משחה "הודפת" סרטן עור

(0)
לדרג

חוקרים פיתחו משחה ניסיונית שיכולה לרפא את נזקי השמש, ולסייע במלחמה בסרטן.

מאת: חוקרים פיתחו משחה ניסיונית שיכולה לרפא את נזקי השמש, ולסייע במלחמה בסרטן.

התחליב הניסיוני שפותח, מכיל אנזים המתקן את ה- DNA שנפגע בשמש וכך הפחית את תדירות סרטן העור כשנוסה על כמה מהאנשים הרגישים ביותר בעולם לשמש. אנשים אלה סובלים ממחלה תורשתית נדירה הנקראת קסרודרמה פיגמנטוסום (XP), ומפתחים שלפוחיות תוך דקות, וסובלים מסרטן העור בשיעור של פי 1000 מהממוצע.
האם ייתכן שהקרם, דימריצין, יעזור לציבור כולו?
קרני שמש אולטרה-סגולות פוגעות ב DNA אצל חולי XP באותה צורה בה הן פוגעות בכל אחד אחר.
בסתיו הקרוב החוקרים מתכוונים לבדוק בשלוש ערים שטופות שמש, סן דייגו ולוס אנג'לס בקליפורניה, וג'קסונוויל בפלורידה, 600 אנשים שכבר עברו הסרת סרטן העור, ולכן נמצאים בקבוצת סיכון.
לא כדאי לוותר על קרם ההגנה מן השמש בשלב זה. גם אם הקרם החדש עובד, הוא לא יהיה מושלם, ולא כדאי להתחיל להתבשל בשמש. ואולם "היום כאשר שוכחים לשים קרם הגנה, או שהוא נשטף ונוצרת כווייה מהשמש, אי אפשר לעשות כלום לגבי הנזק שנגרם לטווח הארוך," אומר הביולוג המולקולרי דניאל ירוש, יוצר דימריצין.
כעת, משהמדענים זיהו את הגנים המוטטיביים שנוצרים מקרניים אולטרה סגולות, "בשלב זה או אחר יימצא קרם של 'הבוקר שאחרי' כדי לתקן אותן" מוסיף ד"ר דויד לפל, דרמטולוג.
הגבלת החשיפה לשמש
כ 1.3 מליון אמריקאים יאובחנו כנושאי קרצינומה בשנה הנוכחית, בסוגי הסרטן השכיחים ביותר, והקלים ביותר להסרה אם הם מזוהים בשלב מוקדם. אלפי אחרים יסירו שומות העלולות להתפתח לתאים סרטניים.
סרטן העור הקטלני ביותר, מלנומה, יכה בכ 51000 אמריקאים נוספים, כשהמספרים נמצאים בעלייה של 3% בשנה. סרטן העור יהרוג קרוב ל 10000 אנשים בשנה הזו, רובם חולי מלנומה.
ההגנה הטובה ביותר היא הפחתת זמן השהייה בשמש, החל מהילדות. כוויות שמש בילדות נחשבות למסוכנות ביותר: רופאים מזהים מלנומות כבר בגילאי 20. חשוב ללבוש חולצה, למרוח קרם הגנה ולחבוש כובע בכל שהייה בשמש, אבל במיוחד בין 10 בבוקר ל 4 אחרי הצהרים, שעות בהן בקרניים האולטרה סגולות חזקות ביותר.
כווייה אחת לא אומרת סרטן בוודאות. לעור יש מנגנוני תיקון ושיקום מורכבים, המסירים כמחצית מה DNA הפגוע בתוך 24 שעות, את מחצית הנזק הנותר ביום שלמחרת וכן הלאה. ואולם במשך הזמן התאים שלא שוקמו מצטברים, וכשהנזק מגיע לסף מסויים, מתפתח סרטן.
אנזים משקם DNA
אנזים בקטריאלי שנקרא T4 endonuclease V כבר מוכר כמשקם DNA, אך לא ידעו כיצד להעבירו דרך העור. בשלב זה החברה של ירוש, AGI דרמטיקס החדירה את האנזים לבועיות שומן מקרוסקופיות, ליפוסומים, שמסוגלות להיכנס לתאי העור. כאן האנזים מתרכב עם ה DNA הפגוע, ומתחיל בתהליך השיקום.
הנסיינים הראשונים היו חולי XP, הסובלים מרמת גנים פגועים שאינה ניתנת לשיקום בדרך כלל. שלושים נסיינים השתמשו בדימריצין או בתחליב דמה על עור הפנים והידיים במשך שנה. המשתמשים בדימריצין הראו ירידה של 30% בקרצינומת התא, וירידה של 68 אחוז בהופעת השומות המסוכנות.
היות שהתחליב אינו חודר מתחת לאפידרמיס, לא התגלו כל תופעות לוואי עד כה. "דימריצין יכול להיות צעד חשוב קדימה" אומר ד"ר מרטין וייסטוק, ראש המועצה למחמה בסרטן, "אבל עדין חושב מאוד לשמור על כללי החשיפה בשמש."

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום