טלוויזיה פוגעת בבריאות הילד

(0)
לדרג

האקדמיה האמריקאית לרפואת ילדים ממליצה להגביל צפייה של ילדים בטלוויזיה ומחשב לשעתיים ביום. ילדים שצפו 4 שעות נמצאו בסיכון מוגבר להשמנה

מאת: מערכת zap doctors

"משעמם לי" הוא המשפט השגור ביותר בפי הילדים במהלך חופשת הקיץ. אחת הדרכים להפיג את השעמום היא לרבוץ מול מסך הטלוויזיה והמחשב. כעת מפרסמת האקדמיה האמריקאית לרפואת ילדים המלצות להורים להגבלת זמן החשיפה של הילדים לטלוויזיה ולאינטרנט לשעתיים ביום.

בנוסף ישנה המלצה להורים לפקח על התכנים שאליהם הילדים נחשפים. זאת על רקע העדויות המצטברות בשנים האחרונות אודות הקשר בין הרגלי הפנאי של הילדים ומגפת ההשמנה.

הסיבות לקשר בין השניים נעוצות, בין היתר בחשיפה לפרסומות ותכנים המעוררים את הרצון לאכול ג'אנק פוד בקרב הילדים, ומחסור בפעילויות של אורח חיים בריא, כגון התעמלות, ארוחות משפחתיות, פעילויות חברתיות המשפיעות על התפתחות הילדים ועוד.

המאמר מתאר מחקר שבוצע לאחרונה בקרב כ-700 ילדים בגילאי 7-12, אשר צרכו טלוויזיה ומחשב מעל לכמות המומלצת. בקרב הילדים הללו נמצא כי הם בסיכון מוגבר של פי 4 להשמנת יתר. לעומתם, ילדים בגילאי טרום בי"ס, שנחשפו לתכנים תקשורתיים באופן מוגבל ומבוקר, בשילוב פעילויות גופניות וחברתיות, סבלו פחות מהשמנת יתר, בשיעור של 40%.

נתון נוסף שעולה מן המסמך הוא הקשר בין חשיפה לתכני טלוויזיה ומחשב לבין סטרס ומחלות הקשורות בו, כמו גם שימוש בחומרים ממכרים מזיקים (כגון סמים, הסנפות דבק וגז וכו'), בעיות התנהגות, מחלות לב וכלי דם ועוד.

אחת ההנחיות של האקדמיה לרופאי הילדים היא תשאול ההורים לגבי משך זמן החשיפה של הילדים לטלוויזיה ולמחשב, ומיקום המכשירים בבית (בחדרם של הילדים או במרחב ציבורי בבית?) מטרת השאלות היא לבנות פרמטר שעל פיו יוכלו ההורים לפעול ע"פ המלצות הארגון המגבילות את זמן הצפייה האיכותי של ילדים לשעתיים ביום. לילדים מתחת לגיל שנתיים מומלץ לא להיחשף לטלוויזיה או למחשב כלל.

תוכנית 0125

ד"ר גילה רוזן, מנהלת המחלקה לתזונה קלינית ברמב"ם מאשרת כי לפרסומות שהילדים נחשפים אליהן יש קשר הדוק לתזונה לקויה: "המדיה מחנכת את הילדים לצרוך מזונות מזיקים", אומרת ד"ר רוזן, "בנוסף, הישיבה מול הטלוויזיה גורמת לחוסר פעילות, אכילה מוגברת ודוחקת את הארוחות המשפחתיות, שלהן יש חשיבות גדולה מבחינת איכות התזונה ומבחינות אחרות כגון אינטראקציה משפחתית, סמכות הורית ועוד. מדובר בנושא מאוד בעיתי ולראייה בימים אלו מקדמים הצעות חוק להסרת פרסומות לאוכל בשעות שבהן ילדים צופים".

בבתי ספר בחיפה לקחו את הנושא ברצינות ובימים אלו מושקת תוכנית לתזונה בריאה ואורח חיים בריא, שד"ר רוזן מקדמת יחד עם גורמים נוספים בעיר. שם התוכנית 0125 (0 שתייה ממותקת, 1 שעת פעילות, 2 שעתיים צפייה ו-5 פירות וירקות ביום).

פגיעה בעיניים

לדבריו של ד"ר עידי מצר, ראש השירות למחלות עיניים בילדים ופזילה בביה"ח לילדים ברמב"ם, גם הגבלת הצפייה לשעתיים, טומנת בחובה סכנות לעיניים. תסמונת ראיית מחשב (CVS), המתפתחת עקב צפייה ממושכת במסך, עלולה לגרום לבעיות שונות, ביניהן התעייפות של העיניים, תחושת צריבה, גירוי, אודם, טשטוש ראייה ועוד. "הגישה לנבדק הסובל מ-CVS כוללת טיפול בגורמים רבים", מציין ד"ר מצר, "שינוי סביבת העבודה, משקפיים, תאורה מתאימה וטיפול בגורמים סביבתיים יחד עם הפסקות יזומות בעבודה רצופה מול מחשב - כל אלה יאפשרו שמירה על בריאות האנשים ושיפור יכולתם לצפות בנוחיות במסכים".

בואו לדבר על זה בפורום תזונת תינוקות וילדים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום