נוירופידבק: אימון המוח

(16)
לדרג

טיפול חדשני ולא מספיק מוכר בשם נוירופידבק יכול להביא מזור לבעיות רבות שנובעות מהפרעות בתפקוד המוח, ואף לשפר את ביצועיהם של ספורטאים. צרכנות רפואית

מאת: ד"ר דורון תודר

סובלים מהפרעות דיכאון וחרדה, הפרעות קשב וריכוז, הפרעות שינה, מיגרנות, אפילפסיה, אוטיזם, טיניטון ותופעות הנובעות מאירוע מוחי או חבלות ראש? ייתכן מאוד שטיפול נוירופידבק יסייע לכם.

בשעת הטיפול בנוירופידבק מאמנים את המוח, והוא לומד לפעול ביתר יעילות. בעת הטיפול, הרופאים ממפים בזמן אמת את פעילות המוח ומתגמלים אותו על שינוי רצוי בדפוס הפעילות. זהו תהליך למידה הדרגתי שמיושם בעזרת מדידת הפעילות החשמלית של המוח.

הטיפול אינו חודרני. בשום שלב לא מוכנס דבר למוח, ובפרט לא מוזרם זרם כלשהו. בעת הטיפול מחברים חיישנים לראשו של המטופל על מנת לקלוט את פעילות גלי המוח שלו. המחשב מעבד את האותות בזמן אמת. על פי הבדיקות המקדימות נקבע פרוטוקול טיפולי הכולל בחירה של גלי מוח שיש לנרמל ובאיזה איזור. המסקנות מוזנות למחשב.

סרט טוב, סרט רע

המטופל צופה כל העת בסרט ואילו איכות הצפייה משתנה בהתאם לפעילות גלי מוחו. כאשר המחשב קולט פעילות שאנו רוצים לעודד, צופה המטופל בסרט באיכות גבוהה ואילו כאשר המחשב קולט פעילות שאנו מעוניינים לדכא, הסרט נראה מטושטש. כך לומד המוח איזו פעילות רצויה ואיזו אינה רצויה. מיקום החיישנים וסוג הגלים אותם מעודדים או מדכאים כולם אינדיווידואליים למטופל ולהפרעה שהוא סובל ממנה.

שיטת הטיפול באמצעות נוירופידבק נפוצה יותר ויותר בעשור האחרון ומשלבת טכנולוגיות מחשוב מתקדמות ומחקרים חדשניים מתחום מדעי המוח. השיטה מתבססת על שתי טענות מדעיות, שהוכחו בשיטות מחקריות מגוונות במהלך השנים האחרונות:

א. הטענה הראשונה קובעת שיש קשר בין תסמינים מסוימים לבין תפקוד המוח. ידוע למשל שבבדיקות הדמיה של נבדקים עם הפרעת קשב וריכוז יש תת פעילות באזורי מוח שונים ובעיקר בקדמת המוח באזור הקרוי האונה המצחית. לעומת זאת, אצל הסובלים ממיגרנה ניתן לראות פעילות מוחית מוגברת באזורי מוח מרכזיים.

ב. הטענה השנייה, ואולי המהפכנית יותר, היא שאדם (וגם בעל חיים) יכול לשלוט על אזורי מוח שונים ולהשפיע על פעולתם. טענה זו הוכחה שוב ושוב במחקרים מדעיים רבים. המחקר הראשון בבני אדם בוצע ב-1960 ואז הוכח שאדם יכול ללמוד לזהות מתי מופיעים במוחו גלים חשמליים מסוג מסויים. בתחילת שנות ה-70 הוכח כי ניתן ללמד חתולים להפעיל גלים מסויימים באיזורי מוח נתונים. מאז ועד היום נעשו אין ספור מחקרים בהשתתפות בעלי חיים (מרמת החולדה ועד קופים) ונבדקו אלפי בני אדם במחקרים מדעיים מרובים, שהוכיחו שוב ושוב את הנקודה שניתן ללמוד להפעיל איזורי מוח שונים באמצעות מיכשור מתאים. כדוגמא נציין שבמחקרים רבים בהשתתפות ילדים עם הפרעת קשב וריכוז סיום הטיפול נקבע אובייקטיבית כאשר הוכח כי הילד למד לשלוט על התיפקוד החשמלי המוחי באיזורי המוח הקדמיים.

שיטת הטיפול בנוירופידבק משלבת את שתי הטענות האלה. השיטה מבוססת על כך שבתחילה אנו מודדים את הפעילות המוחית וקובעים איזה אזור במוח אינו מתפקד כפי שצפוי ביחס לגיל המטופל, ולאחר מכן אנו מלמדים את המטופל לאזן ולנרמל את הפעילות המוחית הלא תקינה.

דוגמה לטיפול בפרעה טורדנית כפייתית

מ. הוא בחור צעיר בן 25 שסובל מגיל צעיר ממחשבות טורדניות על כך שידיו מלוכלכות. הוא שוטף ידיים פעמים רבות ביום, עד כי עור ידיו נפגע. בנוסף הוא מרגיש צורך לבדוק שוב ושוב כי ברזי המים סגורים. להערכתו הוא מבזבז כארבע שעות מדי יום בשטיפות ידיים ובדיקות הברזים ומערכת החשמל. בדומה לחולים רבים הסובלים מהפרעה טורדנית (OCD) כפייתית גם מ. הרגיש, שמוחו עובד ללא לאות 24 שעות ביממה במעגלים אין סופיים.

ניסיון טיפולי בתרופות נוגדות דיכאון במינון גבוה כמקובל לא צלח. ניסיון בטיפול קוגניטיבי התנהגותי גם הוא לא הצליח לאור הקושי הרב שמ. חש בעת ביצוע התרגילים שנדרשו ממנו.

לבסוף הוחל טיפול בנוירופידבק. במהלך הפגישות הראשונות לא חש מ. כל שיפור. נעשו שינויי פרוטוקולים תכופים על בסיס חריגות שונות שנצפו בבדיקות. לבסוף, לאחר עשרה מפגשים, החל מ. לדווח על שיפור ולאחר שלושים פגישות דיווח כבר על שיפור ניכר. לדבריו, הוא לא זוכר שמוחו היה רגוע כל כך מאז ילדותו.

חולי OCD מהווים אתגר טיפולי בכל גישה שבה מטפלים. החולים הללו עמידים בדרך כלל לטיפולים וגם כאשר הם מגיבים, התגובה אינה מלאה. הטיפול בטכנולוגיית נוירופידבק יחודי ויעיל ביותר, שכן הוא מאפשר לחולים להגיע למצב שבו המחלה דועכת לחלוטין.

הביסוס המחקרי ליעילות הטיפול עשיר ביותר:

טיפול בבעיות ריכוז וקשב: בשנת 1995 פורסם המאמר הראשון שבו בדקו ילדים שסבלו מהפרעת ריכוז וקשב. מחציתם טופלו באמצעות נוירופידבק ומחציתם קיבלו ריטלין. תוצאות המחקר הראו שלאחר הטיפול בנוירופידבק, כל מדדי הריכוז והקשב בקרב שתי הקבוצות היו זהים. המסקנה היתה שטיפול זה יעיל כמו הטיפול בריטלין להפרעת ריכוז וקשב.

ב-2002 פורסם המאמר הראשון שבדק את ההשפעה המתמשכת של הטיפול בנוירופידבק בהפרעת ריכוז וקשב והוכיח כי הישגי הטיפול בנוירופידבק זהים לאלה של ריטלין ונשמרים גם שנה לאחר סיום הטיפול וזאת בניגוד לריטלין, שהשפעתו חולפת לאחר יום.

בשנת 2003 פורסם מאמר שדיווח על מעקב ארוך טווח לאחר טיפול בנוירופידבק בצעירים עם הפרעת ריכוז וקשב, שהוכיח כי הישגי הטיפול נשמרים גם 10 שנים מתום הטיפול.

בשנת 2007 פורסם מאמר בעיתון הילדים החשוב ביותר בעולם המערבי (Pediatrics), שעל סמך תוצאותיו ממוקם טיפול בנוירופידבק באותה דרגת יעילות כמו ריטלין.

תוצאות הניתוחים הסטטיסטיים של מחקרים רבים מראות כי ההשפעה של הטיפול בנויורפידבק זהה לזו של ריטלין בכל המדדים: אימפולסיביות, ריכוז וקשב. בשנת 2010 פורסם מאמר חשוב ביותר, שהראה כי הטיפול בנוירופידבק מתקן את הפעילות המוחית של ילדים עם הפרעת ריכוז וקשב וכי לאחר הטיפול מוחם פועל בצורה תקינה וזאת בניגוד למצב טרם לטיפול.

טיפולים לשיפור יכולות

הטיפול בנוירופידבק ניתן כמעשה שבשגרה לספורטאים מקצועיים, מוזיקאים מחוננים, טייסי קרב ועוד. בזמנו פורסם כי בתחרויות המונדיאל של שנת 2006 נבחרת איטליה (שאף זכתה במקום הראשון) קיבלה לפני כל משחק טיפול בנוירופידבק כדי להביא את הכדורגלנים למקסימום היכולת המנטלית בזמן המשחק.

מנתחים שקיבלו טיפול בנוירופידבק לפני שערכו סימולציית ניתוח בהדמיה ממוחשבת שיפרו את ביצועיהם. שחקני גולף מקצוענים העלו את רמת הדיוק, וכן הלאה. מחקרים רבים בוצעו בהשתתפות סטודנטים לפסיכולוגיה ללא כל הפרעה ידועה. מחקרים אלה הוכיחו שגם אוכלוסייה ללא הפרעה יכולה לשפר את תפקודי הריכוז והקשב כפי שהם נמדדים לפני ואחרי סדרת טיפולים בנוירופידבק.

אחת השאלות שעולה פעמים רבות היא מדוע הטיפול אינו מוכר דיו לאוכלוסיית הרופאים וכפועל יוצא מכך גם אינו מוכר לציבור הרחב. יש לכך שתי תשובות עיקריות:

ראשית, מבחינה טכנולוגית מדובר במערכות מתוחכמות ביותר שרק בעשור האחרון הגיעו לבשלות טכנולוגית. המערכות הישנות שאפשרו לבצע טיפול זה היו יקרות מאוד, לא מדויקות ומשעממות למטופלים. שנית, מדובר בטיפול שההוכחות המדעיות ליעילותו התפרסמו רק בשנים האחרונות ולכן מי שאינם מעודכנים בחזית המדע והמחקר במדעי המוח אינם יודעים כי טיפול זה קיים.

כיום המרכזים האקדמיים המובילים בארץ ובעולם מגבירים את העניין בתחום זה וכמעשה של יום יום מתפרסמים מחקרים בעיתונות המובילה בעולם.

ד"ר דורון תודר הוא פסיכיאטר מומחה, מנהל המרפאה לנוירופיזיולוגיה קלינית במרכז לבריאות הנפש בב"ש ומנהל נוירוקליניק - מרכז רפואי לטיפול בעזרת נוירופידבק.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום טיפול ב-ADHD, שינה, מיגרנות וחרדה בעזרת נוירופידבק
פורום הפרעות קשב וריכוז בקרב ילדים

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום