"בדיקת מי שפיר בטוחה מאוד"

(0)
לדרג

כך מרגיע מומחה ומוסיף כי הסיכון לזיהום הוא מזערי. מצבה של הצעירה ההרה, שעברה את בדיקת מי השפיר, עדיין קשה; הרופאים נלחמים על חייה

מאת: מערכת zap doctors

טרגדיה בעקבות בדיקת מי שפיר. צעירה הרה, בת 26, לקתה בסוף השבוע האחרון בזיהום חמור בעקבות בדיקת מי שפיר שביצעה. הצעירה אושפזה בבית חולים קפלן, ומבדיקה עלה כי העובר ברחמה מת, ויש לכרות את הרחם בעקבות זיהום חמור שהתפתח בגופה, כתוצאה מבדיקת מי השפיר. גם לאחר כריתת הרחם מצבה של הצעירה המשיך להתדרדר, וכעת היא מורדמת ומונשמת במחלקה לטיפול נמרץ ומקבלת תמיכה לכל מערכות גופה. הרופאים נאבקים על חייה.

ד"ר אריה לידור, רופא בכיר בחטיבה למיילדות וגינקולוגיה של בי"ח "שיבא" בתל השומר, אומר בראיון ל-doctors כי "בדיקת מי שפיר היא אחת הבדיקות הבטוחות בעולם, ולכן עושים בה שימוש די נרחב. כמובן שהבדיקה נעשית לפי צורך ולא באופן גורף לכל אישה".

הסיכון בבדיקת מי שפיר עומד על חצי אחוז, כלומר ב-1 מ-200 בדיקות עלול להיגרם סיבוך; ולפי סטטיסטיקות בינלאומיות מדובר בסיכון מזערי.

ד"ר לידור מסביר: "הסיבוך העיקרי בבדיקת מי שפיר הוא זיהום, שנובע כתוצאה מהחדרת המחט. הזיהום עלול לגרום לירידת מים והפלה מאוחרת. הדבר קורה כאשר לניקור שק מי השפיר נלווה גם החדרה של זיהום - דבר שעלול לגרום להפלה ובמקרים נדירים יותר אף לאלח דם (ספסיס). מצב של מכלול תגובות הגוף לדלקת שמתחוללת בו עלול לגרום לסכנה מיידת לעובר ולאישה.

"זיהום מי שפיר מסוכן מאוד ועלול להתרחש כאשר מתרחשת ירידת מים, לאו דווקא כתוצאה מבדיקת מי שפיר", מדגיש ד"ר לידור. "הסיבה נעוצה בעובדה שבעת ירידת מים, שק מי השפיר נפתח, הפקק הרירי נשטף ועלול לעלות זיהום מהנרתיק לשק מי השפיר הפתוח. ידוע כי הנרתיק הוא איבר 'מזוהם' באופן טבעי ברבבות חיידקים, כך שהדרך של זיהום ממנו לרחם קצרה מאוד".

הקפדה על תנאים סטריליים

הריון הוא מצב שמוגדר כמצב חיוני ירוד יחסית, ולכן התמודדות הגוף הבריא בהריון עם זיהומים באופן כללי היא קשה יותר מאשר במצב ללא הריון. זאת ועוד, ככל שאישה מבוגרת יותר, ההתמודדות שלה עם זיהומים פחות טובה משל נשים צעירות. יש לציין כי בדיקת מי השפיר שכיחה יותר בקרב נשים מעל גיל 36, ומטבע הדברים נשים אלה נמצאות בסיכון גבוה יותר לזיהום מאשר נשים צעירות, בגילאי ה-20, שמבצעות את הבדיקה מתוך בחירה.

תסמינים לאחר בדיקת מי שפיר, שצריכים להדליק נורה אדומה ומצריכים הגעה לבדיקה הם ירידת מים, כאבי בטן שהם ביטוי להתכווצויות של הרחם, עליית חום, הרגשה כללית רעה עם הזמן.

כיצד ניתן למזער את הסיכון לזיהום? ד"ר לידור משיב כי בימינו, רופאים שמבצעים את הבדיקה דואגים לתנאים סטריליים ברמה גבוהה מאוד. זה מתחיל בחיטוי אזור הדקירה בחומרים שונים, ולאחר מכן בכיסוי האזור באמצעות חיתולים סטריליים, שימוש בכפפות סטריליות, וכיסוי סטרילי של מתמר האולטרה-סאונד, שבעזרתו נעשית ההכוונה לאזור הדקירה. עדות לכך שהשיטה בטוחה היא שרופאים אינם נוהגים להמליץ בשגרה על טיפול אנטיביוטי למניעת זיהום לאחר ביצוע הפעולה.

בואו לדבר על זה בפורום בדיקת מי שפיר.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום