הרזיה טבעית: להקשיב לגוף

(0)
לדרג

הנטורופתיה דוגלת ב-70% מזון "לייט" (ירקות גולמיים ומבושלים ופירות) ו-30% מזון מרוכז (בשר, גבינות, ביצים, דגנים). הבעיה היא שרבים מאתנו הופכים את היחסים הללו

מאת: מיכל לזרוביץ

יותר ויותר מחקרים מצביעים על כך כי השמנה בטנית (Abdominal Obesity) מזיקה לבריאות ומעלה את הסיכון לבעיות בריאותיות (כולל מחלות לב, סוכרת, סינדרום מטבולי וסוגים שונים של סרטן). הסיבה נעוצה כנראה בכך שהשומן המצטבר גורם לדלקת בתאי השומן, דבר שבהמשך יגרום לשחרור חומרים המשפיעים על התפתחות המחלות הללו.

מחלקת שירותי הבריאות בארה"ב מזהירה כי נשים בעלי היקף מותניים העולה על 89 ס"מ וגברים בעלי היקף מותניים העולה על 102 ס"מ נמצאים בסיכון לפתח מחלות הקשורות בהשמנה.

הרזיה טבעית
הרזיה טבעית

בחנו את עצמכם

חשוב למדוד את היקף המותניים והיקף הירכיים בבוקר עם הקימה ללא בגדים. יש לחלק את היקף המותניים בהיקף הירכיים. אם קיבלנו תוצאה הגדולה מ-1, הדבר מצביע על השמנת תפוח או השמנה בטנית. אם נחלק את היקף הירכיים בהיקף המותניים והתוצאה מעל 1, אזי מדובר בהשמנת אגס.

עודף השמנה בטנית נגרמת בין השאר מאכילה מרובה, חוסר פעילות גופנית והאטה בחילוף החומרים בגיל העמידה. השמנה בטנית אופיינית לכשליש מהנשים בגיל הפוריות, אך השיעור גדל לאחר גיל המעבר, ומעל גיל 60 יותר ממחצית מהנשים יסבלו מהשמנה בטנית.

שומן המצטבר בחלל הבטן מסוכן יותר כי הוא קרוב לאיברים הפנימיים שלנו (לבלב, כבד, מעיים ועוד). תאי השומן הללו מפרישים חומרים גורמי דלקת העלולים להזיק לאיברים הפנימיים, דבר שיתבטא למשל בסוכרת. בסוג השמנה זה גם רמות האינסולין בדם גבוהות יותר, ולכן תאי השומן מתפרקים לאט יותר ויש כל הזמן תחושת רעב ותשוקה למתוקים כי רמות האינסולין בדם גבוהות.

בהשמנה בטנית חשוב להפחית בכמות הפחמימות ובמיוחד פחמימות פשוטות (כמו שוקולד, קרואסונים ולחם לבן). יש להעדיף דגנים מלאים אשר גורמים לתחושת מלאות ושובע זמן רב. גם פעילות גופנית בסוג השמנה זו חשוב כדי להוריד את רמות האינסולין בדם.

לעומת זאת, השמנת אגס (השמנה באזור הישבן והירכיים) מאפיינת יותר נשים לפני גיל המעבר וכן בתקופת ההיריון. מאחר שהשמנה זו מרוחקת מהאיברים הפנימיים, היא פחות מסוכנת.

הורדת משקל בדרך הטבעית והנטורופתית

כולנו מכירים את השיטה של הורדה במשקל על ידי דיאטת פלאים כזו או אחרת, אך האם זוהי השיטה היחידה? נראה שלא. זוהי כנראה גם לא השיטה שתשמור על משקל תקין לאורך זמן. ואולם, קיימים פתרונות טבעיים שעשויים לעזור בהפחתה של השמנה והורדה במשקל לטווח ארוך.

כולנו כבר שמענו על סוגי דיאטות שונות, וכמעט כולנו חווינו אותן על בשרנו. הצלחנו לרדת במשקל אבל לא הצלחנו להתמיד. להפך, בסיום התהליך החזרנו את כל הקילוגרמים בריבית. שמירה על משקל אידיאלי היא אתגר לא קטן. בתקשורת ובפרסומות אנחנו מותקפים עם שלל דיאטות חדשות וטרנדיות: משקאות להרזיה, גלולות הרזיה והכל כדי להשיג תוצאות מהירות, בבחינת יש מאין. אבל אין קיצורי דרך ואין ארוחות חינם.

במרבית הדיאטות הללו נוצר לחץ לרזות במהירות. לרוב לא מתרחש שום שינוי אמיתי בהתנהגות ובחשיבה התזונתית שלנו, לא מושגת שליטה בתגובה לרעב ולכן מרבית הדיאטות האלו מועדות לכישלון חרוץ.

צריך להגדיר את המטרה. האם המטרה שלכם היא להרזות או להשיל את מספר הקילוגרמים הבודדים שתמיד חלמתם ולא בשיטת האקורדיון? האם המטרה היא לרדת במשקל ולאחר מכן לשמור על עור מתוח ולא נפול? מן הסתם, התשובה היא כן.

אם ברצונכם לחיות חיים בריאים יותר, להרגיש טוב עם גופכם ולהשיג את התוצאות הרצויות לאורך זמן, יש להבין ולבודד את הגורמים לאכילת יתר לא מבוקרת והשמנה. חשוב לרדת במשקל באמצעות אימוץ אורח חיים בריא המותאם לכל אחד באופן אינדיבידואלי, והכי חשוב לגלות ראש פתוח ומוכנות לשינוי אמיתי.

הניסיון מלמד אותנו כי באמצעות תזונה טבעית, יותר ויותר אנשים מדווחים על תחושה טובה יותר וירידה הדרגתית במשקל. כך נולד הרעיון לאמץ את הדרך הנטורופתית כאמצעי להורדה במשקל ושמירה על משקל תקין. הדבר גם הגיוני: הגוף יודע איך לעכל נכון תזונה טבעית. הגוף פחות יודע איך לעכל מזון מעובד ומתועש. על כן אנשים שאוכלים אוכל בריא וטבעי פחות שמנים וסובלים פחות מתסמינים כגון כאבי ראש, עייפות ונפיחות בבטן.

הדרך הנטורופתית דוגלת ב-70% מזון "לייט" (סלט, ירקות גולמיים ומבושלים ופירות) ו-30% מזון מרוכז (בשר, גבינות, ביצים, דגנים, מזונות שומניים). הבעיה היא שרבים מאתנו הופכים את היחסים הללו. תזונה שכזו תספק רשת הגנה כגון פיטוכימיקלים (חומרי הצבע הטבעיים בצמח), סיבים ומרכיבים חשובים אחרים.

חשוב ללמוד כיצד לשלוט בדחף לאכול, להשתחרר מכל התירוצים לאכילה רגשית ולהאיץ את חילוף החומרים באופן טבעי. המטרה היא לשנות את ההתייחסות לאוכל ולפתח הרגלי אכילה וחשיבה בריאים.

הדרך הנטורופתית משלבת שיטות גוף-נפש כמו למשל שימוש בשיטות הורדת מתח וסטרס כדוגמת דמיון מודרך, עבודת נשימה ושימוש בשיטת הלחיצות לשחרור חסימות אנרגטיות (אקופרשר). ניתן להיעזר גם בדטוקס (ניקוי רעלים) וכמובן בצמחי מרפא ייחודיים התומכים בהורדה במשקל ומגבירים את קצב חילוף החומרים.

חשוב שתתחילו להאמין בגופכם: לאכול כאשר באמת רעבים, להתגבר על אכילה רגשית (לאכול במודע), להתגבר על דחף לזלילה, ללמוד לאכול במתינות מה שאתם רוצים וליהנות מכל ביס.

ירידה במשקל מוצלחת אינה תלויה בתרופת פלא, אלא בשינוי ושליטה על אורח החיים שלנו. התכשירים הטבעיים נועדו לתמוך בתהליך, אך אינם תחליף לשינוי הנדרש באורח החיים.

בתהליך שכזה אתם תשילו לא רק קילוגרמים אלא גם שנים מגילכם ותיראו צעירים וחיוניים יותר.

מיכל לזרוביץ היא אחות מוסמכת ונטורופתית.

בואו לדבר על זה בפורום רפואת עור טבעית וקוסמטיקה טבעית.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום