נשירת שיער: שמפו לא יעזור

(0)
לדרג

גורמים סביבתיים אינם יכולים להשפיע על השיער, היות שהנשירה מתבצעת מהשורש. לפיכך, לשמפו ולמרכך אין כל השפעה על נשירת שיער או על צמיחתו

מאת: יפעת נחמני, כתבת doctors

צמיחת שיער היא תהליך מחזורי. לכל שערה מחזור צמיחה קבוע, הנמשך 3-4 שנים. בסיומו, השערה נושרת ולאחר תקופת מנוחה קצרה צומחת במקומה שערה חדשה. באופן טבעי כל יום מסיימות כמאה שערות את מחזור הצמיחה שלהן ונושרות מהקרקפת. ביום שחופפים את השיער, נושרות מהקרקפת כ?100 שערות. מספרים אלה נחשבים לנשירת שיער פיזיולוגית תקינה.

ד"ר אלכס גינזבורג, מומחה למחלות עור, שיער, כירורגיה דרמטולוגית והשתלות שיער, מסביר: "נשירת שיער אינה בהכרח גנטית. היא יכולה לנבוע מסיבות רבות ובהן: מחלות, ירידה במשקל, חסרים תזונתיים והפרעות הורמונליות".

שיערות ראשינו צומחות מתוך זקיק הממוקם באפידרמיס שכבת העור החיצונית שבקרקפת. בתוך הזקיקים מיוצר קראטין (Keratin), חלבון אשר ממנו נוצרת השערה. ככל שכמות חלבון זה פוחתת, כך יהא השיער דק וחלש יותר. לאחר שלב הצמיחה של השיער מגיע שלב המנוחה, בו מפסיקה השערה לצמוח, מתרחקת מכלי הדם המספקים לה את חומצות האמינו להן היא זקוקה ונושרת. כך, למעשה, היא מפנה את מקומה לשערה שתצמח בשלב הבא - שלב הצמיחה מחדש.

לדברי ד"ר גינזבורג, "כאשר הגוף עובר שינוי פיזיולוגי קיצוני, אחוז גדול יותר מן הזקיקים נכנס לשלב המנוחה. לעיתים שלב זה גם ממושך יותר מהרגיל. במצב זה גוברת הנשירה, אך לזקיקים לא נגרם נזק בלתי הפיך והם יחזרו למצבם הקודם מעט אחרי שאותה הפרעה תסתיים. בסופו של דבר הזקיקים והשיער שהם מייצרים יחזרו למצב נורמלי והנשירה תיפסק".

כך למשל, גברים אשר עובדים בעבודת פיזיות בשמש כגון: חקלאות, בנייה או הדרכת טיולים, שיערם אינו נפגע יותר מאשר גברים העובדים בעבודת משרדיות, שכן העבודה הפיזית אינה פוגעת בשיער. עם זאת, השמש יכולה בהחלט לגרום להזדקנות השיער ואילו זמן ממושך בשמש עלול לגרום להזדקנות העור מה שעלול להוביל בסופו של דבר לפגיעה גם בשיער. באופן כללי, מעצם היותה של ישראל מדינה חמה, יש חשש להזדקנות השיער אך לא לנשירה".

לדברי ד"ר גינזבורג, "גורמים סביבתיים אינם יכולים להשפיע על השיער, היות שהנשירה מתבצעת, כאמור, מהשורש, כך שאין בפועל פגיעה ישירה בשורש אלא בשערה עצמה לאחר שזו כבר שצמחה. מאותה סיבה, חשוב לציין שגם לשמפו ולמרכך אין כל השפעה על נשירת שיער או על צמיחתו, כמו גם לעבודה במוסך אשר דורשת מגע עם שמנים ודלקים".

רבים חוששים כי לחץ בעבודה עלול לגרום לנשירת שיער. אולם "לא הוכח בוודאות כי לחץ יכול לגרום לנשירה", מרגיע ד"ר גינזבורג. "עם זאת, יש לא מעט הוכחות שללחץ יש השפעה כלשהי על השיער. נראה שמי שנושא מלכתחילה את גן ההתקרחות מושפע מהמתח והלחץ בו הוא מצוי, ועל ידי כך המערכת הגנטית מופעלת טרם זמנה. דהיינו, אם היה צריך להתקרח בגיל 40 הרי שהתהליך יתחיל מוקדם יותר".

התקרחות
התקרחות

יש טיפול

בנשירת שיער יש טיפולים מומלצים כמו מינוקסי - טיפול מקומי, המגיע כתמיסה המיועדת למריחה באזור ההתקרחות. תמיסה זו מכילה מרכיב העוצר את נשירת השיער ומצמיח שיער חדש. התכשיר מביא להרחבת כלי דם, פעולה אשר מאריכה את מחזור חיי השערה וגורמת לצמיחה חדשה שלה.

תכשיר נוסף בשימוש הוא פרופסיה: מדובר בטיפול תרופתי בעל אחוזי הצלחה גבוהים בעצירת נשירת השיער, ובמקרים מסוימים אף מצליח לחדש את הצמיחה. בנוסף לאלה, יש טיפול כירורגי בדמות השתלות שיער. "יש תכשירים שניתן לרכוש ללא מרשם רופא", אומר ד"ר גינזבורג. "עם זאת, חשוב מאוד שכל טיפול ייעשה לאחר בירור ועל סמך אבחון של רופא מומחה".

בואו לדבר על זה בפורום נשירת שיער והתקרחות.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום