הטיפול תם, הילדה תפונה מביה"ח

(0)
לדרג

השופט יוסף שפירא קיבל את התביעה שהגיש ביה"ח השיקומי אלי"ן לפינוי ילדה הסובלת מניוון שרירים: "משמוצה הטיפול השיקומי בילדה יש להעבירה למוסד אחר", אמר

מאת: עו"ד אורנית אבני-גורטלר

האם חולה המאושפז בבית חולים יכול לסרב לעזוב את בית החולים כאשר הטיפול בו הסתיים? שאלה זו עמדה לדיון בפסק דינו של בית המשפט המחוזי בירושלים.

השופט יוסף שפירא דן בתביעה שהגיש בית החולים השיקומי אלי"ן, המתמחה בריפוי ובשיקום ילדים הסובלים מנכויות קשות, לפינוי ילדה, ילידת 1998, הסובלת ממחלת ניוון שרירים ומאושפזת בו כ-10 שנים. זאת, על אף התנגדות הוריה, וטענתם כי הוצאת בתם מאלי"ן משמעה גזר דין מוות, שכן נותרו לה כשנתיים לחיות. עוד טענו ההורים, כי בית החולים ידע בזמן האשפוז, כי מדובר באשפוז סיעודי ולא שיקומי, וכי אין מסגרת חלופית הולמת שתתאים לצרכי הילדה.

בית החולים טען בתביעתו, כי חלה החמרה במחלת הילדה, ומכיוון שאין עוד סיכוי לרפא אותה, יש להעבירה למקום אחר.

לטענת בית החולים, אלי"ן הוא מוסד שיקומי ולא סיעודי, ועל כן ילדים שאין להם סיכוי להשתקם לא מופנים אליו או לא נשארים בין כתליו. בית החולים הוסיף וטען, כי יש לילדה אופציה חלופית - חזרה לביתה וסיוע בתמיכה רפואית-סיעודית של קופת החולים או מעבר למוסד סיעודי.

בית המשפט דן בשאלת היקף חובת בית חולים לתת טיפול לרופא. השופט יוסף שפירא קבע כי מתן טיפול רפואי הוא בבחינת עיקרון יסוד, לב ליבה של הרפואה מימים ימימה. "קבלת חולה ומתן טיפול, במיוחד לילד, הם חובותיהם של הצוות הרפואי, של הרופא החב בשבועת הרופא (היפוקרטס) ושל בית החולים כאישיות משפטית נפרדת, על פי הפרקטיקה הרפואית המקובלת", כתב השופט בפסק הדין.

יעילות ויצירת סדרי עדיפויות

בית המשפט קבע, כי אין ספק שכאשר מגיע לבית החולים מקרה דחוף, חובה עליו לתת טיפול רפואי. עם זאת, המקרה הנדון שונה. הילדה הגיעה לבית החולים בגיל שנה, וייתכן שאז מצבה היה מתאים לשיקום.

נקבע, כי בית החולים אלי"ן, כעמותה שנזקקת לתרומות הציבור, צריך לפעול ביעילות וליצור סדרי עדיפויות, כאשר החזקת הילדים הסיעודיים, שהטיפול בהם נלווה לשיקום, תתבצע על בסיס מקומות פנויים ולא בכל מקרה.

בנוגע לתוחלת חיי הילדה, נקבע כי הוריה לא הוכיחו כי נותרו לה שנתיים בלבד לחיות, ועל כן אי אפשר לקבוע מועד מסוים לסיום שהותה בבית החולים. בהתאם לכך, כל מוסד סיעודי אחר, כולל טיפול ביתי בילדה, יכול לשמש כתחליף ראוי לאלי"ן.

לאור האמור, קבע השופט, כי משמוצה הטיפול השיקומי בילדה, אשר נמצאת באלי"ן שנים כה רבות, יש לקבל את תביעת בית החולים אלי"ן, ולהעביר את הילדה למוסד אחר או לביתה. זאת, תוך 120 ימים מיום מתן פסק הדין.

(ת"א 45778-02-11 אלין-אגודה לעזרת ילדים נכים נ' ר' נ' ואח').

למידע בנושא חובת זהירות ורשלנות רפואית - לחצו כאן.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום