40% מהנשים שלא עישנו מעולם סבלו מעודף-משקל, 14% היו בעלות השמנה מתונה ו-5% עם השמנה חמורה.

במהלך 28 שנות המעקב, כמחצית מהנשים שלא עישנו מעולם, הלכו לעולמן, כאשר מחצית ממקרי התמותה נבעו ממחלות לב וכלי דם, וכשליש ממקרי התמותה נבעו ממחלות ממאירות. שיעורי התמותה היו גבוהים יותר בקטגוריות התעסוקה הנמוכות יותר.

החוקרים כותבים כי שיעורי התמותה מכל-סיבה היו גבוהים יותר בקבוצות התעסוקה הנמוכות יותר, כאשר הדבר מעיד כי באוכלוסיות דלות-אמצעים שיעור גבוה יותר של השמנת-יתר, כמו גם לחץ דם סיסטולי גבוה יותר ותפקוד ריאתי ירוד. בעקבות הממצאים עולה האפשרות כי הירידה בשיעור העישון הינה גורם חשוב במגפת ההשמנה.

בואו לדבר על זה בפורום כירורגיית השמנת יתר.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום