לחץ דם: הולכים על טיפול משולב

(0)
לדרג

שילוב המרכיבים השונים של תרופות נבחן במחקרים קליניים רבים ונמצא יעיל מאוד בהורדת לחץ דם וסיבוכיו, וכערך מוסף גם בהורדת העלויות של ההתמודדות עם המחלה

מאת: פרופ' יהונתן שרעבי

יתר לחץ דם הוא המחלה הנפוצה ביותר בעולם המערבי. ההערכות מדברות על כמיליארד אנשים בכל העולם וכמיליון בישראל הסובלים מהמחלה. על אף שהמודעות למחלה בעלייה, רבים עדיין אינם מודעים להיותם סובלים מלחץ דם גבוה. האבחון במקרה זה קריטי, כי בעקבותיו ניתן להעניק טיפול יעיל שמפחית באופן משמעותי את סיבוכי המחלה ומביא לשיפור גדול באריכות ובאיכות חיים.

לא בכדי הכריז ארגון הבריאות העולמי כי טיפול טוב ביתר לחץ דם יביא להורדה המשמעותית ביותר בתמותה העולמית. חרף זאת גם בקרב מאובחנים ומטופלים כמחצית מהחולים אינם מגיעים לאיזון לחץ הדם הנדרש בהנחיות המקצועיות. כישלון זה מתורגם ל-7 מיליון מקרי מוות מוקדמים מהצפוי בעולם בשנה, תוצאה של חוסר איזון לחץ דם.

יתר לחץ דם הוא תולדה של גורמים מגוונים, שלרובם יש מענה תרופתי. במחקרים רפואיים רבים שבדקו טיפול בלחץ דם והגיעו לאיזון, נדרשו המטופלים להשתמש במספר תרופות מקבוצות טיפול שונות. עובדה זו הביאה לשינוי בגישה המסורתית שעל פיה הטיפול הושתת על תרופה אחת במינון הולך ועולה לפני שמחליפים או מוסיפים עוד תרופה. הגישה החדשה, שגם מוצאת ביטוי בהנחיות המקצועיות החדשות, מציעה לשלב בין תרופות בעלות מנגנון פעולה שונה.

באחרונה נערכו מחקרים שהשוו בין שילובי התרופות השונים. נמצא כי השילוב לא רק יעיל בהורדת לחץ דם אלא גם במניעת סיבוכי המחלה, בעיקר תחלואה ותמותה הקשורים במוח, לב וכלי דם.

יתר לחץ דם
יתר לחץ דם

חולים לא צייתנים

עם זאת, היכולת שלנו להצביע על שילוב אופטימאלי אינה מספיקה. כמו שמקובל להגיד: "התרופה הכי יעילה היא זו שהחולה לוקח". משפט זה נובע מהתופעה הבעייתית של חוסר היענות לטיפול תרופתי, או במילים אחרות חולים במחלות כרוניות, במיוחד כאלו שאינן "מורגשות" אינם מקפידים על נטילת התרופה.

מחקרים מראים שכשליש עד מחצית מהחולים מפסיקים ליטול טיפול תרופתי ללחץ דם בשנה הראשונה לטיפול. הרופאים מנסים להתמודד עם הבעיה באמצעות חינוך, הדרכה, מעקב, פתיחו?ת לשמוע את השגות החולה ועוד.

גורם משמעותי המשפיע על הירידה בנטילת תרופות הוא מספר הכדורים. מכיוון שיש צורך בשילוב של תרופות, החלו בשנים האחרונות לייצר תרופות המכילות בתוך כדור אחד את השילוב הרצוי. השילובים הוותיקים היו של תרופות מש?תנות עם אלו הבולמות את הציר הכלייתי. באחרונה, ובעקבות מחקרים חדשים, הגיעו לשוק הישראלי תרופות המשלבות בכדור אחד את בולמי או מעכבי האנגיוטנסין 2 (חומר שמכווץ כלי דם), ביחד עם מרחיבי כלי דם מקבוצת חוסמי הסידן. שילוב המרכיבים השונים של התרופות נבחן במחקרים קליניים רבים ונמצא יעיל מאוד בהורדת לחץ דם וסיבוכיו, וכערך מוסף גם בהורדת העלויות הקשורות בהתמודדות עם המחלה.

רופאי משפחה ורופאים מומחים בלחץ דם יתאימו את השילוב האופטימאלי לכל חולה על פי הפרופיל הייחודי לו, אולם אין ספק שהגברת השימוש בתרופות משולבות ישפר את שיעור המטופלים שלחץ דמם מאוזן.

פרופ' יהונתן שרעבי מנהל המכון ללחץ דם בתל השומר.

בואו לדבר על זה בפורום נפרולוגיה ויתר לחץ דם.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום