האם הקידמה גורמת להפרעות קשב?

(0)
לדרג

העולם שסביבנו רוחש גירויים, ציוצים, תמונות, צפצופים ורינגטונים. האם הגירויים הרבים הללו גם גורמים להפרעת קשב? כתבה שלישית בסדרה: השפעת הק?דמה על חיינו

מאת: איילת אלקין, כתבת doctors

האם המהפכה הטכנולוגית מיטיבה עימנו או פוגעת בנו? האם רחש הגירויים ההולך וגובר סביבנו, מציוצי הטוויטר ועד מסרונים שמקבל המכשיר החכם שלנו, יוצרים או מחמירים הפרעות קשב?

ד"ר גבי וינשטיין, מומחה בנוירולוגיה, הפרעות קשב וריכוז מבוגרים, אומר כי מעולם לא הוכח שהטכנולוגיה יוצרת הפרעת קשב: "הפרעת קשב יכולה לנבוע מכל דבר: לילה חסר שינה, לחץ בלימודים וכו'. מה שאנחנו יודעים וחוקרים היום זו הפרעת קשב מולדת. מצב בו לאנשים יש מצב של חוסר בדופאמין באזורים מסוימים במוח.

"ייתכן כי עבור מי שסובלים מהפרעת קשב העולם עמוס הגירויים אינו קל, אבל אפשר להסתכל על הצד הטוב של העניין: העולם מלא בגירויים וקשה להתמקד באחד; אז אם יש מחשב והמון גירויים, דווקא בעלי הפרעות קשב מתפקדים טוב יותר. הם מוכשרים יותר להתמודד עם התחום הזה. כך למשל, אנשי תקשורת רבים סובלים מההפרעה הזו. הסביבה הדינמית ועתירת הגירויים בה הם חיים מתאימה להם וגורמת להם לתפקד טוב יותר.

ישיבה מול מחשב מצריכה זמן ודורשת ריכוז. אם כך, מדוע אנשים עם הפרעת קשב מצליחים לשבת המון זמן מול מחשב וטלוויזיה? זאת בשל גירויים רבים. זה לא משעמם אף פעם. "אם מנתבים אנשים כאלה בצורה נכונה לאינטרנט ולטלוויזיה", אומר ד"ר וינשטיין, "אפשר להשתמש בזה בצורה טובה יותר. יהיה קל יותר לקלוט את הדברים. גם משחקים בסמארטפון מעודדים מחשבה ומעוררים גירוי. זה מפתח משהו בסופו של דבר, כמו יכולת להבין משחק ולתכנן. לא הכל שלילי. הבעיה היא ההתמכרות לעניין. קשה לומר לילד: 'קח את זה ותקרא ספר'. אתה רוצה שהילד ילך גם למקומות הוותיקים יותר, כמו לטייל בטבע, לקרוא. עם זאת, צריך כמובן להקפיד כמו בכל דבר על המינון, ולנסות לרתום את הטכנולוגיה לטובתנו".
קדמה והפרעות קשב ורכוז קדמה והפרעות קשב ורכוז

להשתמש, לא להתמכר

גם הפסיכותרפיסט אייל שנער אינו סבור כי הטכנולוגיה יוצרת הפרעת קשב. לדבריו, "ברוב המקרים הפרעת קשב וריכוז עם היפר אקטיביות או בלעדיה אינה נרכשת, אלא מולדת. עם זאת, אין ספק שאנו מוצפים כיום בגירויים רבים ולרבים מהסובלים מהפרעת קשב יש קושי רב עם עודף גירויים.

"נראה לי שהבעיה פוגעת לא רק בסובלים מהפרעות קשב וריכוז, אלא גם ברבים המתקשים לדחות סיפוקים וחשים חובה להיות מחוברים ולבדוק בכל עת את המכשיר. אפשר לעשות במכשיר שימוש רגיל, ואפשר לעשות בו שימוש לרעה. אולם, הפרזה בתדירות ובכמות השימוש יכולה לשבש את חיי האדם ולפגוע בתפקודו הבין-אישי, המשפחתי, החברתי והמקצועי.

"להורים מומלץ להגביל את הילדים בשימוש בטלפון נייד ומחשב. אם קיימת ירדה בתפקוד, כדאי להגביל את עצמנו בשימוש ובמקרים קשים תמיד ניתן לפנות לעזרה טיפולית מקצועית".

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום הפרעות קשב וריכוז בקרב ילדים
פורום קשב וזיכרון בקרב מבוגרים ומתבגרים
פורום קשב, ריכוז ויכולות למידה

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום