מה עושים כשהשן כואבת?

(13)
לדרג

שום, אלכוהול, לימון ומלח לא באמת פותרים בעיות שיניים. עדיף להשתמש במשככי כאבים רגילים מסוג אקמול ונורופן, והכי חשוב לרוץ לרופא השיניים לפני שהבעיה תחמיר

מאת: נגוהה שפרלינג, כתבת doctors

הדרך הטובה ביותר להתמודד עם כאבי שיניים היא למנוע אותם", אומרת ד"ר אשכנזי מלכה, רופאת שיניים, מומחית לטיפולי שיניים בילדים. "כאשר הכאב מופיע, מדובר בשלב מתקדם של בעיה כלשהי בשיניים שהוזנחה זמן רב. לכן, מיד כשמופיע כאב שיניים יש לפנות בבהילות לרופא שיניים שיאתר ויפתור את הבעיה. אין להתעלם מהבעיה ולהזניחה, כי לכאבי שיניים יש נטייה להתגבר ולהחמיר, וכל בעיה בחלל הפה נוטה להתדרדר במהירות רבה".

מהם הגורמים העיקריים לכאבי שיניים?

הגורמים המרכזיים לכאבי שיניים הם דלקת בעצב, דלקת חניכיים, חור בשן, מחלות שורש בשן, אפטות ופצעים בפה. כדי למנוע התפתחותם של הגורמים הללו יש לקיים מעקב צמוד של רופא שיניים. ככלל, יש לבקר אצל רופא שיניים לפחות פעמיים בשנה, בייחוד כשמדובר בילדים. רופא צריך לעקוב ולבחון שינויים והתפתחויות בפה. יש לו כלים לזהות מצבים בעייתיים ולטפל בהם כבר בשלב הראשוני, בטרם יתפתחו לבעיה של ממש, במינימום זמן וכאב. כך, למשל, רופא יכול לזהות חור קטנטן בשן שרק מתחיל, דלקת חניכיים בשלבים התחלתיים, ניצנים של מחלות זיהומיות שונות - ולהילחם בכל אלה בטיפול קצר ויעיל. ככל שהטיפול נדחה הבעיה מסתבכת והטיפול נהפך לקשה, ארוך, כואב ומסובך יותר.

טיפול שיניים לילדים אצל רופא המומחה בכך (אילוסטרציה shutterstock)
טיפול שיניים לילדים אצל רופא המומחה בכך (אילוסטרציה shutterstock)

אבחון מקור הכאב אצל המומחה המתאים

ד"ר אשכנזי ממליצה לכל מי שסובל מכאבי שיניים ללכת לרופא שיניים כללי וממנו להמשיך את הטיפול אצל רופא מומחה שיוכל להתמקד בטיפול לפי סוג הבעיה שאותרה. כלומר, אם מדובר במחלת חניכיים, מומלץ לפנות לפריודונט, מומחה למחלות חניכיים; אם יש צורך בשיקום, כדאי לפנות למומחה לשיקום פה ולסת; ואם מדובר בילדים יש לפנות למומחה שיניים לילדים.

ד"ר אשכנזי: "לא כדאי לאפשר לילדים לעבור טיפול שיניים אצל רופא שיניים כללי, אלא חשוב שיטופלו רק על ידי רופא מומחה לטיפול שיניים בילדים. גם כאשר מדובר בחבלה בפה עדיף רופא שיניים לילדים ולא רופא במיון. רופא שיניים שעובר התמחות ברפואת שיניים לילדים, המכונה 'פדודונטייה', הוא הכתובת היחידה לטיפול בשיני ילדים. כדי להיות מומחה כזה, רופא השיניים עובר הכשרה נוספת בת ארבע שנים, במסגרתה הוא לומד על שיניהם ופיהם של הילדים על כל תכונותיהם הייחודיות. הוא רוכש מיומנויות חינוכיות, לומד טכניקות התנהגותיות ודרכים לגשת אל הילד ולטפל בו, וכן דרכים להתמודד עם החרדה הנפוצה בקרב ילדים מרופא השיניים. גם אופן הרדמת הילד והטיפול בו לאחר טיפול השיניים שונים לגמרי מהטיפול במבוגר. לכן אני ממליצה להורים לחפש את התעודה המגדירה את הרופא כמומחה לרפואת שיניים בילדים בטרם התחלת הטיפול".

כיצד נפטרים מהכאב? (אילוסטרציה shutterstock)
כיצד נפטרים מהכאב? (אילוסטרציה shutterstock)

תרופות סבתא? הנזק גדול מהתועלת!

כאבי שיניים חזקים יכולים לפגום קשות באיכות החיים. אז מה עושים? יש תרופות סבתא ידועות, כמו לשים צמר גפן טבול בעראק או קוניאק על מקום הכאב; לגרגר ולשטוף את חלל הפה במי מלח; לתחוב שום לחורים בשן; ללעוס עלי אורגנו; לצחצח במי לימון ועוד. ד"ר אשכנזי מבטלת את השיטות המסורתיות וטוענת כי בחלקן לא זו בלבד שאין כל תועלת, אלא הן אף עלולות להזיק. כך, לדבריה, האלכוהול מזיק לשיניים, המלח מעלה את לחץ הדם ואינו מחטא מספיק את הפה; השום גורם ריח פה בלתי נעים ואינו מחטא באופן מספיק ועוד.

אם כך, מהן דרכי הטיפול המומלצות בכאב שיניים?

ההמלצה החד משמעית היא לקבל הנחיות ברורות מרופא השיניים המטפל שייתן תרופה מותאמת לבעיה. כך למשל, יש תכשירים שונים המסייעים למגוון בעיות שיניים דוגמת מי פה בריכוזים שונים של חומרים פעילים, משחות שיניים מיוחדות, תרופות הרגעה וכמובן שניתן להשתמש גם במשככי כאבים. משככי הכאבים המסורתיים הם היעילים ביותר: האקמול והנורופן, שביניהם ניתן לערבב ולהשתמש במשולב. שימוש שכזה, בכפוף כמובן למינון המותר והאפשרי, יעיל הן למבוגרים והן לילדים.

בואו לדבר על זה בפורום רפואת שיניים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום