נשאית איידס ילדה תאומים בריאים

(0)
לדרג

לראשונה, נשאית HIV, שהרתה בהפריה חוץ גופית, ילדה תאומים בריאים. ההליך בוצע במרפאה ייחודית ברמב"ם להפריה חוץ גופית המיועדת לנשאי מחלות זיהומיות

מאת: מערכת zap doctors

גם נשים, החולות במחלות זיהומיות כרוניות כמו איידס, יכולות להביא תינוקות בריאים לעולם. לראשונה בישראל, אשה הנושאת את נגיף ה-HIV הרתה באמצעות הפריה חוץ גופית (IVF) וילדה זוג תאומים בריאים. האשה, בשנות ה-30 לחייה, מאזור המרכז, ילדה את התאומים לפני מספר ימים בבי"ח באזור מגוריה כשמהלך הלידה היה תקין ועבר ללא כל בעיה.

"האם הטרייה פנתה אלינו לפני כשנה לטיפול ב-IVF עקב ליקויי פוריות, ובשל היותה נשאית HIV", מספר ד"ר אבי לייטמן, מנהל שרות IVF לנשאי מחלות ויראליות ברמב"ם. "כבר לאחר מספר קטן של טיפולים הרתה האשה, ובבדיקות נמצא כי היא נושאת תאומים. את המעקב אחר ההריון והמחלה המשיכה האשה באזור מגוריה, תחת פיקוח של מכון האיידס ברמב"ם. לאחר הלידה, שוחחנו עם האם המאושרת, ומסרה שהיא והתאומים חשים בטוב".

ד"ר עינת קדם, אחראית על תחום הילדים ועל מעקב אחר נשים הרות נשאיות HIV ותינוקותיהן, במרפאות האיידס והאלרגיה של רמב"ם, ציינה כי מדובר באירוע משמח עבור כל הנוגעים בדבר: "התחושה מאוד טובה. האם הטרייה מאושרת וגם אנחנו שמחים להיות חלק מהאפשרות שחולים במחלות ויראליות יוכלו להקים משפחות. התהליך קיים וידוע ובמובן הטכני אין חדש, אך היא הראשונה שעושה זאת ומצליחה ללדת".

יחידת הפריה לחולים במחלות זיהומיות

בחודש אפריל אשתקד, נחנכה ברמב"ם יחידה ארצית, ראשונה ויחידה מסוגה בישראל, להפריה חוץ גופית לנשאי איידס וחולים במחלות ויראליות כרוניות. היחידה, במימון ובתכנון משותף של משרד הבריאות והנהלת רמב"ם, הוקמה במטרה לאפשר לזוגות חשוכי ילדים החולים במחלות זיהומיות, להקים משפחה. עד להקמת היחידה, הזוגות הללו נתקלו בקשיים בקבלת טיפולים במרפאות פוריות, ולעתים אף נאלצו לפנות למרפאות בחו"ל. מרגע שנודע על הקמת היחידה, התקבלו ברמב"ם פניות לקבלת טיפול מרחבי הארץ והעולם. בין הפונים הראשונים הייתה גם האם הטרייה, שחווייתה האישית הפכה לנקודת ציון במאבק ציבורי ארוך שבסופו, כאמור, הוקמה היחידה ברמב"ם.

איך מתרחש התהליך?

כאשר הגבר נושא HIV או דלקת כבד נגיפית, יש צורך בהליך מקדים, הנקרא שטיפת זרע. הזרע נשטף בטכניקה חדשנית המאפשרת הפרדה בין הזרעונים (שאינם נושאים וירוסים) לבין נוזל הזרע (שעלול לשאת ווירוסים). את הזרעון השטוף, הנקי מווירוסים, מחדירים לביצית האישה בהליך הנקרא "Intra Cytoplasmic Sperm Injection": נוטלים זרע בודד בצינורית זכוכית דקיקה ותחת מיקרוסקופ מזריקים אותו לתוך הביצית, כך שהזרע מפרה את הביצית, בדומה למתרחש בתהליך הטבעי, בו זרע אחד חודר לביצית אחת ומפרה אותה.

כאשר ריכוז הזרע תקין ואין צורך בביצוע הפריה חוץ גופית, ניתן לבצע הזרעה מלאכותית עם הזרע השטוף הנקי מווירוסים, ובכך למנוע כמעט לחלוטין את הסכנה להדבקת האישה. כבר לפני שש שנים נולדו שני תינוקות לשני זוגות עם HIV, כתוצאה מטיפול של שטיפות זרע עם הזרעה מלאכותית אשר בוצע ברמב"ם.

בואו לדבר על זה בפורום תרומת ביציות והפריה חוץ גופית (IVF).

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום