תרומת תאי אב עשויה להציל חיים

(0)
לדרג

עד כה נאספו כ-25 אלף מנות דם טבורי ציבורי. המטרה: הרחבת המספר והמגוון הגנטי של מנות הדם כדי לסייע לחולים הזקוקים להשתלת מח עצם ולא מוצאים תורם מתאים

מאת: מערכת zap doctors

מחר (ב') ייערך בכנסת יום הצדעה ראשון לבנקי הדם הטבורי הציבוריים בישראל - בנק הדם הטבורי של מגן דוד אדום, ארגון "בדמייך חיי" ובי"ח שיבא. האירוע ייערך בחסות ח"כ זאב ביילסקי וביוזמת ח"כ חיים כץ ויעמוד בסימן הקריאה להרחיב ולהגדיל את הכמות והמגוון הגנטי של מנות הדם הטבורי בבנקים הציבוריים בישראל. זאת במטרה להעלות את סיכוי חולים מקבוצות אתניות, עדות ומוצאים מגוונים, הזקוקים להשתלת תאי אב, לקבל את הטיפול שיביא להצלת חייהם.

ח"כ זאב בילסקי: "אני מצדיע לכל אותם עשרות מתנדבים שפעלו בנחישות מדהימה במשך שנים כדי שהחלום להצלת חולים בישראל יהפוך למציאות. ההישג כולו שלהם!"

מדי שנה מצטרפים לאוכלוסיית החולים בישראל הזקוקים להשתלת מח עצם\תאי אב כ-800 חולים, אך רק לכ-25% מהם נמצא תורם מתאים גנטית להשתלה בקרב בני משפחתם הישירה. רוב החולים נדרשים לחפש התאמה להשתלה במרוץ נגד הזמן. שתי האפשרויות למציאת מנת תאי אב המתאימה להשתלה הן או באמצעות איסוף מנה כזו מתורמים מתנדבים או על ידי קבלת מנות דם טבורי שנתרמו על ידי ציבור היולדות, וזמינות לשימוש מיידי.

לחולים שמוצאם מקבוצה קטנה או שאינה מיוצגת כיאות במאגרי התורמים, קשה יותר למצוא התאמה במאגרים הקיימים בגלל הייחודיות והשוני הגנטי. לאור זאת, מבקשים הבנקים הציבוריים ועמותת ICBB להרחיב את התמיכה הממשלתית בבנקים הציבוריים כדי לאפשר להם לאסוף עוד אלפי מנות בשנה, אשר יגדילו באופן ניכר את המגוון הגנטי של המנות וכך גם את הסיכויים למצוא התאמה בעת הצורך לכל חולה בקרב האוכלוסייה בישראל.

שמירה על סטנדרטים של איכות

4 שנים לאחר שאושר "חוק הדם הטבורי" שהוגש לכנסת ע"י השר משה כחלון, הקובע תמיכת המדינה בהגדלת המאגר הציבורי ב-1,000 מנות נוספות מדי שנה ושנה לאחר שהחל תיקצובו וחודש לאחר שנקבעו התקנות להפעלת בנקי הדם הטבורי הציבוריים, השלימו עד כה שלושת הבנקים הציבוריים - איסוף של כ-25 אלף מנות ושימורן של כ-8,000 מנות, העומדות כעת לרשות ציבור החולים בישראל ובעולם.

כל הגופים הללו פעלו עד לשנת 2010 בסיוע תרומות שנאספו על ידם בלבד. מחודש יולי 2010 מעביר משרד הבריאות לשלושת הבנקים הללו תמיכה בסך כולל של 3 מיליון ש"ח המאפשר להם להגדיל במעט את פעולתם.

מאגר הדם הטבורי הוקם לאחר שבע שנות מאבק אותו הובילה שלי קפוסטה, יו"ר עמותת ICBB (העמותה הישראלית לבנק ציבורי לדם טבורי).

פרופ' אילת שנער, מנהלת שירותי הדם ובנק הדם הטבורי של מד"א, ציינה כי מגן דוד אדום מברך על ההכרה והתמיכה הממשלתית בבנקי דם טבורי ציבורי. לדבריה, התקנות החדשות יאפשרו גם בקרה על הפעילות של בנקי דם פרטיים וציבוריים תוך הקפדה על סטנדרטיים של איכות. "הדם הטבורי ציבורי המתנהל בשרותי הדם של מגן דוד אדום מאז שנת 2002 נוצר במטרה לענות על צרכי החולים בארץ ובאזור שבגלל מוצאם כמעט ואין סיכוי למצוא עבורם תרומת תאי אב שעשויים להציל את חייהם".

בואו לדבר על זה בפורום דם טבורי.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום