ביופידבק: טיפול בחשיבה

(1)
לדרג

ביופידבק, שיטה קוגנטיבית התנהגותית, מלמדת את המטופלים כיצד לשנות דפוסי התנהגות וחשיבה, ובכך פותרת בעיות כגון לחץ, פחדים, חרדות, היפראקטיביות, הפרעות קשב וריכוז. צרכנות רפואית

מאת: מערכת zap doctors

רבים מאתנו נוהגים לומר "השתנתי מרוב פחד" כדי להעביר לבן שיחנו את עוצמת הרגשות שחווינו באירוע מסוים, מטאפורה למצב קיצוני שגרם לנפשנו ולגופנו טלטלה. יש אנשים שעבורם משפט שכזה אינו מטאפורה, אלא מציאות. הלחץ והמתח גורמים לגופם לתגובות פיזיולוגיות בלתי רצוניות, כגון בריחת שתן, כאבי ראש, התעלפויות, הפרעת קשב וריכוז, היפראקטיביות, הפרעת חרדה ובעיות מוטוריות שונות. שיטת המשוב הביולוגי, המוכרת יותר בשם הלועזי שלה ביופידבק (Biofeedback) מאפשרת לאנשים הסובלים מתופעות אלו להשיג שליטה טובה יותר על גופם ותגובותיהם במצבי קיצון.

"השיטה הקוגניטיבית-התנהגותית גורמת לאדם ללמוד איך לשנות את דפוסי החשיבה וההתנהגות שלו", אומר ד"ר יגאל גליקסמן, פסיכותרפיסט, מומחה לטיפול קוגניטיבי-התנהגותי וביופידבק. ד"ר גליקסמן היה בין מייסדי האגודה הישראלית לפסיכופיזיולוגיה יישומית ולמשוב ביולוגי, והוא מלמד ומטפל באמצעותה מאז 1963. לדבריו, "הטיפול מתבצע בצורה של תהליך למידה. בהתחלה נבנה פרופיל פסיכו-פיזיולוגי של האדם, ונבנית תכנית טיפולית בהתאם לכך. בודקים מה רמת המתח הרגשי והפיזיולוגי שלו, את הנשימה, הדופק. מחברים אדם למכשיר, בדומה לבדיקת פוליגרף, המטפל שואל שאלות שונות ומספק מגוון גירויים, ולפי התגובות מקבלים את הפרופיל וכך יודעים איך לתפור את הטיפול המתאים".

ד"ר גליקסמן מדגיש כי שיטת הביופידבק נחשבת לידידותית למטופל, ובניגוד לרפואה הקונבנציונלית אין היא מצריכה תרופות או התערבות פולשנית. "המטופל לומד טכניקות המסייעות לו ללמוד לשלוט בצורה רצונית על תגובות בלתי רצוניות. השיטה מתבססת על תחומים כמו הרפואה, הביולוגיה והפסיכולוגיה, כשהמכשירים שבודקים בעזרתם הם רפואיים. במקום תרופות יש תוכנות ידידותיות ופשוטות, המציגות לאדם נתונים לגבי מה שקורה לו כשהוא חושב על דבר מסוים".

שיטת הביופידבק עוזרת לילדים עם בעיות כגון היפר-אקטיביות ובעיות קשב וריכוז, מתבגרים עם חרדות של מבחנים ומבוגרים הסובלים מכאבים, פחדים, עצבנות וקשיי תפקוד. "הגיע לקליניקה שלי קברניט של אל-על שטס טיסות ארוכות, ובבדיקה תקופתית מצאו לו יתר לחץ דם", מספר ד"ר גליקסמן. "אותו טייס קורקע מיידית ואסור היה לו לקחת תרופות משום שאף חברת הביטוח לא תבטח כשמדובר בקברניט המטיס 400 איש. הקברניט הועבר לעבודה משרדית. שלחו אותו אליי והוא למד טכניקות בעזרתן ידע להרחיב את כלי הדם שלו, טכניקות של הרפיה ושחרור המתחים בגוף של השרירים במיוחד וגם כיצד לחמם את קצות האצבעות בידיים על ידי יכולת להזרים ולווסת את זרימת הדם בגוף. הכול בתהליך של טכניקה שיש בה דמיון מודרך. אפשר לראות מיד, בעזרת המכשיר, אם המטופל מצליח לחמם את קצות האצבעות או לא. אני מלמד את המטופל להתמודד עם בעיות וקשיים באופן עצמאי, ולא לסמוך רק על הטיפול התרופתי. מדובר כאן ברפואה אקטיבית בה המטופל לוקח אחריות על טיפולו".

החברה הישראלית נהפכת להישגית יותר ויותר, דוחק הפרנסה ושעות העבודה הארוכות כופים לחץ ומתח. לא רק אנשים הסובלים מחרדות, כאבים ובעיות קשב וריכוז מטופלים בשיטת הביופידבק, אלא גם אנשים רגילים, אשר רוצים לשפר את חייהם. "באים כל מיני אנשים שרוצים להעלות את רמת האפקטיביות התפקודית שלהם", אומר ד"ר גליקסמן, אשר בטיפוליו מיישם את עקרונות הגישה של הפסיכותרפיה הקוגניטיבית ההתנהגותית בתחום הרגשי, בתחום המחשבתי ובתחום ההתנהגותי. "אנו חיים בעידן בו הכול מלחיץ לא רק מחלת היאפים, אלא עוד תופעות שנובעות ממתח מצטבר. אנשים רוצים לשפר את היכולת התפקודית שלהם. השיטה מסייעת לשפר מיומנויות למידה, מגביהה את יכולת הקשב והריכוז, ומלמדת כיצד להתמודד עם מתחים ומצבי לחץ בחיי היומיום".

ביופידבק
ביופידבק

קורס לכל דבר

הטיפול שונה מאדם לאדם, אבל לרוב מדובר בטיפול ממוקד של 10-15 מפגשים פעם בשבוע, שם המטופל מתרגל ומיישם את מה שלמד. זהו למעשה קורס לכל דבר. "שיטת הביופידבק מתפתחת בארץ כי כל קופות החולים פתחו תחום של רפואה משלימה כשהביופידבק מהווה חלק ממנה. כמו דיקור סיני או רפלקסולוגיה", מוסיף ד"ר גליקסמן, אשר כמרצה ומנחה סדנאות ער לכך שיותר ויותר אנשים נעזרים בשיטה כדי להעשיר את ארגז הכלים שלהם בהתמודדותם עם בעיותיהם השונות. "שיטת הביופידבק צברה תאוצה בעשור האחרון במיוחד. הייתי נשיא אגודת הביופידבק כחמש שנים, ולאחר מכן יו"ר ועדת ההסמכה. ב-1991 התחלנו עם 11 איש והיום יש 180 איש שחברים באגודה. לשם השוואה, בארצות הברית יש 2,000 איש באגודה לעומת 180 בישראל, כך ש-180 חברים הם הרבה יחסית לשיעור האוכלוסייה. בבתי חולים רבים יש יחידת ביופידבק".

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום ביופידבק - טיפול בבעיות רפואיות ופסיכולוגיות
פורום הפרעות קשב וריכוז בקרב ילדים

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום