לראשונה: השתלת כליה משולשת

(0)
לדרג

ההשתלות נעשו בשיטה של "חילופי כליות": קרובי משפחה ותורמים של 3 חולים הנזקקים להשתלה תורמים כליה לחולה אחר, תמורת תרומת כליה מקרובי משפחתו

מאת: מערכת zap doctors

לראשונה בישראל הסתיימה בהצלחה השתלת כליות מוצלבת בין 3 זוגות של תורמים ומושתלים בבית חולים בילינסון.

ההשתלות נעשו בשיטה של "חילופי כליות": קרובי משפחה ותורמים של חולים הנזקקים להשתלה תורמים כליה לחולה אחר, תמורת תרומת כליה מקרובי משפחתו. שלושת ניתוחי הוצאת הכליה מגופם של התורמים התקיימו בו זמנית, ולאחריהם התקיימו שלוש ההשתלות במקביל. מצבם של המושתלים טוב, והם מאושפזים במחלקת השתלות.

תחילתה של ההשתלה המוצלבת בכך שנתן הנגבי, גבר בן 59 בעל סוג דם B, נזקק בדחיפות להשתלת כליה. במקביל, בוב ריינהוב, צעיר אנגלי בן 26, החליט כי ברצונו לתרום כליה להצלת חייו של אדם ישראלי שאינו מכיר; הוא יצר קשר עם נתן והציע לו לתרום לו כליה. בוב הוא בעל סוג דם O, ולכן יש באפשרותו לתרום לבעלי כל סוגי הדם.

באותה עת היו ברשימת ההמתנה להשתלה בבילינסון שתי חולות נוספות שסבלו מאי ספיקת כליות: ענבר מגן, צעירה בת 20 מפ"ת עם סוג דם O. אמה מלכה (54) רצתה לתרום לבתה כליה, אך סוג דמה A, ועל כן לא התאימה להשתלה; וריטה פרחי בת 55 מכפר סבא, בעלת סוג דם A, שעברה טיפולי דיאליזה והמתינה לתרומת כליה מתאימה. בעלה ניסים (58) לא התאים לתרום לה כיוון שסוג דמו B.

במסגרת התוכנית להשתלות מוצלבות של המרכז הלאומי להשתלות, הוצע לשלוש הזוגות הפיתרון של השתלה מוצלבת, שמאפשר להציל את חייהם של 3 אנשים במקום של אדם אחד: בוב תרם לענבל - שניהם בעלי סוג דם O, אמה של ענבל תרמה לריטה - שתיהן בעלות סוג דם A ובעלה של ריטה תרם לנתן - שניהם בעלי סוג דם B.

שלושת הזוגות נפגשו לראשונה מספר ימים לפני הניתוח, כאשר הגיעו למחלקת השתלות בבילינסון לסדרת בדיקות מקיפה טרם ההשתלה. המפגש היה מרגש מאוד עבור החולים, התורמים ואף עבור צוות המחלקה.

פרופ' איתן מור, מנהל מחלקת בבילינסון: "מספר מדינות בעולם כולל ארה"ב, אוסטרליה, הולנד וטיוואן הקימו בשנים האחרונות מאגר זוגות שאינם מתאימים זה לזה, והגדילו בכך את מספר ההשתלות מן החי המבוצעות בכל מדינה ומדינה. רק לאחרונה גם בישראל הולך ונבנה מאגר זוגות כזה שיגדיל את הסיכוי של החולים להגיע להשתלה. השתלה משולשת זו היא רק התחלת הדרך. לצערנו הרב, במציאות של מחסור באיברים בארץ ובעולם אין פיתרון נכון יותר מאשר השתלה מהחי המבוצעת בכל דרך אפשרית. חילופי זוגות היא אחת הדרכים. בעתיד אני מקווה שנהיה שייכים למאגר בינלאומי בדומה למאגר של תורמים להשתלת מוח עצם".

משרד הבריאות יצא השנה עם תכנית חדשה להשתלות כליה מתורמים חיים. זוהי תכנית שבאה לתת מענה גם למשפחות שבתוכן לא נמצאה התאמה בין התורם לנתרם.

המרכז להשתלות קורא לכל התורמים והממתינים להשתלת כליה, שאין ביניהם התאמה, להגיע ליחידת הדיאליזה או למרכז בו מבצעים השתלות כליה ולהצטרף באמצעותם למאגר הזוגות הלאומי.

בואו לדבר על זה בפורום נפרולוגיה ויתר לחץ דם.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום