האם אתה סובל מתסמונת מטבולית?

(0)
לדרג

אם יש לך 3 מתוך 5 הקריטריונים הבאים, כנראה שהנך סובל מתסמונת מטבולית: היקף מותניים גדול, שומנים בדם, כולסטרול "טוב" נמוך, יתר לחץ דם ותנגודת אינסולין

מאת: ד"ר יונית מרכוס

התסמונת המטבולית (Metabolic syndrome) מייצגת שילוב של גורמי סיכון קרדיומטבוליים הכוללים השמנה (בעיקר בטנית), הפרעה למשק השומנים, תנגודת לאינסולין, כבד שומני ויתר לחץ דם.

שכיחות התסמונת המטבולית עולה בשנים האחרונות עד כי היא מוגדרת כ"מגיפה".

החשיבות באבחון מוקדם של התסמונת המטבולית נעוצה בהתערבות מהירה בטיפול על מנת למנוע את סיבוכיה, הכוללים פיתוח סוכרת מטיפוס 2, מחלות לב כליליות וכבד שומני על סיבוכיו.

תסמונת מטבולית
תסמונת מטבולית

הנתונים שמצביעים על תסמונת מטבולית

1. היקף מותניים גדול (מעל 94 ס"מ בגברים ומעל 80 ס"מ בנשים)

2. רמת טריגליצרידים ≥ 150 מ"ג

3. רמת HDL נמוכה מ-40 מ"ג% בגברים או נמוכה מ-50 מ"ג בנשים

4. לחץ דם סיסטולי ≥ 130 מ"מ כספית ו/או דיסטולי ≥ 85 מ"מ כספית

5. רמת גלוקוז בצום ≥ 100 מ"ג%

אם אתם ממלאים אחר שלושה מחמשת הקריטריונים הנ"ל, אתם סובלים מתסמונת מטבולית.

שכיחות התסמונת המטבולית עולה במקביל לשכיחות הגוברת של מגפת ההשמנה. למעלה ממחצית המתבגרים השמנים לוקים בתסמונת מטבולית. אחד הגורמים החזקים המנבאים פיתוח תסמונת מטבולית הוא צבירת שומן בטנית (הנמדדת בעקיפין דרך מדידת היקף המותניים). בסוף שנות התשעים עלה היקף המותניים הממוצע של גברים אמריקאיים בכ-4 ס"מ וזה של הנשים ב-3.2 ס"מ.

מדוע לא כל השמנים חולים?

אכן לא כל השמנים חולים בתסמונת המטבולית: חלקם נראה, על פני השטח לפחות, בריא לחלוטין. מהו המפתח למסלול שאליו מנותבים חלק מהחולים, שבמהלכו מתפתחים לחץ דם גבוה ו/או הפרעות במשק הסוכר ובמקביל הפרעות אופייניות בשומני הדם? מדוע נותרים שמנים אחרים חסינים לגמרי?

התסמונת המטבולית תלויה לא רק בכמותה אלא גם בהתנהגותה של רקמת השומן:

השומן הנצבר בבטן הוא שומן "בוער", שומן בעל תכונות דלקתית: תאי השומן נוטים להתיישב תוך בטנית, הם נעשים פעילים מאוד ומרבים להפריש מתוכם חומרים מזיקים, שמגבירים דלקת.

מקצת החומרים הללו משנים את רקמת השומן עצמה, ו"מבעירים" אותה. חומרים אחרים המופרשים מתאי השומן הגדולים והאלימים יוצאים מרקמת השומן אל הדם, מופרשים אל מחזור הדם ומחוללים בדרך זו סדרה של שינויים המביאים להתפרצות התסמונת המטבולית.

חומרים אלה יכולים להגביר את לחץ הדם, לתקוף את דפנות כלי הדם ולהחיש היווצרות טרשת עורקים, להפריע לפעולת האינסולין וגם להפרשת האינסולין מהלבלב, להחליש את השרירים ולפגוע בפעולת הלב.

הפגיעה בממשק האינסולין מביאה להפרעות במשק הסוכר: תחילה עלייה קלה ברמת הסוכר, כולה בתחום התקין, עדיין, אחר כך עלייה קלה בסוכר הדם מעבר לתחום הרצוי ולבסוף, סוכרת ממש.

העודף הגדול של חומצות השומן הזורם מתאי השומן הגדולים וה"בוערים" שבתוך הבטן מגיע, בין היתר, אל רקמת הכבד. הכבד הוא היצרן הגדול של שומני הדם למיניהם. בהיותו מוצף שומן, הוא מרבה לייצר טריגליצרידים. אך אין די בכך. כבד המוצף כל הזמן בשומן שמקורו בתאי שומן בטניים, אלימים, נהפך במשך הזמן לכבד שומני בעצמו.

בעבר הלא רחוק השתמשו בתרופות לירידה במשקל על מנת לעכב את פיתוח התסמונת המטבולית. למרבה הצער, מרבית התרופות הורדו מן המדף בעקבות תופעות לוואי קשות כגון דיכאון, תחלואה לבבית וכדומה. הטיפול היעיל בתסמונת המטבולית הוא דיאטה ופעילות גופנית, כאשר במקביל יש לטפל בסיבוכיה בטיפול תרופתי מתאים.

כיצד תוכלו להיפרד מהשומן הבטני?

תוכלו להיפרד מהשומן הבטני בעזרת תוכנית ייחודית של טיפול משולב רב-תחומי הניתן על ידי רופאים, דיאטניות ופיזיותרפיסט, המתמחים בחילוף חומרים ובהשמנה בטנית במכון האנדוקריני במרכז הרפואי על שם סוראסקי בת"א.

לפני שתפצחו בדיאטה, תעברו בדיקות מקיפות שיעזרו לכם לאמוד את מצבכם הבריאותי על פי בדיקות דם מקיפות, בדיקות לחץ דם למשך 24 שעות, בדיקות לא פולשניות של כלי הדם (אשר יקבעו האם כלי הדם שלכם עדיין גמישים ונקיים ממשקעים של טרשת עורקים), בדיקה של הרכב הגוף שלכם שתגדיר מהו אחוז השומן ומהו אחוז רקמת השריר של גופכם וכן בדיקה כמה קלוריות אתם שורפים במנוחה.

עם תוצאות הבדיקות תגיעו לרופא אנדוקרינולוג, שיתאים לכם את הטיפול הרפואי המתאים. כך תותאם לכם דיאטה אישית ויינתנו הנחיות לפעילות גופנית בשלבים להורדת השומן הבטני.

משתתפי התוכנית הם נשים וגברים עם השמנה כבדה בגילים 18 עד 70. קצב הורדת המשקל של המשתתפים הוא כ-10 ק"ג בממוצע בחצי שנה.

בעיקרון, ככל שאחוז השומן בגוף גבוה יותר, הקצב המטבולי או קצב שריפת האנרגיה של הגוף איטי יותר. ככל שמרבים בפעילות גופנית ומעלים את מסת השריר, גובר קצב שריפת האנרגיה של הגוף. המסר ברור: ככל שתעשו יותר פעילות גופנית ותהיה לכם מסת שריר גדולה יותר, תוכלו לאכול יותר ובכל זאת לרדת במשקל. אחוז השומן הממוצע של המשתתפים הוא גבוה במיוחד: 39%.

התמיכה בתהליך הורדת השומן הבטני בשלבים אורכת כשנה. המשך התמיכה ניתן בשנה השנייה במטרה לשמור על הישגי הורדת השומן הבטני.

טיפול בתוכנית נתפר אישית לבריאותו וליכולתו של המרזה. במסגרת הטיפול עוקבים אחרי מבנה כלי הדם, מסת השרירים, הרכב התזונה ואיכות הפעילות הגופנית. כך למשל, הטיפול בגבר בן 40 יהיה שונה לגמרי מאשר בגבר בן 65, גם אם לשניהם אותו משקל, אותו לחץ דם ואותו פרופיל שומנים.

להשתתפות בתוכנית ההרזיה: התקשרו למירי מרגליות, מתאמת מחקר של המכון לאנדוקרינולוגיה מטבוליזם ויתר לחץ דם. מספר הטלפון: 03-6974243

ד"ר יונית מרכוס היא רופאה במכון האנדוקריני איכילוב

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום אנדוקרינולוגיה מבוגרים וסוכרת
פורום סוכרת והשמנה

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום