האם טלפונים ניידים מסרטנים?

(0)
לדרג

הטלפונים הניידים מפיצים קרינה אלקטרומגנטית המו?כ??רת לאנושות יותר ממאה שנה. אף מחקר לא הצביע עדיין על קיומו של קשר מובהק בין הקרינה לסרטן

מאת: נגוהה שפרלינג, כתבת doctors

באחרונה הודיע ארגון הבריאות העולמי על סיווג הטלפונים הסלולריים כגורמים אפשריים לסרטן. בעקבות זאת המליץ משרד הבריאות בישראל על נקיטת זהירות בעת השימוש בטלפונים ניידים. הציבור התבקש לעשות מה שניתן כדי להקטין את החשיפה לקרינה הסלולרית. כך, רצוי להמעיט את הדיבור בטלפון הנייד, למנוע מילדים להשתמש במכשירים, לא לשאתם בצמוד לגוף, לדבר באמצעות אוזניה אישית, להימנע מדיבור באזורים ללא קליטה, לפתוח את האנטנה של המכשיר בזמן שיחה ועוד.

ההודעות גרמו למהומה רבתי בקרב הציבור והציפה חרדות, חששות, בלבול ואי הבנה. לפי פרופ' אברהם קוטן, מנהל המערך האונקולוגי במרכז הרפואי "רמב"ם", הדברים אף גררו מסקנות מוטעות ובעיקר היסטריה מיותרת ודאגה. "שכן, הציבור לא הבין נכונה את המצב. לפי ההחלטה הטלפונים הסלולריים נכללו בקבוצה של מוצרים המסווגים כמסרטנים אפשריים, לצד חומרים כגון קפה וטלק. מדובר בקבוצת מוצרים שהסיכוי שהשימוש בהם גורם לממאירות הוא מזערי. בדומה לרבים מהמוצרים הללו, קיים ספק שייתכן ששימוש בטלפונים ניידים, בסיטואציה מסוימת, בקרב קבוצת גיל מסוימת, בעקבות שימוש מאוד מאוד ממושך, בהתקיים תנאים מסוימים שאינם ידועים, עלול אולי לגרום לתחלואה".

אז מדוע, למרות היעדר הסיכון הממשי, התקבלה ההחלטה ומדוע דווקא עכשיו? פרופ' קוטן: "החלטת ארגון הבריאות התקבלה מתוך רצון ברור של הימנעות מוחלטת מסיכונים, גם אם אינם מוכחים וברורים ולמרות הספק בדבר קיומם. ההחלטה חושפת כוונה מובהקת ללכת על הצד הבטוח, תוך פעולה על סמך עקרון הזהירות המונעת".

טלפונים סלולאריים וסרטן
טלפונים סלולאריים וסרטן

אין ממצאים מרשיעים

דבריו של פרופ' קוטן מקבלים משנה תוקף לאור העובדה כי החלטת ארגון הבריאות העולמי מתבססת על הספרות הרפואית הקיימת. פרופ' קוטן: "הטלפונים הניידים מפיצים קרינה אלקטרומגנטית המוכרת לאנושות יותר ממאה שנה. נעשו מחקרים רבים שבדקו קשר בין חשיפה לקרינה זו לבין תחלואה וממאירות, ואף לא מחקר אחד הצביע באופן מובהק וחד משמעי על קיומו של קשר כאמור. להבדיל, הוכח חד משמעית כי קרינה רדיואקטיבית מחוללת סרטן, בניגוד לקרינה המופצת מהסלולרי, שהיא בלתי מייננת; ולא זו בלבד שלא הוכחה כמסרטנת, אלא היא לא חודרת כלל את עצם הגולגולת ולכן אינה יכולה לחדור למוח ולגרום שם להתפתחות גידולים כנטען. באשר לפרסומים לגבי קשר בין קרינת טלפונים סלולאריים לגידולי בלוטת הרוק מדובר במספר קטן יחסית של מיקרים, שבחלקם הגדול הינם גידולים שפירים, ויש להמתין לתוצאותיהם של מחקרים בהיקף גדול יותר.

פרופ' קוטן מבקש להרגיע את הציבור, אך לא מתכחש לצורך לנהוג בזהירות ולהתנהל בחוכמה עם השימוש בטלפונים הסלולריים. למרות דברי ההרגעה שלו, הוא מצטרף להמלצות הקוראות לציבור להקטין את החשיפה לקרינה ככל הניתן. "אין כל סיבה להיכנס להיסטריה, אבל תמיד כדאי לנקוט אמצעי זהירות. אם קיים חשש שישנה הסתברות, גם אם מזערית, לתחלואה, ומאחר שממילא קיים חשש בציבור מפני קרינת הסלולר, חשוב לנהוג בחוכמה ולנסות לקיים את ההמלצות ככל הניתן. כמובן שאין כל סיבה להפסיק לגמרי את השימוש בנייד. בדיוק כפי שלא נימנע מנהיגה בשל הסכנה להיקלע לתאונת דרכים, לא נימנע משימוש בנייד בשל חשש לחלות, אלא ננקוט אמצעי זהירות אפשריים. חשוב ביותר שהציבור יבין נכון את הדברים ויפנים כי פעולות אחרות, כגון חשיפה בלתי מוגנת לשמש ועישון סיגריות, מסוכנים הרבה יותר לבריאות מאשר שימוש בטלפונים סלולריים".

בואו לדבר על זה בפורום סרטן המעי הגס - מניעה, אבחון וטיפול.

לכתבות נוספות בנושא בריאות, רפואה מונעת ואיכות חיים, היכנסו לאתר הקריה הרפואית רמב"ם.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום