אנטיביוטיקה לא יעילה לאסתמה

(0)
לדרג

מחקרים מוכיחים כי מרבית הילדים הסובלים מאסתמה טופלו בתרופה לפחות פעם אחת. זאת למרות שהוכח כי אנטיביוטיקה לא יעילה לקוצר נשימה

מאת: מערכת zap doctors

ילדים הסובלים מאסטמה צורכים כמויות גדולות של אנטיביוטיקה, לעיתים ללא הצדקה רפואית. כך עולה מסקירה מחקרים שפורסמו החודש במגזין Pediatrics.

אסטמה היא מחלת ילדות שכיחה ביותר, ומספר רב של ילדים מטופלים במרפאות הקהילתיות עקב החמרות נשימתיות. על אף שחלק ניכר מהתקפי האסטמה נגרמים ממחלות זיהומיות, אין המלצה לתת טיפול באנטיביוטיקה בזמן התקף. זאת למרות שתרופות אלו לא נמצאו יעילות לטיפול בהחמרה של קוצר נשימה. בקווים המנחים של איגוד רופאי הילדים האמריקאי והאירופאי מצוין מפורשות שאין לתת טיפול אנטיביוטי כחלק משגרת הטיפול בהתקף אסתמה.

שיטות:

במחקר הראשון חוקרים מקליפורניה, ארה"ב, סקרו את בסיסי הנתונים של מערכת ממוחשבת המכילה את כל הפניות למיון ולרופאי הקהילה במדינה. נעשה מעבר על קודי האבחנה ונאסף מידע על כל הפניות עקב התקף אסתמה בין השנים 1998-2007.

במחקר השני נסקרו בסיסי נתונים פרמקולוגיים והוצא מידע על רישום תרופות לילדים, בבתי המרקחת במהלך שנה בבלגיה.

תוצאות:

בתקופת המחקר היו בסך הכל 60.4 מליון פניות עקב התקף אסתמה בילדים בקליפורניה. מבדיקת הפניות עולה כי 16% מילדים שסבלו מקוצר נשימה ללא תסמינים אחרים המעידים על זיהום חיידקי טופלו באנטיביוטיקה. האנטיביוטיקה הנפוצה ביותר בילדים אלה היתה מקרוליד (44%).

על פי המחקר הבלגי, במהלך שנה קלנדרית 44% מהילדים מטופלים אנטיביוטית לפחות פעם אחת.

בשליש מהמקרים של רישום תרופה לאסתמה, הילדים קיבלו גם מרשם לאנטיביוטיקה, ובסה"כ 77% מהילדים האסטמטיים טופלו אנטיביוטית לפחות פעם אחת.

מסקנה:

שימוש מושכל באנטיביוטיקה הינו מטרה חשובה לרפואה הקהילתית. יש להמנע ממתן אנטיביוטיקה ילדים אסטמטיים ללא אינדיקציות אחרות לטיפול.

לכתבות נוספות והרשמה לאתר ללא תשלום - לחצו כאן.

בואו לדבר על זה בפורום אלרגיה ואסתמה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום